S cílem dosáhnout bezemisního provozu do roku 2040, Volvo Trucks snižuje emise uhlíku ve všech oblastech svého podnikání. Její strategie snižování emisí CO2 v rámci vlastní maloobchodní sítě zaznamenala slibné výsledky – a stejně tak to může představovat přínos i pro vaše podnikání v oblasti nákladní přepravy.
„Přestože elektrifikace našich vozidel bude mít největší vliv na životní prostředí, musíme být udržitelní i v jiných oblastech a úzce spolupracovat s našimi provozy a maloobchodní sítí,“ říká Catrin Caspersson, manažerka síťových investic ve společnosti Volvo Trucks. "Proto jsme se zavázali snížit emise CO2 o 50% do roku 2025 ve všech našich vlastních obchodních a servisních zastoupeních, na čemž důrazně pracujeme již od roku 2019."
Je to ambiciózní cíl, ale maloobchodní síť Volvo Trucks' je již velmi blízko k dosažení tohoto cíle. Práce na snižování emisí CO2 v maloobchodní síti se v roce 2019 zintenzivnily, jakmile byla změřena základní hodnota.
Prvním krokem bylo pochopit, jaký typ emisí síť produkuje. To bylo provedeno energetickým mapováním obchodních zastoupení z pohledu země i lokality.
„Naším cílem nebylo pouze získat přehled o tom, jak a kde byla energie spotřebována, ale také o typu energie, která byla nakupována,“ vysvětluje Catrin. „Volvo provozuje kolem 300 vlastních maloobchodních míst po celém světě. Některé jsou malé, jiné velké – a všechny mají své vlastní jedinečné výzvy. Chtěli jsme zjistit, kde jsou naše největší emise, a tak jsme mohli začít tím, že nejdříve provedeme ty nejúčinnější změny.“
Byl to jednoduchý, ale účinný krok. Každé obchodní zastoupení musí nahlásit svůj zdroj a spotřebu energie – od provozu servisních dodávek a servisů až po kanceláře vytápění/chlazení a nabíjení elektrických nákladních vozidel. Když byla tato data vizualizována, bylo možné vidět, kde lze provést změny, a prozkoumat čistší alternativy.
„Například v chladnějších severských zemích, kde byla spotřeba mnohem vyšší, bylo jasné, že přechod na obnovitelný zdroj elektrické energie je prioritou. V zemích, kde zelená elektřina nebyla snadno dostupná, jako je Jižní Afrika, Malajsie a několik východoevropských zemí, jsme viděli, že se musíme zaměřit na přechod na solární energii,“ říká Catrin.
Mezi další relativně jednoduché změny patří investice do elektrických tepelných čerpadel v zemích, jako je Velká Británie, kde je závislost na plynu vysoká. Tým maloobchodní sítě také spolupracoval s investičním a realitním oddělením společnosti Volvo, aby zajistil, že nově otevřené servisy budou postaveny podle přísných ekologických norem. Postupně byly změny implementovány a Catrinův tým si začal uvědomovat, jaký dopad mají.
„Ve skutečnosti jsme měli počáteční cíl 25 %, ale do roku 2025 jsme ho zvýšili na 50 % snížení emisí CO2, protože trakce byla tak úspěšná,“ říká Catrin. „A dokonce nás to překvapilo, ale opravdu potěšilo, že jsme do roku 2023 dosáhli 49 %. Nyní se tedy zaměřujeme na dlouhodobější cíl: Síť nula do roku 2035."
Sdílení výsledků změn s obchodními zastoupeními bylo důležitou součástí strategie. Catrin je přesvědčena, že tento klíčový krok v oblasti udržitelnosti vytvořil a udržel co nejvíce pozitivní angažovanosti.
„Proces je plynulejší, pokud jsou všichni na jedné lodi a velká část toho, co děláme, je neustále seznamovat místní týmy o těchto pozitivních rozdílech a dopadech jejich úsilí. Chtěli jsme vytvořit nový způsob myšlení – nepovažujeme to za projekt, ale nepřetržitou a přirozenou součást všeho, co děláme.“
Jak může maloobchodní strategie snižování CO2 společnosti Volvo pomoci firmám v oblasti nákladní dopravy?
Základní principy strategie mohou snadno přizpůsobit provozovatelé dopravy, kteří mají podobné závazky v oblasti udržitelnosti.
Existuje další významná výhoda nejen pro majitele vozových parků, ale i pro nákupčí přepravy či Volvo Trucks privátních dealerů: Obchodní zastoupení Volvo Trucks se stanou dodavatelem kategorie 3 v rámci iniciativy Iniciativa Science-Based Targets (SBTi).
Maloobchodní strategie snižování CO2 je součástí závazku Volvo Trucks vůči SBTi, což umožňuje společnostem transparentně naplňovat cíle s nulovými emisemi v souladu s ambicí Pařížské dohody.
Stupnice klasifikuje cíle redukce emisí skleníkových plynů do čtyř kategorií a obchodní zastoupení Volvo Truck v současnosti spadají do kategorie 1 – emise, které vznikají přímo při jejich provozu na místě, a kategorie 2, nepřímé emise, které vznikají například tehdy, když se elektřina vyrábí mimo závodu.
„Když naše obchodní zastoupení dosáhnou nuly, naši zákazníci budou profitovat z kategorie 3 SBTi, protože budeme součástí jejich dodavatelského řetězce. Takže naše úsilí také jde vstříc provozovatelům vozidel a nákupčím přepravy s cílem dosáhnout nulových emisí,“ vysvětluje Catrin
Chtěli jsme vytvořit nový způsob myšlení – nepovažujeme to za projekt, ale nepřetržitou a přirozenou součást všeho, co děláme.“
Závěrečný krok přechodu maloobchodní sítě na nulové emise však bude nejtěžší.
„V centru pozornosti bude energetická efektivnost a výroba vlastní energie, takže se staneme méně závislí na nákupu ze sítě. Na této cestě budeme muset být kreativnější a připraveni testovat nová řešení – střešní větrné mlýny, alternativy infračerveného vytápění a geotermální řešení pro podporu tepelných čerpadel – jsou jen některé z nápadů, které máme,“ říká Catrin.
Akumulátorový systém pro skladování energie (BESS), který pomůže potlačit nestabilitu v síti nebo uskladnit solární energii, bude také možností pro vybrané prodejce. Kromě toho zavádíme změny v oblasti dodávek elektrické energie, zejména tam, kde je k dispozici zelená elektřina.
„Zatímco lokální angažovanost je stále klíčová, poslední fáze bude vyžadovat i investičně orientovanou aktivitu v našich obchodních zastoupeních. Je těžké říci, co to bude, ale musíme najít správné zaměření a rychlost – je to příležitost, které věříme a jejíž součástí chceme být.“
Kvalita, bezpečnost a péče o životní prostředí jsou základními hodnotami Volvo Trucks a stávají se základním kamenem vývoje každého produktu. Přečtěte si více o o udržitelné přepravě nebo navštivte naše produktová řešení.