V rámci své ambice být do roku 2050 uhlíkově neutrální aktualizovala EU v květnu 2024 své normy CO2 pro těžká nákladní vozidla. Nejnovější změny mají urychlit tempo vývoje vozidel s nízkými a nulovými emisemi a ovlivní výrobce i majitele nákladních vozidel.
Evropská unie zavedla regulační předpisy pro emise CO2 již v roce 2019 a poté provedla jejich revizi v květnu 2024 v rámci své strategie Fit for 55, která si klade za cíl snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů alespoň o 55 % (a následně do roku 2050 dosáhnout úplné uhlíkové neutrality).
Nejvýznamnější změnou revidované normy je, že cíl snížení emisí pro těžká nákladní vozidla v roce 2030 byl zvýšen z -30 % na -43 % (ve srovnání s úrovněmi z roku 2019).
Byly také přidány nové cíle, konkrétně 65% snížení do roku 2035 a 90% do roku 2040. V platnosti zůstává i původní cíl snížit emise o 15 % do roku 2025.
K výpočtu hodnot emisí a emisních tříd pro každé vozidlo se bude i nadále používat VECTO, simulační nástroj vyvinutý EU za účelem vyčíslení emisí CO2 a spotřeby paliva. Bude sloužit také ke sledování a měření úspěšnosti plnění cílů EU v oblasti emisí CO2.
Kromě toho se nyní revidované předpisy pro emise CO2 budou vztahovat na širší škálu vozidel, včetně konfigurací 6 × 4, 8 × 4 a také 4 × 2 od 7,4 do 16 tun. Budou se také vztahovat na přívěsy kvůli dopadu, který mají na spotřebu paliva vozidla.
„Účelem těchto změn je významně urychlit snižování emisí CO2 produkovaných těžkými nákladními vozidly, aby byl cíl stanovený pro rok 2050 dosažitelný,“ uvádí Ylva Dalerstedt, manažerka segmentu dálkové přepravy ve společnosti Volvo Trucks.
„Největší dopad bude mít stále na výrobce nákladních vozidel, kteří budou muset ještě více investovat do vývoje technologií s nízkými a nulovými emisemi. A tyto změny budou mít dopad i na výrobce přívěsů."
Provozovatelé nákladních vozidel mohou očekávat, že při pořízení nového nákladního vozidla budou mít k dispozici širší škálu možností a více příležitostí ke snížení svého vlivu na životní prostředí.“
Předpisy EU ohledně emisí CO2 cílí na výrobce nákladních vozidel, kteří ponesou odpovědnost za vývoj vozidel s nízkými až nulovými emisemi, která se budou podílet na naplňování nových emisních cílů.
Největší dopad na majitele nákladních vozidel budou mít nová vozidla se stále nižšími emisemi CO2 a širší škálou možností, pokud jde o nákladní vozidla s nulovými emisemi. Výrobci nákladních vozidel budou zároveň muset vyřadit vozidla a prvky, které negativně ovlivňují stopy CO2 .
„Nejen, že se zvýší podíl nových hnacích ústrojí, ale pokud mají výrobci splnit nové cíle, budou muset i konvenční spalovací motory být efektivnější,“ zdůrazňuje Ylva Dalerstedt. „Pro zákazníky to bude znamenat nižší spotřebu energie a finanční úsporu. Pomůže jim to také dosáhnout úspor na daních a silničních mýtech odvozených od emisí CO2. Dobré hodnocení v systému VECTO může přispět i ke zvýšení hodnoty při následném odprodeji ojetého vozidla.“
Provozovatelé nákladních vozidel tak budou stát před důležitou volbou, a sice zda hodlají pokračovat v investicích do vozidel s konvenční hnací soustavou, nebo se přidají k novým technologickým trendům, od elektrických vozidel s akumulátory až po nákladní vozidla s pohonem na plyn.
Od mnoha firem se stále více vyžaduje, aby přesně hlásily své vlastní emise CO2 . V některých případech tyto požadavky pocházejí od jejich vlastních zákazníků, ale také od vlád a veřejných orgánů.
Směrnice EU o podávání zpráv podniků o udržitelnosti (CSRD), platná od ledna 2023, například ukládá všem velkým společnostem působícím v Evropské unii zákonnou povinnost hlásit své výsledky v oblasti udržitelnosti.
Zatímco hodnocení VECTO může pomoci nasměrovat firmy k nákupu vozidel se sníženým dopadem na klima, samotný nástroj nemůže přímo přispívat k podávání hlášení o udržitelnosti ani k plnění požadavků CSRD.
„Hodnocení VECTO vychází z kombinace simulací a měření a nezachycuje přesnou uhlíkovou stopu,“ upozorňuje Ylva Dalerstedt. „Za tím účelem musíte zohlednit skutečný počet najetých kilometrů a spotřebu paliva vozidla. A je třeba poznamenat, že existují další faktory, které ovlivňují CO2 stopu vozidla, jako je řidič a dopad výroby energie na klima. Tyto faktory však simulace v nástroji VECTO nepokrývají.“
Alternativu představuje řada dostupných telematických a digitálních služeb, které dokážou přesně a v reálném čase měřit energetickou náročnost vozidla a jeho emise CO2.
Při pořízení nového nákladního vozidla lze jeho celkový dopad na klima, včetně emisí z výroby vozidla i z produkce jeho zdroje energie, vyčíslit formou vyhodnocení kompletního životního cyklu (lifecycle assessment, LCA).
Další informace o některých z výše uvedených témat by vás mohlo zajímat: