Ať už jde o uspokojování požadavků zákazníků, plnění regulačních požadavků nebo dosahování vlastních cílů udržitelnosti, logistické a přepravní společnosti jsou pod tlakem, aby snižovaly své emise uhlíku. Ale jaký je nejlepší způsob, jak toho dosáhnout?
Snižování emisí z dopravy je rostoucí výzvou nejen pro samotné dopravce, ale i pro mnoho jejich zákazníků. Mnoho odběratelů dopravních služeb si stanovilo ambiciózní vědecky podložené cíle a jejich úspěch bude vyžadovat snížení emisí v oblastech, jako je doprava a logistika.
Schopnost nabídnout dopravu s nižšími emisemi není jen konkurenční výhodou – rychle se stává nutností. Výzva se může zdát skličující, ale dobrou zprávou je, že existuje více než jeden způsob, jak snížit uhlíkovou stopu vašeho podnikání.
Nejrychlejším způsobem, jak snížit emise uhlíku, je přejít z nafty, která se řadí mezi fosilní paliva, na alternativy, jako je nízkouhlíková elektřina, bio LNG, HVO nebo bionafta (B100). Realita je ale taková, že náklady a dostupnost každé z těchto alternativ se mohou mezi jednotlivými trhy značně lišit a pro mnoho firem zatím nemusí představovat schůdné možnosti.
Změna paliva však nemusí být nutně úplná a může být postupný proces. Mezi naftou a plně obnovitelnými alternativami existuje řada přechodných paliv, která umožní okamžité snížení emisí uhlíku v krátkodobém horizontu a zároveň vaši firmu připraví na kompletní přechod v dlouhodobém horizontu.
I když se jedná o fosilní palivo, LNG může například ve srovnání s naftou zajistit okamžité snížení emisí CO2 o přibližně 15–20 %.[1] Nákladní vozidlo spalující LNG také poskytuje příležitost k využití obnovitelného paliva bio LNG, až se zlepší jeho dostupnost, což by vám umožnilo snížit emise CO2 prakticky na nulu.
Další alternativou je mísení obnovitelných paliv, jako je HVO a bionafta, s naftou v konvenčních spalovacích motorech. Stejně jako u LNG se tím neodstraní všechny emise CO2, ale dosáhne se jejich snížení. A časem by mohlo být možné směs zvýšit, dokud nebude nafta zcela nahrazena.
Při pohledu na emise uhlíku a dopad na klima jakéhokoli daného zdroje paliva nebo hnacího ústrojí je důležité vědět, které emise se měří. Pokud jsou to emise „z nádrže ke kolům“ (TTW), pak se jedná pouze o emise z výfuku produkované samotným nákladním vozidlem během provozu. Emise typu „od zdroje po kolo“ (WTW) na druhou stranu zahrnují emise z těžby, rafinace, výroby a dodávky paliva.
Například elektrické nákladní vozidlo bude mít nulové emise TTW. Jeho emise WTW se ale mohou značně lišit v závislosti na tom, zda je spotřebovávaná elektřina vyráběna z uhlí, nebo na opačném konci spektra z obnovitelných zdrojů energie. Pokud jde o HVO a bionaftu, emise WTW se budou lišit v závislosti na použité vstupní surovině při výrobě. Tuto otázku byste si měli probrat s místním dodavatelem paliva.
Pokud chcete stanovit celkový dopad nákladního vozidla na klima po celou dobu jeho životnosti a zjistit, jak jej ovlivňuje zdroj paliva, je vhodné provést posouzení životního cyklu (LCA). Můžete tak získat ucelenější obraz o své uhlíkové stopě a také vodítka, jak emise uhlíku snížit.
S výpočtem pro vaše nákladní vozidlo vám pomůže kalkulačka dopadu na životní prostředí od společnosti Volvo Trucks, která se zakládá na analýzách LCA společnosti Volvo.
Minimalizace spotřeby paliva je již dlouho nezbytná pro provoz efektivního vozového parku – a stále jí je, protože má přímou úměru i k emisím CO2 . Zajištění dobré aerodynamiky a valivého odporu vozidla má pozitivní vliv na jeho uhlíkovou stopu, proto je dobré specifikovat aerodynamické designy a prvky, jako jsou spoilery, deflektory vzduchu a kryty podvozku. To zahrnuje i přívěs – abyste uvolnili potenciál celé soupravy vozidel, musíte ji optimalizovat.
Pokud jde o valivý odpor, je nezbytné mít namontované správné pneumatiky. Pneumatiky se na základě valivého odporu řadí do tříd, přičemž třída A nabízí nejnižší valivý odpor (a nejlepší energetickou účinnost) a třída G nejvyšší. Účinnost je možné dále zvyšovat udržováním optimálního tlaku v pneumatikách a správné geometrie kol. Ve skutečnosti dobrá údržba obecněji zajistí optimální účinnost a výkon tím, že zabrání ucpávání vzduchových a olejových filtrů a únikům paliva.
Některá z těchto opatření sama o sobě mohou vést pouze k nepatrnému snížení vaší uhlíkové stopy. Když se však všechny malé úspory sečtou, mohou rychle vést k významnému snížení.
Již dnes existuje mnoho příležitostí, jak snížit uhlíkovou stopu vašeho podnikání.
Konektivita a data hrají stále důležitější roli při snižování dopadu na klima. Existují propojené služby, které vám mohou pomoci sledovat spotřebu paliva a emise CO2 napříč celými vozovými parky i jednotlivými nákladními vozidly. Díky tomu je snazší identifikovat konkrétní oblasti, které je třeba zlepšit, a následně efektivněji aplikovat školení řidičů.
K dispozici jsou služby konektivity, které podporují řidiče přímo během řízení prostřednictvím rad poskytovaných v reálném čase. Mohou je například upozornit, když příliš prudce brzdí nebo příliš dlouho nechávají motor běžet na volnoběh. Nebo můžete investovat do školení řidičů, což pomůže zlepšit techniky řízení v celém vozovém parku.
Nabízíme také propojené služby správy vozového parku, které mohou usnadnit plánování a optimalizaci tras v reálném čase. To pomáhá řidičům plnit jejich úkoly co nejrychleji a nejefektivněji s minimálními emisemi CO2 .
Využitím všech těchto různých služeb v kombinaci se školením řidičů nejen snížíte svou klimatickou stopu, ale také snížíte své náklady.
Vzhledem k tomu, že celé odvětví prochází technologickým posunem a mnoho cílů v oblasti snižování emisí uhlíku se zdá být vzdálených několik let, může být lákavé zaujmout vyčkávací přístup. Pokud ale budete čekat na výstavbu nových nabíjecích stanic nebo spuštění vodíkových nákladních vozidel, riskujete, že zůstanete pozadu. Mnoho společností s ambiciózními cíli pro snižování dopadu na životní prostředí již dnes hledá partnery pro zajištění přepravy, kteří mohou přispět ke snížení jejich uhlíkové stopy. Dopravci, kteří již minimalizovali své emise, mají jasnou konkurenční výhodu.
Nikdo neočekává, že se celé odvětví dekarbonizuje přes noc – ale už teď existuje několik způsobů, jak můžete začít snižovat své celkové emise.
Pro více informací o alternativních palivech a nákladních vozidlech by vás mohlo zajímat:
Pokud hledáte další informace o snižování spotřeby paliva a emisí CO2, mohly by vás zajímat tyto články:
¹Jozef Gnap a Marek Dočkalik, „Dopad provozu nákladních vozidel na LNG na životní prostředí“, De Gruyter Brill, 4. října 2021, https://www.degruyterbrill.com/document/doi/10.1515/eng-2021-0096/html