Jednou z funkcí dostupných u vysoce propojených vozidel je geofencing: Tato novinka využívá služby určování polohy (neboli lokalizační služby) ke zvýšení efektivity a bezpečnosti provozu, ke snížení ekologických dopadů jízd a ke splnění stále přísnějších legislativních požadavků. Podíváme se blíže na tuto technologii, její důsledky a potenciální výhody, které nabízí správcům vozových parků a řidičům – a také obyvatelům měst po celém světě.
Říct, že se doprava za posledních několik desetiletí hodně změnila, by bylo poněkud slabé slovo. Toto odvětví se nachází v neustálém období vývoje a změn. I samotá nákladní vozidla jsou rok od roku vyspělejší. Hodnocení vozidel se již nezakládá pouze na výkonu, efektivitě a užitečném zatížení, ale také na konektivitě a dostupnosti nejrůznějších služeb a funkcí, které na konektivitě závisejí. Jednou z těchto funkcí je geofencing. Co to vlastně přesně znamená? A jak to může být užitečné v dnešním měnícím se dopravním prostředí?
Princip geofencingu dokáže pochopit každý, kdo někdy používal zařízení s GPS. Pokud jste si někdy vypůjčili sdílené městské kolo nebo elektrickou koloběžku, pravděpodobně už jste ho použili. Koncept je vlastně poměrně jednoduchý. Zařízení – jakékoli zařízení – má sledovaný pohyb, obvykle pomocí GPS. Zařízení při svém pohybu překračuje hranice, které jsou vyznačeny na mapě a vytyčují jednotlivé zóny.
Pro takto vyznačené zóny používáme termín bezpečnostní oblasti. Hranice těchto oblastí jsou však neviditelné a virtuální. Mohou se dokonce pohybovat a být dynamické – například se rozprostírat v určitém poloměru od určeného bodu, přičemž se tento bod může pohybovat nebo být nehybný. Může se však také jednat o trvalé či dočasné hranice stanovené v rámci oblastí, jako jsou školní zóny nebo parkovací místa. Existuje nespočet možných způsobů interakce s těmito zónami. Dochází k ní především v okamžiku, kdy pohyblivé zařízení, kterým může být cokoli od malého motorového skútru až po těžký nákladní vozidlo (musí však pravidelně odesílat a přijímat data), vjede do bezpečné oblasti, vyjede z ní nebo se nachází v jejích hranicích. Kdykoli zařízení překročí jednu z těchto hranic, něco se stane.
To by mohlo znamenat spoustu věcí. Možná se rychlost vozidla, které řídíte, sníží v důsledku aktivovaných brzd a omezené akcelerace. Možná se spustí oznámení nebo se aktivuje či deaktivuje vaše schopnost provádět nějakou funkci. Akce může dokonce spočívat ve zcela jednoduchém vyvolání jediného datového prvku, například zaevidování data a času, kdy zařízení vstoupilo do zóny, popřípadě dalších souvisejících údajů.
Geofencing tedy v podstatě poskytuje informace a znalosti, které lidem slouží jako podklad k rozhodování.
Jednou z výhod života na cestách je svoboda, takže je pochopitelné, že geofencing se v různých fázích setkal se smíšenými reakcemi. Může to však být také způsob, jak zajistit vyšší úroveň bezpečnosti, snížit emise a dokonce i zlepšit účinnost. Bezpečné oblasti nemusí být nutně rušivé, ani nepřipraví řidiče o kontrolu nad vozidlem. Hlavním využitím bezpečných oblastí je řádné informování řidičů tak, aby mohli své chování přizpůsobit požadavkům prostředí, v němž se pohybují.
Je důležité si uvědomit, že monitorování vozidel a kontrola chování řidičů a vozidel je citlivé téma v souvislosti s GDPR a dalšími právními předpisy na ochranu osobních údajů. Tato technologie by proto měla být používána pouze v případech, kdy společnosti provedly pečlivé právní posouzení a zvážily rizika. Řešení obvykle vyžaduje dohodu mezi společností a majitelem vozidla.
Johan Rundberg, který se ve společnosti Volvo Trucks zabývá geofencingem, vysvětluje: „Geofencing v podstatě poskytuje informace a znalosti, které lidem slouží jako podklad k rozhodování.“ Ačkoli nákladní vozidla disponují funkcemi, které umožňují bezpečným zónám vyvolávat akce ovlivňující chování řidiče, jejich účelem je z velké části informovat řidiče, správce vozového parku nebo kohokoli jiného, kdo potřebuje vědět, co se děje.
Johan Rundberg pokračuje: „Bezpečné oblast můžete přiřadit jednomu nebo více vozidlům tak, aby se při vjezdu vozidla do bezpečné oblasti spustila nebo zaznamenala určitá událost. Dostanou oznámení. Další oznámení se zobrazí, jakmile vozidlo bezpečnou oblast opustí. Je možné použít nejrůznější tvary bezpečných zón. Můžete je samozřejmě vytvořit jako kruhy, čtverce nebo mnohoúhelníky, ale můžete také třeba naplánovat trasu a bezpečnou oblast umístit kolem ní. Pak se můžete přihlásit do služby správy vozového parku a zobrazit všechny tyto události.“
Jaké funkce služba Bezpečných oblastí poskytuje? Může mimo jiné pomoci s plánováním tras, logistikou a rozvrhováním. Protože je především přizpůsobivá. „Její použití je velmi flexibilní,“ zdůrazňuje Johan Rundberg, „a naši zákazníci ji mohou využít, k čemukoli chtějí. Obvykle ji však používají pro nakládku a vykládku na místech, která mohou přijímat oznámení.“
„To znamená, že personál ve skladu, který má za úkol nákladní vozidlo naložit nebo vyložit, obdrží včas oznámení o tom, že nákladní vozidlo zanedlouho dorazí a kde se právě nachází.“ Tím pádem se připraví na zahájení nakládky. Dopravci pomáhá tato technologie vyhodnocovat produktivitu. Firma se totiž dozví, jak dlouho se vozidlo nacházelo v určité oblasti.“
Kromě toho, že bezpečné oblasti pomáhají při práci správcům vozových parků, mohou poskytovat lepší přehled i samotným řidičům. Včasné informace jsou při řízení nedocenitelné, zejména pokud potřebujete přizpůsobit způsob jízdy okolnímu prostředí. Johan Rundberg vysvětluje: „Tyto informace se zobrazují také řidiči, který na displeji přístrojového panelu vidí, že právě vjel do vytyčené oblasti nebo ji opustil. Řidiči si pak více uvědomují své chování: Je to pro ně více znalostí, které jim pomáhají přizpůsobit své jízdní chování prostředí.“
Flexibilita je součástí radosti z přemýšlení o tomto, protože každý bude mít svůj vlastní způsob, jak si služby přizpůsobit svým potřebám.“
Koncept geofencingu je tedy sám o sobě poměrně jednoduchý: Jen o málo víc než čáry na mapě. Způsob, jakým s ním vozidla interagují, se s postupem času stává sofistikovanějším.
Håkan Wall zodpovídá ve společnosti Volvo Buses, která také již léta pracuje s technologií geofencingu, za vývoj produktů pro bezpečné zóny. Vidí směsici lidí, kteří chtějí využívat zóny ke shromažďování informací o trasách a chování řidičů, a těch, kteří je chtějí využít k přímému ovlivňování chování vozidla. „Hlavním účelem zónové technologie je ovládat určité funkce v autobuse,“ říká. „Může se jednat třeba o bezpečné zóny, kde je stanoven rychlostní limit, nebo o různé zóny pro hybridní autobusy, kde můžete ovládat, zda pojedou na spalovací motor nebo elektrický pohon.“
Technologie zón tedy dokáže přímo ovlivnit chování vozidla, nejen shromažďovat a poskytovat informace. A flexibilita a přizpůsobivost umožňuje vytvářet řešení na míru pro jednotlivé trhy a prostředí. Jak vysvětluje Håkan: „Mohli byste se také podívat na spotřebu energie pro systémy vytápění a chlazení v závislosti na tom, jak dlouho jsou dveře otevřené, když jsou venkovní teploty na určitých úrovních. Když o tom přemýšlím, tak mi dělá velkou radost ta široká flexibilita. Různí provozovatelé totiž budou využívat zónové služby různě, podle svých vlastních specifických potřeb.“
Ale co nákladní vozidla? Johan Rundberg vysvětluje, jak mohou bezpečné zóny přinést skutečné výhody na pracovišti. „Když vozidlo vjede do vytyčené oblasti s definovaným rychlostním limitem, může se změnit i chování samotného vozidla,“ upozorňuje. „Mohli byste omezit rychlost, kterou může vozidlo danou oblast projet.“
Bezpečné zóny se také dají využít ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Johan Rundberg vysvětluje: „Je v zájmu všech zajistit bezpečnost silničářů, čehož by se dalo dosáhnout pomocí geofencingu, který automaticky omezuje rychlost projíždějících vozidel.“ Zde je však třeba regulovat, který orgán k tomu bude mít přístup. Musíme se ujistit, že to nebude zneužíváno. Dalším potenciálním způsobem využití je možnost omezit rychlost těžce naložených nákladních vozidel při přejezdu mostů nebo na nekvalitních silnicích. Tím lze přispět ke snížení nákladů na údržbu a opravy.“
Ačkoli se některým lidem může omezení chování řidičů zdát zbytečné, v praxi byla tato technologie přijata dobře. Jak říká Håkan Wall: „Když řidiči skutečně zažijí, že jim vozidlo pomáhá udržovat rychlost a zajišťuje pohodlí cestujících, je to opravdu užitečné, protože se pak mohou soustředit na cestující a samotnou silnici.“
Vyvážení možností vytyčených oblastí a požadavků řidičů může také přispět ke snižování dopadů na životní prostředí. Jak říká Håkan Wall: „Dá se například udělat to, že pomocí zón zkrátíte dobu, kterou vozidla tráví na volnoběh. Možná, že by autobusy mohly mít motory běžící na volnoběh jen určitý počet minut a pak by se vypnuly. Hluk je také faktorem při plánování ekologických zón. Například před nemocnicemi nebo ve stoupání můžete přidat zónu, kde se vozidlo přepne do elektrického režimu, aby zbytečně nepůsobilo hluk.“
Stejně jako tomu bylo u mnoha dalších aspektů konektivity by se zónová technologie, která existuje díky koncepci geofencingu, mohla stát stejně přirozenou součástí řízení nákladních vozidel jako automatizovaná převodovka nebo bezpečnostní funkce. A zkušenosti ukazují, že v mnoha případech to prostě usnadňuje život. Ale jedna věc je jistá: S tím, jak nákladní vozidla využívají stále více online funkcí, se budou technologie jako geofencing dále šířit, což bude přínosem pro firmy i obyvatele po celém světě.
Pokud byste se chtěli dozvědět více o tom, jak konektivita mění odvětví nákladní dopravy, mohlo by vás také zajímat:
● Jak konektivita a umělá inteligence přispívají k lepší provozuschopnosti nákladních vozidel
● Jak data a bezdrátové technologie předcházejí poruchám nákladních vozidel
● Jak konektivita a data přispívají k efektivní jízdě