Trucks

Bert Johansson
2022-04-25
4 min
Úspora paliva
Author
Bert Johansson
Operational Development Manager

Jak vám správná údržba vozidla šetří palivo

Dobře udržované nákladní vozidlo je úsporné nákladní vozidlo. Zde je několik příkladů oblastí, kde pravidelná údržba udrží vaše vozidlo v dobrém stavu a zabrání zbytečnému zvýšení spotřeby paliva.

 

S kvalitnějším palivem dojedete dál

Vlastnosti paliva se mohou lišit a to může ovlivnit jak spotřebu paliva nákladního vozidla, tak spolehlivost palivového systému. Rozdíl ve spotřebě paliva může činit až pět procent v závislosti na vlastnostech paliva. Používání paliva s obsahem síry vyšším než deset ppm může také poškodit motor a systém následné úpravy výfukových plynů. Z tohoto důvodu vždy používejte správné palivo podle specifikace výrobce.

 

Udržujte své filtry pevných částic čisté

Nákladní vozidla s motory Euro 6 jsou vybavena filtrem pevných částic, známým také jako Diesel Particulate Filter (DPF), který odstraňuje saze z výfukových plynů, aby vyhověl aktuální emisní legislativě Euro 6. Nesprávná údržba však může zvýšit spotřebu paliva až o dvě procenta. Může také způsobit zvýšené opotřebení motoru, emise překračující normy Euro 6, poškození filtru a neplánované odstávky.
 

Abyste tomu zabránili, vždy používejte správné palivo a olej podle specifikace výrobce. V opačném případě riskujete ucpání a poškození DPF. Filtr pevných částic by se měl také pravidelně čistit podle postupu popsaného výrobcem.

 

Udržujte optimální teplotu oleje

Správná teplota oleje v převodovce snižuje odpor a má pozitivní vliv na spotřebu paliva. Při teplotách do 20 °C (a před delší jízdou – asi hodinu) je olej ohříván olejovým chladičem, což ušetří až 0,3 procenta paliva. V teplejším klimatu také chladič oleje převodovky zabraňuje přehřátí oleje a v důsledku toho snižuje opotřebení dílů.
 

Je důležité použít doporučený olej se správnou viskozitou a hustotou. To také souvisí s motorovým a nápravovým olejem.

 

Pozor na ztráty vzduchu

Při netěsnosti vzduchového brzdového systému se spotřeba paliva může zvýšit až o dvě procenta v závislosti na velikosti netěsnosti. Při netěsnosti se totiž musí zapnout kompresor, což vyžaduje přibližně 15 koní z motoru. Vždy dochází k určitému stupni úniku vzduchu, například když je kamion zaparkován přes noc nebo během týdenních dob odpočinku. Když se však během kratších přestávek ztratí značné množství vzduchu, znamená to, že dochází k většímu úniku. Riziko úniku vzduchu je zvláště vysoké u tažných zařízení.

 

Správná geometrie kol

Nesouosost přední a zadní nápravy vede k nestabilnímu řízení a zvýšenému odporu vzduchu. U standardního tahače to může zvýšit spotřebu paliva až o tři procenta. Je ještě vyšší, pokud ani návěs není správně seřízen. Pokud není žádná z náprav návěsu správně seřízena, spotřeba paliva se může výrazně zvýšit.

 

Správný tlak v pneumatikách

Podhuštěné pneumatiky zvýší valivý odpor, což následně zvýší spotřebu paliva. Testy ukazují, že tlak v pneumatikách o jeden bar příliš nízký může zvýšit spotřebu paliva o dvě procenta. Může také snížit životnost pneumatiky o přibližně 20 procent.
 

Každé z těchto malých procent může rychle navýšit značné náklady a jejich kombinace může ubrat velký kus z vašeho konečného výsledku. Je to jen další důvod, proč je pravidelný servis nezbytný.

 

Přečtěte si více o službách Volvo Trucks.

Související zprávy

Přihlašte se k odběru novinek, zpráv a postřehů ze světa Volvo Trucks