Trucks

Jak společnost Volvo Trucks dosáhla pětihvězdičkového hodnocení v bezpečnostních testech organizace Euro NCAP

Anna Wrige Berling
2025-02-17
Doba čtení 3 min
Bezpečnost
Author
Anna Wrige Berling
Ředitelka oddělení bezpečnosti provozu a produktů ve společnosti Volvo Trucks

Ve vůbec prvních bezpečnostních testech organizace Euro NCAP zaměřených na těžká nákladní vozidla získaly maximální počet pěti hvězdiček pouze dva modely – Volvo FH Aero a Volvo FM. Co je zapotřebí k dosažení nejvyššího skóre? A co se vlastně testuje?

 

Evropský program hodnocení nových vozidel (Euro NCAP), který realizuje konsorcium se sídlem v Belgii, byl představen v roce 1996 a rychle se stal evropským oborovým standardem pro hodnocení bezpečnosti osobních automobilů. Podporuje jej celá řada evropských vlád a také Evropská unie.

 

Organizace Euro NCAP nyní začala testovat také těžká nákladní vozidla a v listopadu 2024 zveřejnila první výsledky. Testováno bylo devět různých nákladních vozidel od sedmi výrobců, přičemž vozidla Volvo FH Aero i Volvo FM získala pět hvězdiček.

 

 

Co znamená pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti organizací Euro NCAP?

Je důležité si uvědomit, že v těchto prvních kolech testování vyhodnocuje organizace Euro NCAP širokou škálu bezpečnostních systémů, jako je varování před kolizí nebo tempomat. Tyto systémy jsou navrženy tak, aby poskytovaly podporu řidiči a především zabraňovaly nehodám.

 

V tomto prvním kole testů prověřila organizace Euro NCAP všechna nákladní vozidla v široké škále různých scénářů a přidělila jim výkonnostní skóre v rozmezí od 0 do 100 % na základě toho, jak dobře jejich systémy danou situaci zvládly.

 

Bezpečnostní systémy jsou pak seskupeny do tří oblastí: bezpečná jízda, předcházení kolizím a situace po nehodě. Pro získání pěti hvězdiček je vyžadováno výkonnostní skóre alespoň 80 % ve všech třech oblastech.

Jak funguje hodnocení bezpečnosti Euro NCAP

Každému bezpečnostnímu systému je uděleno skóre. Součet skóre pak udává výsledek pro každou oblast. Na základě jednotlivých dílčích skóre se pak vypočítá hodnocení celého vozidla v rozmezí od jedné do pěti hvězdiček. Testy nákladních vozidel zahrnují:
 

Bezpečná jízda

Monitorování cestujících, výhled (přímý i nepřímý) a asistenční systémy vozidel (např. asistence udržování rychlosti)
 

Předcházení kolizím

Čelní kolize s autem, chodcem a cyklistou, kolize při manévrování při nízké rychlosti a kolize při vybočení z jízdního pruhu
 

Situace po havárii

Informace pro podporu záchranných operací
 

Cílem organizace Euro NCAP je postupně rozšířit rozsah testů tak, aby v pozdější fázi zahrnovaly také ochranu proti nárazu a testování nákladních vozidel v různých segmentech dopravy.

Podpora řidiče zvyšující bezpečnost silničního provozu

V oblasti bezpečné jízdy dosáhly modely Volvo FH Aero a Volvo FM hodnocení 80, respektive 90 %. Největší podíl na tom měl přímý výhled – tedy to, jak dobře řidič vidí, co se děje vepředu a po stranách nákladního vozidla. Umožnil to design kabin a nové kamery, které u novějších modelů nákladních vozidel nahradily zpětná zrcátka.

 

Model Volvo FM dosáhl ještě vyššího skóre než model FH Aero díky nižší poloze sedadla řidiče, která umožňuje lepší výhled na oblast přímo před přední částí nákladního vozidla.

Jak pokročilé bezpečnostní systémy proaktivně předcházejí nehodám  

Při testování systémů, jejichž účelem je zabránit kolizím, dosáhla obě nákladní vozidla skóre 89 % díky systémům Volvo Trucks nouzového brzdění a ochrany proti vyjetí z jízdního pruhu. Tyto systémy jsou navrženy tak, aby detekovaly objekty a automaticky zabrzdily nebo vás navedly zpět do správného jízdního pruhu. Systém například automaticky aktivuje brzdy, když automobil před nákladním vozidlem náhle zabrzdí nebo když se v blízkosti nákladního vozidla ocitnou chodci.

 

Organizace Euro NCAP vyhodnocuje každý systém testováním ve více než stovce různých dopravních situací. Systém varování před srážkou s funkcí nouzového brzdění od společnosti Volvo Trucks si vedl obzvláště dobře. Zamezil srážce – jak s osobními automobily, tak i s chodci a cyklisty – téměř ve všech hodnocených situacích.

 

Pouze dva výrobci nákladních vozidel nabídli systém automatického brzdění, který chrání cyklisty, když nákladní vozidlo zatáčí na stranu spolujezdce. Společnost Volvo Trucks nazývá tento systém Aktivní podpora předcházení bočním kolizím. Jedná se o inovaci, kterou organizace Euro NCAP popsala jako „potenciálně revoluční“, protože řeší běžné bezpečnostní riziko v městských oblastech: situace, kdy jsou cyklisté skrytí v mrtvém úhlu nákladního vozidla.

 

Organizace Euro NCAP navíc oběma modelům Volvo FH Aero i Volvo FM udělila ocenění City Safe za jejich dobrý přímý výhled a dobré výsledky jejich systémů aktivní bezpečnosti při ochraně osob v městském provozu.

Chci také zdůraznit, že tyto výsledky neznamenají, že bychom došli na konec naší cesty. Vizí společnosti Volvo Trucks je nulová nehodovost, a proto budeme pokračovat v naší práci na vývoji řešení, díky kterým budou naše nákladní vozidla ještě bezpečnější.

Bezpečnost nad rámec hodnocení a legislativy

Celkově společnost Volvo Trucks věří, že hlavním důvodem dosažení pěti hvězdiček je její přístup k bezpečnosti.
 

„Vždy se snažíme vyvíjet bezpečnostní systémy navržené tak, aby fungovaly v široké škále dopravních situací. Od dálnic až po městské ulice. Tento přístup sdílíme s organizací Euro NCAP, která také testuje bezpečnostní systémy v mnoha různých scénářích, aby dokázala vyhodnotit, jak bezpečná naše nákladní vozidla opravdu jsou,“ říká Anna Wrige Berling.
 

K tomu dodává: „Je to důkaz naší soustavné snahy jít nad rámec toho, co vyžaduje legislativa, a přibližovat se tak k naší vizi nulové nehodovosti našich nákladních vozidel. Hodnocení Euro NCAP bude vodítkem pro zákazníky při rozhodování o nákupu a současně podnítí výrobce vozidel k tomu, aby neustále pracovali na zlepšování bezpečnosti.“
 

„Chci také zdůraznit, že tyto výsledky neznamenají, že bychom došli na konec naší cesty. Vizí společnosti Volvo Trucks je nulová nehodovost, a proto budeme pokračovat v naší práci na vývoji řešení, díky kterým budou naše nákladní vozidla ještě bezpečnější,“ říká Anna Wrige Berling.

 

„Jsme velice rádi, že organizace Euro NCAP posoudila naši práci v oblasti bezpečnosti,“ říká Anna Wrige Berling, ředitelka oddělení bezpečnosti ve společnosti Volvo Trucks. „Je to vůbec poprvé, kdy externí nezávislá organizace testovala a analyzovala bezpečnost těžkých nákladních vozidel. Společnost Volvo je již dlouho známá svým závazkem ohledně bezpečnosti, která je nedílnou součástí celé historie společnosti. Veškeré toto úsilí přináší výsledky, jejichž potvrzením jsou nyní nová hodnocení Euro NCAP,“ uzavírá.

 

Zde najdete další informace o přístupu společnosti Volvo Trucks k bezpečnosti. Možná vás budou zajímat tyto související články:

Pět způsobů, jak snížit riziko nehod nákladních vozidel a zranitelných účastníků silničního provozu

Jak program Euro NCAP přispěje ke zvýšení bezpečnosti nákladních vozidel

Tři způsoby, jak zlepšit výhled řidiče a bezpečnost silničního provozu

Které bezpečnostní systémy byly testovány?

Organizace Euro NCAP otestovala několik systémů u modelu Volvo FH Aero i Volvo FM. Následuje jejich úplný seznam: