Trucks

Technický pohled „pod kapotu“ nákladních vozidel na plynový pohon

Daniel Bergstrand
2025-03-21
Alternativní paliva
Author
Daniel Bergstrand
Produktový manažer pro vodíkové motory a palivové články

Poptávka po nákladních vozidlech na plynový pohon se zvyšuje a spediční firmy je považují za vhodný prostředek ke snížení emisí CO2 bez kompromisů v produktivitě a jízdních vlastnostech. Jsou ale všechna nákladní vozidla na plyn stejná – nebo existují rozdíly v použitých technologiích?

Celosvětově jsou odvětví automobilového průmyslu a dopravy pod rostoucím tlakem na snižování emisí CO2 ze strany zákazníků i zákonodárců. Z toho důvodu pracuje Volvo Trucks na široké škále technologií, od vodíkového pohonu až po elektrické akumulátory. Pak jsou tu nákladní vozidla na plyn, po kterých roste poptávka, protože poskytují životaschopnou alternativu pro ty, kteří hledají způsob, jak okamžitě snížit svou uhlíkovou stopu. Se správnou technologií mohou nabídnout podobné výkony jako dieselová nákladní vozidla.
 

Dva směry technického vývoje motorů poháněných plynem

Většina nákladních vozidel na plynový pohon na trhu využívá motor s Ottovým cyklem, tedy v podstatě zážehový motor. Tato technologie je již široce používána v osobních automobilech. U nákladních vozidel má však kvůli nižšímu kompresnímu poměru motoru omezenou dodávku výkonu a točivého momentu. Obojí je však nezbytné k převozu těžkých nákladů a při jízdě do kopce.

Alternativní cestou – a kterou zvolila společnost Volvo Trucks – je použít jako základ běžný vznětový motor a upravit jej na plyn. V tomto případě je klíčovým prvkem HPDI (vysokotlaké přímé vstřikování*). Tato technologie vstříkne do spalovacího prostoru pod vysokým tlakem malé množství startovacího paliva a umožní tím kompresní vznícení před přidáním plynu. Pomocí této technologie je možné dosáhnout vysokého kompresního poměru, což má za následek vyšší energetickou účinnost při nižší spotřebě paliva a zvýšení výkonu motoru. Díky tomu podává motor výkon srovnatelný s nákladním automobilem na naftu, takže nákladní vozidla Volvo na plynový pohon si bez ztráty rychlosti poradí i s kopcovitým terénem nebo těžkými náklady. 

Nákladní vozidla na plyn jsou pro dopravní společnosti skutečnou výhrou, protože mohou kombinovat nízké celkové náklady na vlastnictví se sníženou uhlíkovou stopou při zachování produktivity.

Zemní plyn nebo bioplyn – pro motor v tom není rozdíl

Na výběr je řada různých plynových paliv. Většina společností však volí nákladní vozidla na plyn, které jsou uzpůsobeny pro LNG (zkapalněný zemní plyn). Taková nákladní vozidla mohou jezdit buď na běžný LNG nebo bio-LNG, také známý jako bioplyn, biometan nebo obnovitelný plyn (RNG). Již při použití běžného paliva LNG lze snížit emise CO2 ve srovnání s naftou až o 20 %. Bio-LNG je však nefosilní plyn vyrobený z organického odpadu a nabízí nákladově efektivní způsob, jak prakticky eliminovat emise CO2 , zejména na trzích s daňovými pobídkami a vládními dotacemi na obnovitelná paliva.

 

Dobrá věc na nákladních vozidlech s plynovým pohonem je, že není žádný rozdíl v tom, jak používají běžný LNG nebo bio-LNG. Mohou plynule přepínat mezi dvěma druhy paliva – nebo je dokonce míchat dohromady. Mnoho firem se již rozhodlo nahradit naftová nákladní vozidla pohonem na plyn a docílit tak okamžitého snížení svých emisí CO2. Spedičním firmám to přináší jen samé výhody, protože mohou kombinovat nízké celkové náklady na vlastnictví se sníženou uhlíkovou stopou a zároveň neohrozí svou produktivitu.

 

Další informace o řadě společnosti Volvo Trucks na plynový pohon. Mohlo by vás také zajímat:

●    Přehlíží průmysl nákladních vozidel bio-LNG jako potenciální palivo budoucnosti?

●    Jaká je budoucnost LNG v odvětví dopravy?

●    Bude vaše buducí vozidlo poháněno bio-LNG?

●    Bio-LNG jako potenciální palivo budoucnosti. Věnují mu dopravci dostatečnou pozornost?


Systém HPDI dodává poskytovatel technologie Cespira: www.cespira.com

Motor Volvo Trucks poháněný plynem

●    Motory na LNG a bio LNG jsou k dispozici pro modely Volvo FM, Volvo FH a Volvo FH Aero.

●    Vozidla Volvo Trucks na plynový pohon mohou nabídnout dojezd až 1000 km, výkon až 500 koní a točivý moment 2500 Nm.

●    Hlavní trhy pro nákladní vozidla na plyn představují Švédsko, Norsko, Nizozemsko, Španělsko a Spojené království, ovšem v poslední době získává toto alternativní palivo na popularitě i na dalších trzích, například v Indii nebo Japonsku.

Úspora CO2 s nákladními vozidly na plynový pohon

●    Přechod z nafty na LNG (zkapalněný zemní plyn) může přinést až 20% snížení emisí CO₂ (ze samotného provozu vozidla neboli tank-to-wheel).

●    Díky přechodu z nafty na bio LNG lze dosáhnout až 100% snížení emisí CO₂ (well-to-wheel, tj. od zdroje ke kolům).

●    Bio-LNG se vyrábí ze surovin, jako je domovní odpad, zemědělský odpad a odpadní vody.

●    Bio-LNG je identický s běžným LNG, pokud jde o výkon, skladování a doplňování paliva.

●    Plynové motory Volvo Trucks používají ke vznícení plynu malé množství startovacího paliva a při použití HVO v kombinaci s bio LNG je možné snížit emise CO2 až na nulu.