Trucks

Berk Keskin
2024-01-25
Technologie a Inovace Úspora paliva
Author
Berk Keskin
Head of Exterior Design

Proč je design nákladních vozidel víc než jen dobrý vzhled

Dobrý design nákladního vozidla není jen kombinací estetiky a funkčnosti, ale umožňuje také dosáhnout maximální energetické účinnosti vozidla a minimalizovat emise CO2. Prvek, který na první pohled vypadá jen jako elegantní designová ozdoba, může ve skutečnosti majitelům nákladních vozidel přinášet i úsporu paliva.
 

Pro mnoho majitelů nákladních vozidel není v kontextu každodenních úkolů spojených s provozem přepravní společnosti vnější design vždy tou nejvyšší prioritou. Ten však přitom neovlivňuje pouze samotný vzhled vozidla, má totiž i přímý dopad na spotřebu paliva a energetickou účinnost, a to zejména z důvodu vlivu na aerodynamiku.
 

Aerodynamický odpor může ve skutečnosti při typickém dálkovém provozu nákladního vozidla podstatně přispívat k jeho spotřebě. U elektrického nákladního vozidla pak mohou být energetické ztráty v relativním vyjádření ještě vyšší. Z tohoto důvodu je jedním z prvních kroků návrháře nákladního vozidla při vývoji nového designu posouzení aerodynamiky.
 

„Jako designéři samozřejmě chceme našim zákazníkům dodávat nákladní vozidla, která dobře vypadají, musíme ale také plnit i jejich další požadavky, například na spotřebu paliva a energetickou účinnost,“ říká Berk Keskin, vedoucí designu exteriéru ve společnosti Volvo Trucks.
 

„Podněty od našich odborníků na aerodynamiku nám pomáhají utvářet náš designový jazyk a vedou nás k uzavřenějším tvarům karoserie, stejně jako k hladkým a splývavým povrchům. To nás někdy může omezovat, ale naším úkolem je právě takové problémy vyřešit a zároveň vytvořit vizuálně přitažlivé nákladní vozidlo.“
 

Jak aerodynamika ovlivnila design moderních nákladních vozidel

V posledních desetiletích, s rostoucím významem aerodynamiky, se v designu nákladních vozidel stále častěji prosazují zaoblené hrany, hladší povrchy a užší mezery v přední části kabiny. Stále důležitější je také aplikace střešních a bočních kapotáží, bočních panelů, spoilerů a deflektorů.  

Pro dosažení co nejlepší aerodynamiky jsou u moderních nákladních vozidel stále důležitější spoilery, deflektory, boční panely nebo střešní a boční kapotáž.

„Hlavním cílem je usnadnit vzduchu před kabinou odtok a proudění podél boků vozidla. Jako designéři se snažíme eliminovat nebo omezit jakékoli vnější prvky, které proudění vzduchu narušují, jako jsou mezery, prolisy nebo vyčnívající součásti, například boční zrcátka.“
 

Na první pohled se zdá, že základní konstrukce nákladního vozidla s kabinou nad motorem se po desetiletí nemění. Ve skutečnosti průběžně neustále dochází k mnoha změnám a modernizacím, které jsou motivovány především potřebou dále zlepšovat aerodynamiku. A nové technologie a změny v legislativě mohou dále také otevírat nové možnosti.
 

„Kamerové systémy nahrazující boční zrcátka jsou velkým průlomem, pokud jde o aerodynamiku,“ říká Berk Keskin. „Odstranění alespoň některých bočních zrcátek výrazně snižuje odpor vzduchu.“
 

Mezi další nedávné inovace patří rozšíření vzduchových clon a systémy difuzorů v zadní části návěsu, které pomáhají usměrňovat proudění vzduchu od zadní části vozidla. Pokud jde o vnější příslušenství, jako jsou ochranné rámy, pneumatické klaksony nebo přídavné světlomety, i to má negativní dopad na aerodynamiku a majitelé nákladních vozidel musí obvykle hledat kompromis mezi přínosy příslušenství a spotřebou paliva. Někdy se však podaří najít řešení, které uspokojí obě strany.
 

„Pokud například chcete hlasitější klaksony, je toho možné dosáhnout pomocí lepších reproduktorů namísto externích pneumatických klaksonů. Nebo pokud potřebujete přídavné osvětlení, může být řešením zabudovat další světlomety přímo do tvaru vozidla.“ 

Jako designéři samozřejmě chceme našim zákazníkům dodávat nákladní vozidla, která dobře vypadají, musíme ale také plnit i jejich další požadavky, například na spotřebu paliva a energetickou účinnost.

Jaké jsou další směry v aerodynamice nákladních vozidel?

Zlepšování aerodynamiky je nepřetržitý proces a nové technologie přinášejí nové možnosti. Jedním z možných vylepšení jsou například kryty kol, které by eliminovaly mezery kolem kola. V této fázi však realizaci tohoto konceptu brání potřeba chlazení.
 

„Z čistě aerodynamického hlediska by byl ideální kapkovitý design nákladního vozu – vpředu zcela zakulacený, vzadu protáhlý a špičatý,“ říká Berk Keskin. „Současná legislativa to neumožňuje, ale potřeba snižovat emise CO2 nutí vlády a úřady ke změnám v předpisech. To nám pak dává větší svobodu při navrhování ještě energeticky účinnějších nákladních vozidel a našim zákazníkům to přináší větší úspory paliva.“
 

Pokud se chcete dozvědět více o aerodynamice a jejím vlivu, přečtěte si následující článek a podívejte se na krátký film. V nich se můžete seznámit s těmito tématy:
 

●       Lepší pochopení principů proudění vzduchu u nákladních vozidlech a jeho vlivu na spotřebu paliva

●       Tipy pro optimalizaci aerodynamiky nákladního vozidla

●       Proč je aerodynamika u akumulátorových elektrických nákladních vozidel stejně důležitá jako u nákladních vozidel s dieselovým motorem