Trucks

Proč jsou elektrické nákladní vozy ideální pro svoz odpadu a nakládání s odpady

Sergej Jaskevič
2025-09-23
Doba čtení 3 min
Elektromobilita Alternativní paliva
Author
Sergej Jaskevič
Produktový manažer pro distribuci

Již od uvedení elektrických nákladních vozidel na trh patří provozovatelé svozu odpadu a svozového hospodářství k prvním, kteří tuto novou technologii přijali. Tak proč tomu tak je? Proč je nakládání s odpady tak vhodným odvětvím pro elektrická nákladní vozidla?

Společnost HVC, která se zabývá nakládáním s odpady, je zodpovědná za svoz odpadu v 52 obcích po celém Nizozemsku. V roce 2018 se rozhodla investovat do elektrických nákladních vozidel. A určitě tohoto rozhodnutí nelituje.

„Kromě toho, že je pro nás jako společnost udržitelnost důležitá, děláme to také proto, že stále více obcí zavádí nízkoemisní a nulové emisní zóny,“ říká Evert-Jan Plas, manažer vozového parku společnosti HVC.

Dnes je 20 % ze 400 vozidel společnosti poháněno elektřinou a povaha jejího podnikání znamená, že přechod byl relativně hladký. Poté, co společnost původně investovala do nabíječky o výkonu 150 kW pro svou provozovnu, si brzy uvědomila, že nabíječky o výkonu 50 kW jsou dostatečné. „Dojezd pro nás není problém, protože denně najedeme maximálně 100 km.“ Po dokončení směny jsou vozidla zaparkována v průměru 14 hodin, což bohatě stačí na jejich plné dobití.“

S rostoucím vozovým parkem elektrických nákladních vozidel může společnost HVC nadále rozšiřovat svoz odpadu ve stále větším počtu nízkoemisních a bezemisních zón ve své oblasti. Pro obyvatele je zase přínosem, že je při svážení odpadu neobtěžují výfukové plyny ani hluk. Vzhledem k nízké hlučnosti společnost HVC dokonce zvažuje, že se svozem odpadu bude začínat dříve než v obvyklých 7:30 ráno.

Společnost HVC v tom není sama – je jen jednou z rostoucího počtu společností zabývajících se nakládáním s odpady, které investují do vozových parků elektrických vozidel. Obce po celém světě totiž stále více zajímá, čím mohou elektrická vozidla pro svoz odpadu přispívat jejich komunitám.


Proč se svozová vozidla liší od ostatních nákladních vozidel?

I když dojezd a užitečné zatížení zůstávají pro mnoho majitelů nákladních vozidel, kteří chtějí přejít na elektrický pohon, výzvou, na popelářské vozy mají tyto faktory menší dopad kvůli jejich jedinečným jízdním cyklům. Povaha jejich práce znamená, že obvykle jezdí krátké vzdálenosti nízkou rychlostí s častým zastavováním a rozjezdem a spoustou volnoběhu.

 

Přesné odhady se mohou v jednotlivých městech a regionech lišit, za jediný den ale může svozové vozidlo provést více než 1000 zastávek a ujede přitom pouze asi 200 km.[1] Co se týče počtu ujetých kilometrů na litr paliva, nákladní vozidla pro svoz odpadu se v důsledku svých jízdních cyklů řadí na veřejných komunikacích k těm nejméně úsporným.

 

Pak je tu další výzva spojená s prací v hustě osídlených oblastech, blízko domovů, škol a zdravotnických zařízení – v oblastech citlivějších na hluk a znečištění ovzduší. Na svozová vozidla se proto často vztahují přísnější předpisy, prostřednictvím kterých obce a úřady stanovují, kdy a kde mohou tato vozidla jezdit. Stejně jako v případě společnosti HVC, rostoucí počet vznikajících nízkoemisních zón (LEZ) a zón s nulovými emisemi (ZEZ) stále více omezuje možnost používání nákladních vozidel s naftovým motorem v městských oblastech.

Díky nízké hlučnosti a nulovým emisím z výfuku zlepšují elektrická nákladní vozidla pro svoz odpadu kvalitu života v místních komunitách a přitom stále dokážou zajišťovat nepostradatelnou službu.

Jaký vliv může mít elektrifikace na svozová vozidla?

Zatímco mnoho majitelů nákladních vozidel může dosáhnout značných úspor nákladů přechodem z nafty na elektřinu, popelářská vozidla mohou potenciálně ušetřit více než většina ostatních kvůli své poměrně vysoké spotřebě paliva. Jejich jízdní cykly jsou ve skutečnosti obzvláště vhodné pro elektrické pohonné jednotky. Časté zastavování a rozjíždění a brzdění, které negativně ovlivňuje spotřebu paliva u konvenčního nákladního vozidla s naftovým motorem, může ve skutečnosti pomoci dobíjet akumulátor prostřednictvím rekuperačního brzdění.
 

Dojezd je také menší výzvou ve srovnání s jinými segmenty. Vzdálenost, kterou většina svozových vozidel během dne ujede, dojezd současných elektrických modelů s přehledem pokryje. Pro každodenní provoz většiny nákladních vozidel pro svoz odpadu postačuje dokonce i pomalejší a nákladově efektivnější standard nabíjení střídavým proudem. Jízda po předvídatelných trasách také usnadňuje implementaci dobíjení na trase v případě potřeby. To všechno zmírňuje mnoho problémů týkajících se dojezdu a možností nabíjení, kterým běžně čelí ostatní majitelé elektrických nákladních vozidel. 


Proč jsou elektrická nákladní vozidla pro svoz odpadu dobrá pro komunitu i pro podnikání?

Největší prospěch z elektrických svozových vozidel mají především komunity, kterým slouží. Díky nulovým emisím z výfuku a nízké hlučnosti lze odpad svážet s minimálním dopadem na obyvatele, což současně zlepšuje celkovou kvalitu života v dané oblasti.

 

Provozovatelé mohou díky nízké hlučnosti elektrických nákladních vozidel případně prodloužit provozní dobu, například brzy ráno nebo později večer. Tišší nákladní vozidla, která neprodukují výfukové plyny, také vytvářejí lepší pracovní prostředí pro zaměstnance.

 

Města a obce se stále více snaží snižovat svou uhlíkovou stopu, aby splnily přísné cíle pro snížení emisí, a proto se dopad na životní prostředí rychle stává klíčovým kritériem ve výběrových řízeních na svoz odpadu. Mít elektrický vozový park je proto obrovskou konkurenční výhodou.

Díky unikátním jízdním cyklům svozových vozidel, včetně častého zastavování a rozjezdů, nízkých rychlostí a nízkého počtu najetých kilometrů, je tento segment ideální pro elektrifikaci.

Budoucnost svozu odpadu?

Vzhledem k tomu, kolik výhod poskytují, není divu, že svoz odpadu je pro elektrická nákladní vozidla rostoucím segmentem. V současné době žádné jiné alternativní palivo nenabízí stejnou kombinaci snížení emisí uhlíku a současně nízké hlučnosti.

 

Zjistěte více o řadě elektrických vozidel Volvo Trucks vhodných pro svoz odpadu.

 

Chcete-li se dozvědět více o elektrických nákladních vozidlech obecně, mohly by vás zajímat tyto články:

●      Nové trendy a inovace v akumulátorové technologii

●      Proč bychom se měli méně obávat z dojezdu

●      Tipy pro investice do elektrického nákladního vozidla



[1] Michael J. Coren, „Ekonomika elektrických popelářských vozů je úžasná“, Quartz, 21. července 2022, https://qz.com/749622/the-economics-of-electric-garbage-trucks-are-awesome

Související články