Dobře udržované nákladní vozidlo je úsporné nákladní vozidlo. Zde je několik příkladů oblastí, kde pravidelná údržba udrží vaše vozidlo v dobrém stavu a zabrání zbytečnému zvýšení spotřeby paliva.
Vlastnosti paliva se mohou lišit a to může ovlivnit jak spotřebu paliva nákladního vozidla, tak spolehlivost palivového systému. Rozdíl ve spotřebě paliva může činit až pět procent v závislosti na vlastnostech paliva. Používání paliva s obsahem síry vyšším než deset ppm může také poškodit motor a systém následné úpravy výfukových plynů. Z tohoto důvodu vždy používejte správné palivo podle specifikace výrobce.
Nákladní vozidla s motory Euro 6 jsou vybavena filtrem pevných částic, známým také jako Diesel Particulate Filter (DPF), který odstraňuje saze z výfukových plynů, aby vyhověl aktuální emisní legislativě Euro 6. Nesprávná údržba však může zvýšit spotřebu paliva až o dvě procenta. Může také způsobit zvýšené opotřebení motoru, emise překračující normy Euro 6, poškození filtru a neplánované odstávky.
Abyste tomu zabránili, vždy používejte správné palivo a olej podle specifikace výrobce. V opačném případě riskujete ucpání a poškození DPF. Filtr pevných částic by se měl také pravidelně čistit podle postupu popsaného výrobcem.
Správná teplota oleje v převodovce snižuje odpor a má pozitivní vliv na spotřebu paliva. Při teplotách do 20 °C (a před delší jízdou – asi hodinu) je olej ohříván olejovým chladičem, což ušetří až 0,3 procenta paliva. V teplejším klimatu také chladič oleje převodovky zabraňuje přehřátí oleje a v důsledku toho snižuje opotřebení dílů.
Je důležité použít doporučený olej se správnou viskozitou a hustotou. To také souvisí s motorovým a nápravovým olejem.
Při netěsnosti vzduchového brzdového systému se spotřeba paliva může zvýšit až o dvě procenta v závislosti na velikosti netěsnosti. Při netěsnosti se totiž musí zapnout kompresor, což vyžaduje přibližně 15 koní z motoru. Vždy dochází k určitému stupni úniku vzduchu, například když je kamion zaparkován přes noc nebo během týdenních dob odpočinku. Když se však během kratších přestávek ztratí značné množství vzduchu, znamená to, že dochází k většímu úniku. Riziko úniku vzduchu je zvláště vysoké u tažných zařízení.
Nesouosost přední a zadní nápravy vede k nestabilnímu řízení a zvýšenému odporu vzduchu. U standardního tahače to může zvýšit spotřebu paliva až o tři procenta. Je ještě vyšší, pokud ani návěs není správně seřízen. Pokud není žádná z náprav návěsu správně seřízena, spotřeba paliva se může výrazně zvýšit.
Podhuštěné pneumatiky zvýší valivý odpor, což následně zvýší spotřebu paliva. Testy ukazují, že tlak v pneumatikách o jeden bar příliš nízký může zvýšit spotřebu paliva o dvě procenta. Může také snížit životnost pneumatiky o přibližně 20 procent.
Každé z těchto malých procent může rychle navýšit značné náklady a jejich kombinace může ubrat velký kus z vašeho konečného výsledku. Je to jen další důvod, proč je pravidelný servis nezbytný.
Přečtěte si více o službách Volvo Trucks.