Trucks

Jaké jsou hlavní milníky v historii bezpečnosti nákladních vozidel?

Volvo Trucks
2025-06-03
Doba čtení 3 min
Bezpečnost
Author
Volvo Trucks

Řízení nákladního vozidla je dnes bezpečnější než dříve. Vděčíme za to desetiletím výzkumu a pokroku, nepřetržité řadě výrobních inovací a nových bezpečnostních prvků i postupnému zpřísňování předpisů a bezpečnostních norem.
 

„Při pohledu na historii bezpečnosti silničního provozu můžeme být právem hrdí na to, jak výraznou měrou Volvo přispělo ke každé fázi vývoje,“ prohlásila Anna Wrige Berling, ředitelka oddělení bezpečnosti provozu a produktů ve společnosti Volvo Trucks. „Od vynálezu tříbodového bezpečnostního pásu až po dnešní pokročilé bezpečnostní systémy jsme byli schopni přispět k tomu, aby naše silnice byly bezpečnější pro všechny účastníky silničního provozu.“
 

Zde je stručný přehled dosavadního vývoje v oblasti bezpečnosti nákladních vozidel. Tyto důležité milníky nás přibližují k uskutečnění vize nulové nehodovosti. 

40. a 50. léta 20. století: Bezpečnost se dostává do centra pozornosti

Nils Bohlin, vynálezce tříbodového bezpečnostního pásu, který je dodnes průmyslovým standardem.

S rostoucí silniční nákladní dopravou se rozšiřují dálniční sítě v poválečné Evropě a Americe. Těžká nákladní vozidla začínají jezdit na delších trasách a vyššími rychlostmi, a proto je jejich bezpečnost stále vyšší prioritou. Orgány veřejné správy a správci silniční infrastruktury začínají zavádět nová pravidla silničního provozu určená speciálně pro nákladní vozidla a ustanovují standardizované požadavky, které vozidla musejí splnit. Nejvýznamnější změnou je, že standardní výbavou nákladních vozidel se stávají vzduchové brzdy, které zlepšují celkový výkon brzdového systému.

 

V roce 1948 se Volvo stalo prvním výrobcem nákladních vozidel, který zavedl ocelové kabiny (na rozdíl od dřevěných), které se v následujícím desetiletí staly standardem. V roce 1959 vyvinul inženýr společnosti Volvo Nils Bohlin tříbodový bezpečnostní pás, který se rychle stal průmyslovým standardem – a zůstává jím dodnes.

60. léta: Stanovení vyšších standardů

Nárazový test společnosti Volvo Trucks stanovil průmyslové standardy v EU až do roku 2009.

Bezpečnostní normy i regulační požadavky se neustále zpřísňují a výrobci nákladních vozidel zavádějí do vývoje svých produktů přísnější testovací standardy. Nárazový test společnosti Volvo, který zahrnuje nárazy těžkými závažími a kyvadlem do kabiny, stanovuje první měřítko pro bezpečnostní testy kabin. Švédská vláda jej brzy přijala jako národní požadavek a později jej přijaly i další země. V důsledku toho se zvyšuje míra přežití cestujících v nákladních vozidlech. Nárazový test zůstal průmyslovým standardem v celé EU až do roku 2009.

 

V roce 1969 společnost Volvo založila svůj tým pro výzkum nehod, jehož úkolem je vyšetřovat dopravní nehody na místě a shromažďovat údaje o bezpečnosti silničního provozu, které se následně implementují do vývoje produktů. Tým je stále aktivní a dodnes tvoří nedílnou součást oddělení výzkumu a vývoje společnosti Volvo Trucks.

70. léta 20. století: Lepší ochrana pro řidiče

V průběhu 70. let společnost Volvo Trucks výrazně zlepšila bezpečnost svých kabin a nové předpisy zajistily řidičům lepší pracovní podmínky.

Bezpečnost řidičů se neustále zlepšuje, a to jak díky bezpečnějším vozidlům, tak i novým předpisům týkajícím se pracovních podmínek. Mnoho evropských zemí zavádí přísná omezení pracovní doby a vynucuje je prostřednictvím povinných tachografů.

 

Společnost Volvo Trucks dále zlepšuje bezpečnost kabiny zavedením nového bariérového testu, který simuluje srážku s přípojným vozidlem, a poté zavádí bezpečnostní prvky, od zesílených sloupků kabiny přes snáze deformovatelný sloupek řízení až po volant a interiérové čalounění pohlcující energii nárazu. 

Nástup protiblokovacího brzdového systému (ABS) v 80. letech pomohl snížit riziko smyku a na konci desetiletí se stal standardem ve všech nákladních vozidlech.

80. léta: Více ohledů na bezpečnost ostatních účastníků provozu

Větší důraz se klade na ochranu ostatních účastníků silničního provozu při nehodách. Boční chránič proti přejetí, který předchází pádu cyklistů a chodců pod zadní kola nákladního vozidla, se v mnoha zemích stal povinným prvkem výbavy. Zavádí se také chránič proti přejetí zezadu, který pomáhá chránit cestující v osobních automobilech při kolizi s nákladními vozidly zezadu.

 

Během 80. let se dále zdokonalovaly pokročilé bezpečnostní systémy, počínaje protiblokovacími brzdovými systémy (ABS), které se do konce desetiletí staly standardem ve všech nákladních vozidlech. Nová technologie snížila riziko zalomení soupravy a zlepšila brzdný účinek na kluzkých silnicích. 

Od svého založení v roce 1969 tým pro výzkum nehod společnosti Volvo Trucks neustále vyšetřuje dopravní nehody na místě a hledá způsoby, jak nehodám v budoucnu předcházet.

90. léta: Stanovení společných standardů

Organizace jako EU a OSN se aktivněji angažují v oblasti bezpečnosti silničního provozu a zavádějí nové požadavky a bezpečnostní normy. EU například požaduje povinné omezovače rychlosti a brzdy s antiblokovacím systémem ABS ve všech nových nákladních vozidlech a zavádí také standardizované testování a školení pro držitele řidičských průkazů na nákladní vozidlo.

 

Společnost Volvo Trucks, která již mnoho z těchto nových požadavků splnila, nadále hledá způsoby, jak zlepšit bezpečnost svých vozidel, a stává se jedním z prvních výrobců nákladních vozidel, kteří vybavují vozidla airbagem pro řidiče. V roce 1996 se také začínají montovat chrániče proti přejetí zepředu, které zlepšují ochranu cestujících v osobním automobilu při kolizi s nákladním vozidlem. Toto se později, v roce 2003, stane povinným.

Odhaduje se, že elektronický stabilizační systém (ESC) snížil počet úmrtí při nehodách s převrácením o 70–90 %.

Léta po r. 2000: Nástup aktivních bezpečnostních prvků

Pokročilé elektronické bezpečnostní systémy se začínají prosazovat, počínaje systémem elektronické kontroly stability (ESC), který pomáhá předcházet smyku a převrácení vozidla. To má významný vliv na snížení počtu nehod s převrácením – některé studie uvádějí, že ESC snížil počet smrtelných nehod způsobených převrácením o 70–90 %.

Objevují se první systémy adaptivního tempomatu (ACC), které automaticky upravují rychlost tak, aby byla zachována bezpečná vzdálenost od vozidla vpředu.

U nákladních vozidel Volvo použití radarů a senzorové technologie umožňuje zavedení dalších aktivních bezpečnostních systémů, včetně Podpory jízdy v pruhu, Podpory změny jízdního pruhu a Systému varování řidiče.

V posledních letech patří k prioritám výrobců nákladních vozidel úsilí o zlepšení výhledu na okolí nákladního vozidla.

Léta po r. 2010: Využití pokročilých bezpečnostních systémů

Aktivní bezpečnostní systémy se nadále vyvíjejí a využívají inteligentní funkce, zatímco regulační orgány zavádějí činí stále více systémů jako povinné. V roce 2012 je zaveden Systém varování před kolizí s nouzovým brzděním a v roce 2015 první obecné nařízení EU o bezpečnosti (GSR) stanovuje povinnost používání řady aktivních bezpečnostních systémů.

Společnost Volvo Trucks pokračuje ve vývoji podpůrných systémů pro řidiče, jako je například systém Volvo Dynamic Steering, který zlepšuje směrovou stabilitu a snižuje nežádoucí vybočení, a zároveň ulevuje zádům a ramenům řidiče při každodenním řízení.

Nové systémy aktivní bezpečnosti a detekce mrtvého úhlu zlepšují bezpečnost řidičů nákladních vozidel i ostatních účastníků silničního provozu.

20. léta 21. století: Zvýšená viditelnost a povědomí

Technologie v nákladních vozidlech se neustále vyvíjejí a přinášejí více senzorů, kamer a elektroniky s vyšším výpočetním výkonem. To umožňuje ještě více příležitostí pro zlepšení bezpečnosti silničního provozu. Pokračuje vývoj systémů detekce mrtvého úhlu, jako například Podpora předcházení bočním kolizím nebo rohová kamera na straně spolujezdce. Klasická vnější zpětná zrcátka jsou stále častěji nahrazována kamerovými monitorovacími systémy, které zlepšují celkový výhled, zejména v noci.

 

Kromě toho nařízení EU o obecné bezpečnosti II požaduje zavedení dalších povinných bezpečnostních systémů už od r. 2024, například Inteligentního regulaci rychlosti, monitorování únavy řidiče nebo detekce zranitelných účastníků silničního provozu. Zavádějí se také přísnější požadavky týkající se viditelnosti, zejména londýnské standardy pro přímou viditelnost.

 

V roce 2024 začne Euro NCAP, která dlouhodobě stanovuje bezpečnostní standardy pro osobní automobily, hodnotit těžká nákladní vozidla z hlediska bezpečnosti. V prvních testech byly Volvo FH a Volvo FM jedinými modely, které získaly nejvyšší hodnocení pěti hvězdiček.

Nákladní vozidla se budou i nadále zdokonalovat a využívat pokroky v oblasti konektivity a automatizace, aby se stala ještě bezpečnějšími.

Budoucnost: Co čekat dál v oblasti bezpečnosti nákladních vozidel?

Přestože v oblasti bezpečnosti silničního provozu bylo dosaženo obrovského pokroku, odvětví nadále spolupracuje na tom, aby silnice a dálnice byly ještě bezpečnější. Výrobci budou i nadále vyvíjet bezpečnější vozidla a bezpečnostní prvky, vlády a úřady budou i nadále zavádět přísnější předpisy a normy a dopravní společnosti budou i nadále hledat způsoby, jak chránit bezpečnost svých řidičů.

 

„Dokud nenaplníme naši vizi nulové nehodovosti, vždycky bude prostor pro zlepšení,“ říká Anna. „Jedna oblast, kterou jsme podle mě teprve začali prozkoumávat, je konektivita a data.“ S tím, jak se nákladní automobily stanou sofistikovanějšími, budeme schopni získávat data z jiných vozidel a z veřejné infrastruktury a tato data používat v našich systémech. Pak se nám snad bude lépe dařit předvídání nadcházejících podmínek na silnicích a dopravních zácp, aby na ně mohli řidiči rychleji reagovat. A zároveň budeme pokračovat v práci s jednoduššími opatřeními, jako je školení řidičů a kampaně na zvyšování povědomí veřejnosti.“

 

Tyto odkazy vám poskytnou další informace o historii inovací společnosti Volvo Trucks v oblasti bezpečnosti silničního provozu a také o naší vizi. směrem k nulové nehodovosti.