Trucks

Nová éra ve stavebnictví: Jak elektrická nákladní vozidla přinášejí do odvětví revoluční změny

Volvo nákladní vozidla
2025-02-26
3 min.
Electric trucks Stavebnictví
Author
Volvo nákladní vozidla

Ze stavenišť se každoročně emitují stovky milionů tun CO2. Zařízení s elektrickým pohonem – jak nákladní vozidla, tak stavební stroje – mohou přispět ke snížení těchto emisí i hlukové zátěže ve městech. Vzhledem k tomu, že nízkoemisní zóny jsou stále běžnější, nastal ideální čas na změnu. Kdo tedy patří mezi průkopníky elektrifikace stavebnictví a co je při plánování této transformace třeba zohlednit?
   

Odhaduje se, že 13 % všech emisí skleníkových plynů po celém světě pochází ze stavebnictví. Podílejí se na tom všechny segmenty odvětví – především výroba cementu a oceli, nicméně významnou měrou přispívá také doprava a demoliční práce. Svou roli však hrají i emise pocházející přímo ze stavenišť, kde 400 milionů tun CO2 (tedy celých 1,1 % všech celosvětových emisí) každoročně vyprodukují samotné stavební stroje. Je to obrovské množství, ale zařízení s elektrickým pohonem – jako nákladní vozidla, tak stavební stroje – mohou přispět ke snížení této statistiky.

 

Již dnes se elektrifikace stavenišť stává realitou. Na některých stavbách dokonce elektrický pohon prokázal svůj skutečný potenciál a všestranné možnosti nasazení v každé fázi stavebního procesu – od přípravy infrastruktury po demolici a dále. Odhaduje se například, že 98 % stavenišť v norském hlavním městě Oslu je již bez fosilních zdrojů a téměř čtvrtina těchto činností využívá pohon na elektřinu.

 

Staveniště, která se mohou pochlubit nulovými emisemi z výfuku, naznačují cestu k tomu, jak alespoň zčásti eliminovat uhlíkovou stopu tohoto odvětví. Moderní technologie také nabízejí řešení i dalších souvisejících problémů, ke kterým patří znečištěné ovzduší nebo hluková zátěž ve městech, a příležitost ke zlepšení podmínek na pracovišti. Tento fakt také dokládá, že elektrifikace stavebnictví se pro firmy po celém světě rychle stává realitou. Kromě budování infrastruktury, pracovišť a bytové výstavby lze na elektrifikovaná staveniště také pohlížet jako na vizi budoucnosti: klidných a bezpečných stavenišť, na kterých rostou města budoucnosti, při jejichž výstavbě hrály hlavní roli baterie.

 

Města udávají směr  

Gustav Boberg se v divizi Volvo Construction Equipment zabývá elektromobilitou a udržitelnými řešeními pro vybraná odvětví. Vysvětluje: „V roce 2019 jsme zveřejnili záměr pustit se do výroby elektrifikovaných stavebních strojů a zároveň jsme se rozhodli ukončit vývoj konvenčních dieselových strojů v menším velikostním segmentu.“

 

Prvními elektrickými stavebními stroji značky Volvo byly kompaktní bagr a kolový nakladač, které debutovaly na velkém německém průmyslovém veletrhu Bauma v roce 2019. Poté následovalo jejich postupné představení na jednotlivých trzích a následné uvedení do výroby v roce 2020. Tyto kompaktní a obratné stroje se dokonale hodily k práci v centrech měst. „Města a obce mají často své vlastní cíle udržitelnosti, které se snaží splnit, a elektrifikace výstavby může k dosažení těchto klimatických cílů přispět,“ uvádí Gustav Boberg. 

 

Společenské změny také kladou požadavky na novou infrastrukturu – zejména pro podporu stále oblíbenější městské dopravy elektrickými vozidly. Gustav Boberg pokračuje: „Máme tady jasný trend – elektrifikovat jak výstavbu, tak provoz obcí. Po celé Evropě rostou nabíjecí stanice pro auta jako houby po dešti, a pokud se elektrický pohon využije už při jejich budování, budou mít o to větší klimatický přínos. K urychlení této transformace je potřeba úzká spolupráce mezi všemi články energetického řetězce od výrobců a distributorů energie až po místní samosprávu. Skutečná změna je podmíněna smysluplným partnerstvím.“

 

Podíl nákladních vozidel na transformaci

Muamer Music odpovídá ve společnosti Volvo Trucks za segment stavebnictví. Tráví spoustu času na stavbách a v rozhovorech se subjekty, které v oboru působí, zjišťováním jejich potřeb, ale také jejich předsudků i reálných zkušeností s elektrickými stroji a nákladními vozidly.

 

„Na stavbách po celém světě se už elektrická nákladní vozidla používají,“ potvrzuje. „To zákazníkům stavebních společností signalizuje, že jsou na správné cestě. Stačí jen jednoduchá změna a oni dostanou produkt, který naplní všechny jejich požadavky.“

 

Muamer Music poukazuje na to, že jakmile majitelé firem a řidiči poprvé použijí nákladní vozidlo na elektrický pohon, častokrát se pro ně okamžitě nadchnou. Změny přístupu však nemohou a nebudou probíhat přes noc. Ohledně faktorů, které mohou zákazníky odrazovat od vyzkoušení elektrických stavebních zařízení, říká: „Mají největší obavu z toho, že se nákladní vozidlo uprostřed provozu zastaví a nepojede dál. Naši zákazníci dobře vědí, jaké problémy mohou očekávat při provozu na naftu, ale nové technologii trvá dlouho, než si na ni uživatelé navyknou. Ve stavebnictví však hraje mimo jiné významnou roli i častá otázka, jak na sebe navzájem působí nástavba (sklápěcí, betonmix nebo háková nástavba) a nákladní vozidlo.“

 

Elektrický kolový nakladač a elektrické nákladní vozidlo na staveništi

Výhody elektrifikace

Zde však vidí výraznou výhodu v relativní jednoduchosti elektrického pohonného ústrojí. „Na elektrických nákladních vozidlech nemáte tolik komponent, které by se mohly pokazit, a většinu aktualizací lze provést prostřednictvím cloudu. A tato nákladní vozidla jsou opravdu spolehlivá. Důkladně je testujeme, abychom se ujistili, zda perfektně fungují. Určitou roli mohou sice hrát teplotní výkyvy – přechod z tepla do chladu se může projevit na kapacitě akumulátoru – o ní, ale poskytujeme podrobný přehled a můžeme zákazníkům pomoci naplánovat jejich nabíjení a také pomoci s vybavením, jako jsou powerbanky a nabíječky. Samozřejmostí je výpočet trasy pro efektivitu a jednoduché naplánování zastávky.“


Zkušenost ze staveniště s plně elektrickými nákladními vozidly a stroji může od základu změnit vaše představy o stavebnictví. „Tradiční stavební práce bývají špinavé a hlučné,“ upozorňuje Muamer Music. „Stavební firmy, které své vybavení elektrifikují, tak současně se snižováním své uhlíkové stopy vysílají signál, že jim na okolním prostředí skutečně záleží. S tím, jak se do provozu dostává stále více těchto nákladních vozidel, okolí to oceňuje.“

Musíme pokračovat s rozvojem infrastruktury, opravami starých a výstavbou nových budov. Nikdy nebudeme hotovi: a k tomu jsou potřeba nákladní vozidla a stavební stroje.

I když se ani stavebnictví nevyhne častému fenoménu obav z nedostatečného dojezdu elektrických vozidel, tento faktor nemusí být překážkou – zejména nikoli v případě městských stavebních zakázek. „Většinu těchto zakázek lze zvládnout se čtyřmi akumulátory, protože vozidla nejsou v provozu celodenně. Když naplánujete dobíjení během dvou směn, budete moci pracovat celý den bez jediného problému. Tato vozidla by mohla pracovat v průměru 100–150 km za den a pak se vrátit do depa nabíjet,“ vysvětluje Muamer.

„Dobíjet můžete i během plánované přestávky řidiče. S kapacitou není žádný problém a také vidíme, že lidé tomu přizpůsobují pracovní rytmus a pořizují rychlonabíječky. Pokud máte powerbanku, můžete z ní snadno nabíjet svá nákladní vozidla. A stejné nabíječky lze pochopitelně použít jak pro nákladní vozidla, tak stavební stroje.“


„Elektrická nákladní vozidla se ideálně hodí pro velké infrastrukturní projekty i demoliční práce, kde mohou zajistit odvoz různých materiálů při využití různých typů sklápěčů,“ pokračuje. „Při stavbě budov si ideálně poradí s úkoly, jako je přeprava písku nebo štěrku. Na elektřinu lze velmi snadno provozovat domíchávače betonu – někdy mají vlastní akumulátor, který se používá namísto pomocného pohonu, ale snažíme tento přístup využít všude, kde je to možné, aby to pro zákazníky neznamenalo přílišné zvýšení nákladů. Na staveništi můžete také využít zdroje stejnosměrného i střídavého napětí.“

 

Budoucnost elektrifikovaného stavebnictví

V současné době vede v elektrifikaci městská výstavba, a to z dobrého důvodu: předpokládá se totiž, že počet nízkoemisních zón v Evropě letos přesáhne 500. To bude mít významný vliv na dopravu i stavebnictví a pouze firmy, které se na to dokázaly s předstihem připravit, budou schopny realizovat v těchto zónách zakázky.

S rostoucím využíváním budou produkty muset být stále efektivnější a zdatnější v plnění svých úkolů – tak je tomu i u každé jiné technologie. Muamer Music registruje, že k tomu již dochází. Vysvětluje: „Během pěti let se toho hodně událo i ve vývoji produktů, pokud jde o dojezd a energetickou kapacitu. Ale nákladní vozidlo Volvo, které si pořídíte dnes, bude stále v provozu za pět i mnohem více let – po celou dobu své životnosti.“

 

Elektrifikovaná staveniště

Tyto produkty jsou dostupné již dnes a způsob myšlení se mění. Nyní je potřeba nezůstat za trendy pozadu. S pokračujícím vývojem to naštěstí stále častěji vidíme i v praxi.

„Je skvělý pocit zažít to všechno na vlastní oči přímo na staveništi,“ raduje se Gustav Boberg. „Když vidíte stroje pracovat za všech podmínek, třeba i v opravdu tuhé zimě, začne vám docházet, že jste opravdu na špičce technologické změny. Nejde však jen o to, abyste vedli takovou konverzaci s lidmi, kteří pracují na staveništi, ale také o to, abyste mluvili s lidmi z okolí.“

Gustav Boberg pracuje jako manažer segmentu v divizi Volvo Stavebních strojů.

Pokračuje: „Vydali jsme se na tuto cestu. Segment po segmentu se stavebnictví bude elektrifikovat. Celé stavebnictví se samozřejmě nemůže kompletně elektrifikovat ze dne na den. Ale pokud hovoříme o budoucnosti, dejme tomu tak pět let a uvidíme, které země budou tou dobou v popředí. Tenhle trend určitě nezpomalí.“

Každý stavební projekt úspěšně realizovaný s využitím elektrických vozidel a strojů není jen dalším dokladem dobře odvedené práce. Slouží také jako argument ve prospěch technologie, která dokáže odvést stejnou – ne-li lepší – práci jako vozidla a stroje s pohonem na naftu. To představuje jasnou známku změny k lepšímu. „Je to obrovský krok vpřed,“ tvrdí Muamer Music. „Pro zákazníka, životní prostředí, okolí staveb– pro každého. Není totiž možné najednou veškeré stavební práce ukončit. Musíme pokračovat v budování infrastruktury, rozvoji měst, rekonstrukcích starých staveb a budování nových. Tohle nikdy neskončí. A k tomu budou potřeba nákladní vozidla a stavební stroje.“