Pro řidiče nákladních vozidel mohou být staveniště překážkovou dráhou plnou nebezpečí. Pořízením vozidel vybavených prvky, které zlepšují viditelnost a manévrovatelnost, můžete zvýšit bezpečnost práce na stavbách pro řidiče nákladních vozidel i všech ostatních, kdo se na staveništích pohybují.
„Vzhledem k velkému množství aktivit a mnoha věcem, na které si řidič musí dávat pozor, může i malé selhání vést k vážné nehodě,“ říká Muamer Music, manažer segmentu pro stavebnictví ve společnosti Volvo Trucks. „I drobná nehoda může způsobit zranění nebo ztrátu života.“ Proto má bezpečnost na pracovišti v celém odvětví stavebnictví tak zásadní význam.“
Bezpečnost patří mezi základní hodnoty společnosti Volvo, což v průběhu let vedlo k vývoji celé řady různých prvků, které zvyšují bezpečnost v nákladním vozidle i kolem něj.
Zajistit řidičům nákladních vozidel dobrý výhled na okolí vozidla představuje ve stavebnictví velkou výzvu, protože na jednom místě se často pohybují lidé, těžké stroje i další nákladní voziidla. Společnost Volvo Trucks proto ve svých vozidlech používá konstrukční prvky, které poskytují maximální přímý výhled ze sedadla řidiče, například větší čelní skla a menší přední sloupky. Vynikající přímý výhled v kombinaci s vysoce výkonnými systémy aktivní bezpečnosti patřil mezi faktory, díky kterým modely Volvo FH Aero a Volvo FM dosáhly pětihvězdičkového hodnocení Euro NCAP (viz rámeček s informacemi).
Nový kamerový monitorovací systém, který nahrazuje tradiční boční zrcátka kamerami, zvyšuje přímý výhled kolem rohů kabiny. Obsahuje také funkci přiblížení/oddálení a infračervenou technologii pro lepší vidění v noci. S pomocí rohové kamery na straně spolujezdce si navíc řidiči snáze všimnou chodců, cyklistů a stavebních dělníků při odbočování na stranu spolujezdce. Přestože byla vyvinuta pro rušné městské ulice, může být prospěšná i na staveništích.
„Po obvodu nákladního vozidla můžeme nainstalovat až šest kamer,“ říká Muamer Music. „Řidič si může vybrat, záběr ze které kamery chce vidět na obrazovce v kabině, a zaměřit se na oblasti kolem vozidla, na něž potřebuje mít lepší výhled.“
Jednou z volitelných možností ještě více zlepšujících přímý výhled je kabina pro snadné nastupování, která je k dispozici u modelů Volvo FE a Volvo FM Low Entry. Snížením sedadla řidiče přibližně na úroveň země získá řidič lepší výhled na okolí nákladního vozu.
I drobná kolize může způsobit zranění nebo ztrátu života. Proto je bezpečnost na pracovišti tak zásadní otázkou v celém stavebnictví.
Ať už přepravujete těžké náklady po nezpevněných cestách nebo manévrujete v uzavřených prostorech, je důležité být schopen ovládat vozidlo s kontrolou a přesností. Díky zvýšení točivého momentu při otáčení volantem usnadňuje systém Volvo Dynamic Steering řízení nákladního vozidla a řidič tak s ním může manévrovat s minimální námahou a zátěží. Jeho osobní nastavení také umožňuje řidičům přizpůsobit si odpor řízení podle svých potřeb.
Součástí systému Volvo Dynamic Steering je také funkce Podpora stability, která může ještě více zvýšit bezpečnost manévrováním tím, že při detekci smyku automaticky koriguje řízení v opačném směru. Další funkce, EXSTER (podpora externího ovládání řízení), umožňuje řidičům ovládat vozidlo na dálku při nízkých rychlostech a manévrovat s ním bez nutnosti druhého řidiče.
„Systém Volvo Dynamic Steering může řidičům pomoci udržet si kontrolu nad vozidlem a zajistit jeho stabilitu v nebezpečných situacích, jako je jízda po kluzké či nerovné vozovce nebo defekt pneumatiky,“ říká Muamer Music. „V každodenním provozu pak pomůže z velké části eliminovat námahu a nápor na tělo řidiče, k němuž může docházet, když těžké nákladní vozidlo řídí po dlouhou dobu.“
Nové technologie a inovace umožňují stále chytřejší systémy aktivní bezpečnosti a propojené služby, které mohou dále zlepšit bezpečnost na staveništích. Několik systémů aktivní bezpečnosti pomáhá řidičům lépe si uvědomovat chodce a další vozidla v okolí. Aktivní podpora předcházení bočním kolizím například s využitím radarů monitoruje vysoce rizikové oblasti po obou stranách vozidla. Pokud je na kterékoli straně nákladního vozidla detekována osoba nebo vozidlo, řidiče upozorní červené světlo v bočním zrcátku. Pokud řidič poté dá znamení k odbočení, aktivuje se výstražný zvuk a v některých situacích se může automaticky aktivovat brzda.
Systém varování o dění před vozidlem varuje řidiče, pokud se před vozidlem náhle někdo objeví. Varování před kolizí s nouzovou brzdou upozorní řidiče na riziko kolize a pokud riziko přetrvává, automaticky zabrzdí, aby se kolizi zabránilo. Když nákladní vozidlo stojí, při otevírání dveří na kterékoli straně kabiny může Varování před otevřením dveří také upozornit řidiče, že podél nákladního vozidla někdo prochází a otevřené dveře by ho mohly zasáhnout.
Bezpečné oblasti, nová digitální služba dostupná prostřednictvím Volvo Connect, využívá geofencing k vynucování rychlostních limitů v předem definovaných zeměpisných oblastech. „Na rušných staveništích, kde žádné vozidlo nesmí překročit rychlost 20 km/h, je možné vymáhat dodržování rychlostního limitu nastavením Bezpečných oblastí,“ říká Muamer Music.
Nejvyšší úrovně bezpečnosti dosáhnete, když vaše nákladní vozidlo bude přizpůsobené vašim specifickým úkolům a podmínkám. Další informace o kterémkoli ze zde uvedených bezpečnostních prvků vám s radostí poskytne nejbližší obchodní zástupce Volvo Trucks.
Chcete-li se dozvědět více o stavební řadě Volvo Trucks, mohlo by vás zajímat:
Konsorcium European New Car Assessment Program (Euro NCAP) zveřejnilo v roce 2024 své první hodnocení těžkých nákladních vozidel a společnost Volvo Trucks byla jediným výrobcem, který s modely Volvo FH Aero i Volvo FM dosáhl pětihvězdičkového hodnocení. I ve druhém kole hodnocení organizace Euro NCAP, které se tentokrát týkalo podvozků k dostavbě 6×2, získaly modely Volvo FH Aero a Volvo FM opět pět hvězdiček.
„Jedním z důvodů našeho vysokého hodnocení v testech Euro NCAP je to, že bezpečnost je tak nedílnou součástí naší tradice,“ říká Anna Wrige Berling, ředitelka bezpečnosti ve společnosti Volvo Trucks. „Dlouhodobě zastáváme stejný přístup jako Euro NCAP a naše bezpečnostní systémy navrhujeme tak, aby fungovaly v široké škále různých dopravních scénářů.“
„Naše další modely nákladních vozidel, k nimž patří i Volvo FMX, zatím nebyly organizací Euro NCAP hodnoceny. Volvo FMX je však k dispozici se stejnými funkcemi, které pomohly modelům Volvo FH Aero a Volvo FM dosáhnout pěti hvězdiček, jako je vynikající přímý výhled a stejné vysoce výkonné systémy aktivní bezpečnosti.
Zjistěte více o pětihvězdičkovém hodnocení společnosti Volvo Trucks v organizaci Euro NCAP