Euro NCAP rozšiřuje v roce 2024 svá nezávislá hodnocení bezpečnosti v podobě udělování hvězdiček za bezpečnost i na těžká nákladní vozidla. Má to obrovský potenciál budovat povědomí o bezpečnosti a zvyšovat normy v celém odvětví.
Nezávislé konsorcium Euro NCAP (European New Car Assessment Program) bylo založeno v roce 1996 a během pár let se stalo standardem odvětví pro hodnocení bezpečnosti osobních automobilů. Podporuje jej několik evropských vlád včetně EU.
V březnu 2024 iniciativa Euro NCAP oznámila, že rozšíří svá hodnocení bezpečnosti i na těžká nákladní vozidla, přičemž první výsledky testů se očekávají v listopadu 2024.
„Bezpečnost je jednou z našich základních hodnot a vzhledem k vlivu programu Euro NCAP na osobní automobily tuto iniciativu vítáme a jsme nadšeni, co to přinese pro bezpečnost nákladních vozidel,“ uvedla Anna Wrige Berlingová, ředitelka pro dopravu a bezpečnost produktů ve společnosti Volvo Trucks.
Jak bude Euro NCAP fungovat u nákladních vozidel?
Zpočátku se organizace Euro NCAP zaměří na tři hlavní oblasti:
V roce 2027 přibudou ke třem oblastem další systémy a do roku 2030 to bude i ochrana před kolizemi. Podobně jako při hodnocení osobních automobilů Euro NCAP posoudí více bezpečnostních systémů a řešení v každé z těchto oblastí a jejich fungování v různých scénářích nehod. Každému systému bude přiděleno skóre, které se shrne pro jednotlivé oblasti. Finální skóre se využije pro výpočet hodnocení a počet přidělených hvězdiček pro dané vozidlo.
„Jednou z hlavních silných stránek programu Euro NCAP je jeho schopnost hodnotit bezpečnostní systémy nad rámec základních zákonných požadavků,“ pokračuje Anna Wrige Berlingová. „Namísto pouhého stanoviska uspěl či neuspěl začlenili do svých hodnocení mnoho různých scénářů, aby vytvořili komplexnější obraz o jejich efektivnosti.“
Vzhledem k dopadu programu Euro NCAP na osobní automobily tuto iniciativu vítáme a jsme nadšeni, co to přinese pro bezpečnost nákladních vozidel.“.“
Jaké jsou výzvy při hodnocení bezpečnosti nákladních vozidel?
Euro NCAP je první společná oborová platforma pro hodnocení a porovnávání bezpečnostních standardů nákladních vozidel a jejich hodnocení má velký potenciál. Je však třeba podotknout, že to není jednoduchý úkol.
„V případě osobních automobilů má program Euro NCAP jedno hodnocení pro každý model, což se dobře osvědčilo, protože v rámci jedné modelové třídy neexistují velké rozdíly,“ říká Anna. „U nákladních vozidel je to však složitější. Každý model nákladního vozidla má tisíce různých specifikací, které mají nejrůznější použití. Je tedy možné celé modelové třídě udělit stejné hodnocení?“
Zatím není známo, jak přesně zohlednit různorodé bezpečnostní požadavky v závislosti na jízdních podmínkách. Prvním krokem by mohlo být udělení štítku s označením „bezpečné ve městě“. Byl by to doplněk k celkovému ohodnocení hvězdičkami a to pouze tehdy, pokud by vozidlo splňovalo daná kritéria pro jízdu v městském provozu.
I když Euro NCAP počítá s řadou scénářů, může být obtížné změřit vliv na řidiče a fungování systémů v reálném světě.
„Pokud systém aktivní bezpečnosti často zasahuje, když to není nutné, může to způsobit nepříjemnosti a snížit jeho důvěryhodnost. Může to dokonce vést k tomu, že jej řidiči vypnou a zůstanou tak bez bezpečnostního systému,“ vysvětluje Anna.
„Z tohoto důvodu je minimalizace chybných zásahů důležitou součástí vývoje našich systémů aktivní bezpečnosti. Euro NCAP se soustředí hlavně na oprávněné zásahy, a bude stále na nás výrobcích, abychom našli tu správnou rovnováhu.
“ Navíc ne všechny bezpečnostní systémy jsou zahrnuty v hodnocení Euro NCAP. Příklady jsou například stabilita a školení řidičů – obě jsou velmi důležité pro bezpečnost nákladních vozidel.
„Euro NCAP poskytne důležité hodnocení výkonnosti nákladních vozidel v oblasti bezpečnosti, ale nezbaví nás potřeby, abychom jako výrobci nadále měli vlastní ambice a holistický přístup k bezpečnosti,“ říká Anna.
U osobních automobilů se nyní hodnocení Euro NCAP v mnoha zemích považuje za oborový standard. Některé společnosti a instituce dokonce při nákupu vozidel trvají na hodnocení pěti hvězdiček a Anna Wrige Berling se domnívá, že toto hodnocení významně přispělo k bezpečnějším osobním automobilům.
„Euro NCAP skutečně zvýšil bezpečnostní standardy u osobních automobilů, protože podpořil zavádění nových bezpečnostních systémů dříve, než byly vyžadovány ze zákona. Jako příklad můžeme uvést automatickou nouzovou brzdu. Ta je u osobních automobilů zákonně povinná až od roku 2024, a přesto tvoří výbavu téměř všech osobních automobilů již několik let. To je částečně díky Euro NCAP.“
Bude mít Euro NCAP stejný dopad i na nákladní vozidla? Na rozdíl od osobních automobilů je celá řada hodnocených systémů aktivní bezpečnosti již povinná ze zákona, takže dopad programu pravděpodobně nebude stejně zásadní. Přesto se Anna Wrige Berling stále domnívá, že bude mít pozitivní efekt na celé odvětví. Je pravděpodobné, že výrobce nákladních vozidel přinutí, aby dále zdokonalovali a zlepšovali své bezpečnostní systémy, a zákazníky přiměje, aby investovali do bezpečnostních systémů.
„Musíme uvítat jakoukoli iniciativu, která podpoří větší povědomí a diskusi o bezpečnosti silničního provozu a usnadní zákazníkům nákup bezpečnějších nákladních vozidel,“ říká Anna Wrige Berling. „Těšíme se na úzkou spolupráci s organizací Euro NCAP, která pomůže ještě více zdokonalit a zlepšit bezpečnost našich vozidel.“
Chcete-li se dozvědět více o výzkumu nehod a vývoji systémů aktivní bezpečnosti ve společnosti Volvo Trucks, přečtěte si toto téma: