V posledních desetiletích se počet smrtelných nehod těžkých nákladních vozidel výrazně snížil. Stále však tvoří přibližně 15 % všech dopravních nehod v EU. Tým Volvo Trucks pro výzkum nehod (ART) má hluboké znalosti ohledně toho, které nehody jsou nejčastější a proč k nim dochází.
Každá nehoda nákladního vozidla má příběh, který vypráví o tom, co se stalo sekundy před incidentem a po něm. Příběh, který nám může pomoci pochopit, jak bylo možné nehodě předejít. Při poskládání všech poznatků dohromady je pak možné vyvozovat závěry.
To je ale jen jedna část práce týmu pro výzkum nehod. Mnoho poznatků nalezne při shromažďování a analyzování národních statistik nehod a při hloubkovém procházení údajů o nehodách s cílem nalézt těžko dohledatelné korelace. Toto společnosti Volvo Trucks pomáhá vyvíjet technologie a spolupracovat s tvůrci legislativy, díky čemuž jsou naše silnice postupně bezpečnější.
„Analýza statistik nám říká, jak časté jsou jednotlivé typy nehod, a naše vlastní hloubkové studie nám poskytují podrobnosti o tom, jak a proč k nim dochází,“ říká Anna Theanderová, vedoucí ART, která společně s týmem navštěvuje místa nehod a vyšetřuje nákladní vozidla s cílem dozvědět se více o nehodách.
Tým zavedl systém kategorizace nazvaný Typové nehody, který poskytuje přehled nejtypičtějších scénářů nehod těžkých nákladních vozidel, při kterých dochází k vážným nebo smrtelným zraněním.
„Typové nehody jsou dobrým příkladem nejčastějších nehod postihujících cestující v těžkých nákladních vozidlech, cestující v automobilech a zranitelné účastníky silničního provozu, jako jsou chodci, cyklisté a jezdci na mopedech nebo motocyklech,“ říká Anna Theanderová.
Při pohledu na celý obrázek tým ART vidí, že v každé z těchto skupin účastníků silničního provozu jsou některé nehody častější než jiné. Následující seznam obsahuje dvě běžné nehody z každé skupiny.
„Podrobnosti o vyšetřovaných nehodách představují vstupní data pro vývojové týmy, které mohou na jejich základě provádět konstrukční vylepšení snižující riziko vzniku těchto nehod. U každé typové nehody dokážeme identifikovat, jaké bezpečnostní prvky by mohly nehodu, kterou konkrétní scénář popisuje, zmírnit nebo jí zcela předejít,“ říká Anna Theanderová.
V posledních desetiletích smrtelných nehod těžkých vozidel výrazně ubylo, a to i přesto, že celkový počet těchto vozidel vzrostl. Naše práce ale ještě není hotová. Zaváděním legislativy pro standardizaci několika bezpečnostních systémů na nákladních vozidlech lze předejít většímu počtu nehod a minimalizovat jejich následky. Sdílení poznatků a hloubkových znalostí z výzkumu bude i nadále velkou součástí DNA společnosti Volvo Trucks. Počet nehod je třeba snížit na nulu.
„Abychom toho dosáhli, potřebujeme spojit síly v oboru a ve společnosti obecně,“ říká Anna.
Typ A: Nehody se smrtelnými nebo těžkými zraněními pasažérů nákladních vozidel.
Typ B: Nehody se smrtelnými nebo těžkými zraněními pasažérů osobních vozidel.
Typ C: Nehody se smrtelnými nebo těžkými zraněními zranitelných účastníků silničního provozu, jako jsou cyklisté, chodci a jezdci na motocyklech nebo mopedech.
Zjistěte více informací o výzkumu bezpečnosti ve společnosti Volvo Trucks