V tak tvrdém a náročném odvětví, jako je stavebnictví, neexistují univerzální nástroje. Nákladní vozidla nejsou výjimkou. Ať už jde o vyšší výkon, lepší manévrovatelnost nebo nižší emise CO2, nakonec jde o nalezení správného nástroje pro danou práci.
V některých případech je největší výzvou pro stavební nákladní vozidlo přeprava těžkých nákladů po nerovném terénu a blátivých, nezpevněných cestách. Některá odvětví musí fungovat nepřetržitě bez přestávky nebo vyžadují manévrování ve stísněných prostorech společně se stavebními dělníky a dalšími stroji. V každém případě nákladní vozidla hrají ve stavebnictví v rámci projektu zásadní roli, a proto je jejich spolehlivost zásadní.
Ve stavebnictví se provozní podmínky a požadavky mohou značně lišit, a to i v rámci stejného segmentu nebo typu vozidla. Z tohoto důvodu nabízí společnost Volvo Trucks několik modelů vhodných pro stavebnictví, které lze všechny přizpůsobit specifickým potřebám.
Jádrem řady vozidel pro stavebnictví je Volvo FMX, nákladní vozidlo navržené speciálně pro toto průmyslové odvětví. Jeho robustní exteriér se vyznačuje odolným nárazníkem z vysoce kvalitní oceli, který chrání nákladní vozidlo před promáčknutím v jakémkoli terénu, a světlou výškou 300 mm. Jeho přední náprava unese až 10 tun a podvozek až 38 tun. Volvo FMX je k dispozici také s poháněnou přední nápravou pro větší trakci.
Pokud je však prioritou vynikající manévrovatelnost a výhled, je tu Volvo FE, které nabízí vynikající poměr užitečného zatížení k velikosti. Dodává se také s kabinou pro snadné nastupování, která nabízí řidiči vynikající přímý výhled, a řadou kamer a aktivních bezpečnostních systémů pro zajištění bezpečného provozu ve stísněných prostorách, kde se pohybuje větší počet pracovníků. A když je potřeba naprostý výkon a maximální ložná kapacita, jsou tu Volvo FH a Volvo FH16 – druhý jmenovaný je k dispozici s výkonem až 780 koní.
Pokud jde o nákladní vozidla ve stavebnictví, podvozek je jen polovina řešení. Stejně důležitá je i jeho nástavba, na které přímo závisí, jak bude nákladní vozidlo schopno plnit své úkoly. Z tohoto důvodu si výrobci nástaveb často cení široké a flexibilní nabídky podvozků, se kterými mohou pracovat, protože jim to usnadňuje integraci jejich produktů a dodávání kompletních vozidel na trh.
Pro koncového zákazníka znamená dobrá spolupráce mezi výrobcem nástaveb a dodavatelem podvozku kratší dodací lhůty a usnadňuje optimalizaci vozidel tak, aby splňovala jejich specifické potřeby. Umožňuje také servis a údržbu celého nákladního vozidla, tedy podvozku i nástavby, ve stejném servisu.
„Naše podvozky jsme vyvinuli tak, aby se daly snadno přizpůsobit všem typům karoserií,“ říká Muamer Music, manažer segmentu pro stavebnictví ve společnosti Volvo Trucks. „Úzce spolupracujeme s mnoha výrobci nástaveb a poskytujeme jim rozsáhlou technickou podporu a dokumentaci, abychom společně mohli na trh dodat širokou škálu nákladních vozidel.“
U sklápěčů jsou obvykle nejdůležitějšími vlastnostmi vysoká užitečná hmotnost a spolehlivost. Bez ohledu na přepravovaný materiál, chtějí operátoři nákladní vozidlo, které dokáže přepravit co nejvíce materiálu, a to co nejplynuleji a nejefektivněji.
Mezi speciální funkce vyvinuté společností Volvo Trucks, které toho pomáhají dosáhnout, patří zvedání dvojité nápravy, ideální pro vozidla přepravující náklady různých hmotností. Když je ložná plocha prázdná, druhá hnací náprava se automaticky odpojí a zvedne. To může snížit spotřebu paliva až o 4 % a zároveň zlepšit manévrovatelnost zkrácením poloměru otáčení. Jakmile vozidlo naložíte, hnací náprava se opět automaticky aktivuje.
Při velmi přesném manévrování v nízkých rychlostech pomáhá převodovka I-Shift s plazivými převody. Přidání 1 až 2 speciálních převodových stupňů pro pomalou jízdu umožňuje rozjezd vozidla z klidu s nákladem až 325 tun. Při jízdě v náročném terénu dokáže funkce automatického řízení trakce automaticky zapnout pohon předních kol, když zadní kola ztratí trakci.
Mezi další funkce, které mohou zlepšit obratnost, přesnost a ovladatelnost v náročných podmínkách, patří terénní brzda, která umožňuje řidiči udržet vozidlo v klidu pouhým uvolněním plynového pedálu. U nákladních vozidel, která často jezdí po kluzkém povrchu s nízkým třením, kde existuje vysoké riziko prokluzování kol, může systém Active Grip Control pomoci udržet stabilitu a ovladatelnost.
Ať už se jedná o nakládací jeřáb s menším hákem, nebo o velký autojeřáb, u nějž hraje nákladní automobil nepostradatelnou roli podstavné základny s opěrami, bývá instalace jeřábových nástaveb na nákladní vozidla poměrně složitý proces. Výrobci nástaveb opět musí integrovat svůj produkt do podvozku a podvozky společnosti Volvo Trucks byly vyvinuty tak, aby byly kompatibilní s širokou škálou typů jeřábů. Mezi unikátní úpravy, které mohou výrobci nástaveb využít, patří prodloužení předního rámu až o 400 mm. U velkých rámů lze díky tomu do přední části vozidla nainstalovat další opěrné nohy, které dále zvyšují stabilitu podvozku.
S přesným manévrováním a parkováním autojeřábu pomáhá systém Volvo Dynamic Steering s externím řízením. Tato unikátní funkce umožňuje řidiči vystoupit a ovládat vozidlo na dálku, aby bylo možné jej správně umístit a zároveň to bylo pro řidiče bezpečnější a efektivnější.
Vzhledem k tomu, že mnoho nákladních vozidel s domíchávačem betonu pracuje na rušných staveništích v bezprostřední blízkosti stavebních dělníků i dalšího strojního zařízení, je schopnost bezpečného a přesného manévrování nesmírně užitečná. Podobně jako u nákladních vozidel využívaných při jiných stavebních pracích je i pro domíchávače betonu velkým přínosem Volvo Dynamic Steering. Výrazným zlepšením manévrovatelnosti snížením potřeby neustálého drobného nastavování systém snižuje zátěž zad, krku a ramen řidiče. Další usnadnění manévrování při nízké rychlosti přináší funkce Change Direction, která umožňuje řidičům přepínat mezi jízdou vpřed a vzad pouze pomocí plynového pedálu.
Pro staveniště, kde se klade obzvláštní důraz na bezpečnost, a proto je nezbytný co nejlepší výhled řidiče, je k dispozici Volvo FE s kabinou pro snadné nastupování. Snížením sedadla řidiče a jeho posunutím dopředu se zlepšuje jeho přímý výhled na okolí vozidla. Alternativně je k větším modelům Volvo Trucks nabízen Kamerový monitorovací systém. Ten nahrazuje boční zrcátka kamerami a poskytuje řidičům lepší výhled kolem rohů kabiny a také po stranách nákladního vozidla.
Stejně jako ostatní nákladní vozidla Volvo určená pro stavebnictví jsou i podvozky této značky dostupné v široké škále různých konfigurací, takže je lze přizpůsobit všem důležitým požadavkům výrobců domíchávačů.
„Pro opravdu velké míchačky můžeme nabídnout pět náprav a vzduchové odpružení a pro míchačku různé pomocné pohony,“ říká Muamer Music, manažer segmentu pro stavebnictví ve společnosti Volvo Trucks. „Naší ambicí je nabídnout podvozek, na kterém prakticky stačí domíchávač připojit k elektroinstalaci a můžete expedovat zákazníkovi.“ Nespolupracujeme s preferovaným výrobcem – chceme, aby naše podvozky byly co nejflexibilnější a vyhovovaly potřebám zákazníka.“
Jednou z největších výzev, kterým stavebnictví čelí, je potřeba snížit emise uhlíku a přechod od nafty, stejně jako potřeba snížit hluk na staveništích ve městech. Pro určité trhy a jednotlivé tržní segmenty mohou být vhodná různá alternativní paliva, ale naštěstí jsou všechny modely Volvo Trucks nabízeny s plně elektrickým nebo plynovým pohonem.
Elektrická nákladní vozidla s akumulátory mají výhodu v tom, že vydávají minimální hluk a nulové emise z výfuku. Díky tomu jsou velmi vhodná pro provoz v zónách s nízkými a nulovými emisemi nebo v lokalitách v blízkosti obytných oblastí. Jejich nízká hlučnost jim umožňuje provoz i v noci. Kliknutím na tento odkaz získáte podrobnější informace o elektrické modelové řadě Volvo Trucks pro stavebnictví.
Pokud elektromobilita není schůdnou možností, nabízíme také nákladní vozidla s pohonem na plyn. Ve srovnání s naftou produkuje LNG jako palivo pro těžké nákladní automobily až o 20 % nižší emise CO2. Pokud je pohon zajištěn bio-LNG, lze emise CO2 z výfuku snížit prakticky na nulu. Spalovací motory Volvo Trucks jsou také plně kompatibilní s HVO, které může snížit emise CO2 až o 90 % v závislosti na způsobu výroby.1 Několik motorů v řadě Volvo Trucks dokáže také spalovat bionaftu, která může snížit emise CO2 až o 70 %.
„Cíle v oblasti udržitelnosti a snižování emisí uhlíku skutečně zvyšují poptávku po alternativních palivech ve stavebnictví,“ říká Muamer Music. „Tento faktor se stále častěji zohledňuje ve výběrových řízeních a poptávka ze strany koncových zákazníků roste. Čistší a tišší provoz také oceňuje každý, kdo pracuje nebo žije v prostředí, kde se pohybuje větší množství nákladních vozidel .“
1Källmén, A. a kol., „Údaje o indexu životního cyklu paliva (LCI) od zdroje ke kolu pro paliva HVO na švédském trhu“. Zpráva č. 2019:04, f3 Švédské znalostní centrum pro obnovitelná paliva v dopravě, Švédsko
Pokud byste se chtěli dozvědět více o stavební řadě Volvo Trucks a také o celé škále dostupných specifikací a funkcí, obraťte se na nejbližšího obchodního zástupce Volvo Trucks.