Přechod na elektřinu má mnoho ekologických výhod: ale jak to ovlivňuje bezpečnost? Je nabíjení akumulátorových elektrických nákladních vozidel bezpečné? Jak by měla být servisována a udržována? A opravdu hrozí zvýšené nebezpečí požáru?
V posledních letech se v médiích objevily zprávy o vznícení lithium-iontových akumulátorů ve výrobcích z kategorie spotřebního zboží, v jejichž důsledku se rozšířila mylná představa o bezpečnosti akumulátorových elektrických vozidel. Studie přitom ukazují, že požáry jsou u elektrických vozidel méně časté než u vozidel se spalovacími motory. Přechod na elektrickou energii stále přináší nové bezpečnostní problémy, ale rizika nejsou vyšší – jen jiná.
Největší rozdíl mezi elektrickým pohonem a spalovacím motorem jsou obrovské akumulátory. Například model Volvo FH Aero Electric může být vybaven až šesti akumulátory, z nichž každý má hmotnost více než 500 kg. Představují však riziko požáru?
„Pokud dojde k vážné havárii elektrického nákladního vozidla, mohlo by dojít k úniku a v nejhorším případě by vnitřní zkraty mohly způsobit požár,“ říká Pontus Enhager, produktový manažer pro elektromobilitu společnosti Volvo Trucks. „V nepravděpodobném případě požáru elektrického vozidla bude obvykle hořet delší dobu ve srovnání s neelektrickým vozidlem, protože poškozené články akumulátoru uvolňují elektrolyty postupně. Stejně jako u našich vozidel s naftovým pohonem jsme však intenzivně pracovali na zmírnění dopadů a následků vážné nehody.“
Některé z faktorů, které je třeba řešit, aby se omezilo riziko požáru, zahrnují řízení teploty, robustní kryt a monitorování všech souvisejících systémů, aby se zabránilo rizikům, jako je přebíjení.
Existují bezpečnostní systémy, které pracují nepřetržitě, aby minimalizovaly riziko, že se něco stane
K sestavení akumulátoru je zapotřebí několik článků, které jsou sestaveny do modulů. Tyto moduly jsou pak sestaveny do bloku akumulátoru. Aby se minimalizovaly následky nehody, jsou akumulátory uzavřeny v pevném pouzdru odolném vůči vnějším vlivům a jsou integrovány s ocelovou konstrukcí podvozku nákladního vozidla zajišťující ochranu před bočním nárazem. To jim pomáhá odolávat teplotním změnám, pronikání vody, úlomkům z vozovky a kolizím.
Velikost a hmotnost akumulátorů a citlivost jejich článků také klade zvláštní požadavky na jejich ochranu a upevnění. „Sada trakčních akumulátorů váží každá stovky kilogramů a současná elektrická nákladní vozidla Volvo mohou nést až šest akumulátorů,“ dodává Pontus Enhager. „Je důležité, aby byly bezpečně upevněny a chráněny proti vnějším nárazům, aby se zajistilo, že zůstanou na místě a minimalizují rizika v případě kolize.“
Celá hnací soustava a jednotka pro ukládání energie jsou proto umístěny a zapouzdřeny tak, aby byla zajištěna jejich maximální ochrana, přičemž elektroniku a kabeláž chrání hlavní nosníky a konstrukce podvozku určená speciálně na ochranu před nárazem. Struktury obklopující akumulátory jsou testovány tak, aby vydržely energii běžného osobního automobilu, který do nich přímo najíždí.
Podívejte se na tento film a dozvíte se více o nárazových testech společnosti Volvo Trucks pro její elektrická vozidla.
Všechna elektrická nákladní vozidla jsou vybavena bezpečnostními systémy, k nimž je připojena a ve kterých je monitorována veškerá elektronika. Umožňuje to proaktivně zabránit šíření poruch v důsledku nefunkčních součástí akumulátorů do dalších částí vozidla.
„Tyto bezpečnostní systémy pracují nepřetržitě, aby minimalizovaly riziko, že se vůbec něco může stát,“ říká Pontus Enhager. „Nákladní vozidla Volvo jsou například vybavena pokročilým systémem řízení akumulátorů, který umožňuje monitorování akumulátorů v reálném čase a detekci závad, což také umožňuje provádět preventivní kroky.“
Pokud by například systém monitorování akumulátorů zjistil v některém z akumulátorů abnormální teplotu, na kombinovaném přístroji se zobrazí oznámení spolu s červeným výstražným symbolem a akustický signál upozorní řidiče, že má vozidlo zastavit. V případě potřeby se elektrické napájení postiženého akumulátoru během zlomků sekundy deaktivuje. Nákladní vozidlo je pak nutné dopravit do servisu, kde se provede kontrola akumulátorů.
„Uvnitř akumulátorů jsou vrstvy tepelných bariér, které zabraňují přenosu tepla z nefunkčního článku do druhého. Pokud se teplo nahromadí a způsobí vysoký vnitřní tlak, bude detekováno. Akumulátor bude elektricky odpojen od vozidla.“
Práce zahrnující vysokonapěťové systémy by měly být prováděny podle přísných postupů a protokolů a musí je provádět speciálně vyškolení certifikovaní mechanici. „Údržba a opravy elektrického nákladního vozidla se v mnohém neliší od konvenčních nákladních vozidel,“ říká Pontus Enhager. „Největším rozdílem jsou akumulátory a vnitřní systém řízení energie. Pokud jsou ale servisní technici vyškoleni, jak s nimi správně zacházet, tyto součásti neohrozí jejich bezpečnost.“
Celkově se s akumulátorovými elektrickými nákladními vozidly pojí široká škála jedinečných bezpečnostních aspektů. To klade na výrobce nákladních vozidel velké nároky. Když jim ale věnujete patřičnou pozornost a uvědomujete si všechna možná rizika, nabízí elektrické nákladní vozidlo stejnou úroveň bezpečnosti jako jakékoli jiné nákladní vozidlo.
Pokud máte stále dotazy ohledně akumulátorových elektrických nákladních vozidel, zkuste si vyhledat odpověď v našich častých dotazech. Můžete si také projít další informace o elektrické řadě nákladních vozidel Volvo a rady, jak přejít na elektrický pohon.