Velkorysé přepracování designu aerodynamických kabin Volvo Trucks si vyžádalo dlouhodobý proces. Podle slov ředitele konstrukčního oddělení Jonathana Disleyho přináší nová jedinečná designová identita a funkčnost kabin novou éru energeticky úsporného provozu.
V roce 2019 potvrdila EU připravovanou novelizaci směrnice o hmotnosti a rozměrech nákladních vozidel, která otevírá nové možnosti designu. Tou dobou již konstrukční tým exteriéru vozidel Volvo Trucks vedl s technickými specialisty diskuse o aerodynamických vylepšeních kabin, která by spedičním firmám umožnila optimalizovat ekonomiku provozu vozového parku. Nyní však nastal ideální okamžik pro přepracování stávajícího designu.
„Změna evropské legislativy pro nás představovala skvělou příležitost ke zvýšení efektivity a pokračování v našem předchozím úsilí,“ uvedl Jonathan Disley. „Naším cílem bylo vytvořit viditelně úspornější nákladní vozidlo a přitom dodržet zásady jednoduchého a aerodynamického designu.“
V úzké spolupráci s techniky a specialisty společnosti Volvo Trucks na aerodynamiku zahájil konstrukční tým přípravy nové podoby kabiny, která byla optimalizována pro co nejúspornější provoz.
„Chtěli jsme se inspirovat nejnovějšími trendy v aerodynamice, od vozidel přes lodě až po letecký průmysl. Kladli jsme si za cíl vytvořit co nejprogresivnější design, který obstojí i v budoucnosti. Přitom jsme však chtěli vycházet z našeho skandinávského dědictví a obohatit jej o klasické designové prvky Volva,“ objasňuje Jonathan Disley.
Na začátku konstrukčního procesu byly obrazové tabule, skici a rozsáhlé diskuse o koncepci designu a podmínkách, které nastaví novela evropské legislativy. Tyto úvahy vyústily v jednu z největších a nejzajímavějších změn – novou koncepci Volva FH Aero, jehož příď se prodloužila o 240 mm s cílem dosáhnout co nejvyšší aerodynamické efektivity. Rozměry spodních i horních rohů na přední části kabiny byly také pečlivě propočítány a přepracovány s ohledem na snahu o vytvoření hladších a více zakřivených linií, které optimalizují proudění vzduchu kolem nákladního vozidla.
U standardních kabin modelu Volvo FH Aero nahrazuje boční zrcátka nový kamerový monitorovací systém s elegantním designem ve tvaru křídla, který zlepšuje proudění vzduchu. Nová lineární obrysová světla stále odkazují na charakteristická světla Volvo ve tvaru V. Jsou umístěna v horních rozích přídě a vizuálně integrována do ozdobných panelů.
Vedle toho bylo přepracováno ikonické logo Volvo. Nyní je větší a má zjednodušený elegantní design, který evokuje digitální éru i maximální úspornost.
„Na změně designu se pracovalo již před pandemií,“ vysvětluje Jonathan Disley. „Navzdory řadě praktických výzev jsme vždy našli cestu vpřed a pomalu jsme zaváděli velké i menší změny, abychom dosáhli našeho hlavního cíle – exkluzivního vzhledu, který přispívá k úsporám paliva a energie. To je skutečným přínosem pro podnikání provozovatelů nákladních vozidel.“
U řady elektrických nákladních vozidel Volvo má horní i spodní mřížka chladiče novou voštinovou strukturu, která zvyšuje efektivitu a zároveň působí elegantně a rafinovaně. Kombinuje se s černými světlomety a bílým logem Volvo.
„Snažili jsme se o zjednodušený skandinávský design vyjadřující náš posun k vyšší ekologičnosti a elektromobilitě,“ vysvětluje Jonathan Disley.
U nákladních vozidel s naftovými motory má horní mřížka stejný nápadný voštinový vzhled jako u elektrických vozidel. Díky této změně mohou zákazníci vybírat mezi základními nebo exkluzivními barvami dolní části přídě Volva FH. Volvo FH16 má ještě odvážnější povrchovou úpravu se světlým chromovaným lemem, stříbrnou horní mřížkou a tmavě chromovanou spodní mřížkou, která působí robustnějším dojmem.
„Naším cílem bylo vytvořit viditelně úsporná nákladní vozidla a přitom dodržet zásady jednoduchého a aerodynamického designu.“
Konstrukční tým se také rozhodl ponechat mezi okrajem čelního skla a spodní mřížkou větší prostor pro zákaznickou nebo partnerskou značku.
„Nešlo jen o to, aby měl nový design efektivní identitu – na základě zpětné vazby od zákazníků jsme pochopili, že pro mnoho přepravních firem se jedná o důležitý funkční prvek,“ uvedl Jonathan Disley.
Spodní mřížku chladiče s integrovaným stupátkem lze nyní zcela otevřít a odhalit tak překvapivou výbavu, která zvyšuje pohodlí řidiče – lavici, na níž je možné sedět během přestávek, doplněnou o držáky nápojů. Přední dělená část byla také snížena, takže evokuje rychlost.
„Přestože změny cílí především na energetickou efektivitu, kladou také větší důraz na zákazníka, funkčnost a příležitosti pro přizpůsobení nákladního vozidla,“ uvádí Jonathan Disley. „Je to proto, že ve společnosti Volvo panuje atmosféra velmi otevřené spolupráce, v níž si neustále vyměňujeme konstrukční nápady, průběžně nasloucháme zpětné vazbě od zákazníků a zohledňujeme ji.“
Výrazná nová „aerodynamická“ identita se skandinávskými rysy pro celý sortiment vozidel Volvo Trucks
Volvo FH Aero a Volvo FH16 Aero – nová éra efektivity
Všechny modely nákladních vozidel Volvo (FH Aero, FH16 Aero, FH, FH16, FM, FMX)
Nové atraktivní designové prvky:
Možnosti individualizace:
Přepracované logo Volvo, slovní označení a emblémy: