Trucks

Nakupování na internetu mění tvář logistického odvětví v Číně

Internetové obchody nemění jen způsob, jakým obyvatelé Číny nakupují, ale také celé logistické odvětví. Do popředí se rázem dostávají pojmy jako provozuschopnost a efektivita.
Volvo FH při jízdě Šanghají
Oblast nakupování na internetu se v Číně rozvíjí velice rychle a stává se tak lukrativní pro přepravní společnosti, jako je například Sanxiao Logistics.

Internetové obchody nemění jen způsob, jakým obyvatelé Číny nakupují, ale také celé logistické odvětví. Do popředí se rázem dostávají pojmy jako provozuschopnost a efektivita.

Co se týká nakupování na internetu, v loňském roce na sebe Čína v této oblasti strhla celosvětovou pozornost, a to když na pozici světové jedničky v internetovém obchodu nahradila Spojené státy. Takřka přes noc začaly zástupy Číňanů – od administrativních pracovníků přes mladistvé hipstery až po farmáře – nakupovat zboží na internetu. Za jeden jediný listopadový den loňského roku se čínští spotřebitelé postarali o rekord, a to když u největší společnosti, která v zemi podniká v oboru nakupování na internetu, podali 280 milionů objednávek. Čínská digitální obchodní centra však nemění jen způsob, jakým Číňané nakupují. Představují změnu i pro celé odvětví logistiky.

„Momentálně se ani tak nejedná o ceny, jako o to, abychom zboží doručili do místa určení včas,“ říká Čou Č'-li, prezident společnosti Sanxiao Logistics.

Čou Č'-li sedí ve své kanceláři na předměstí Šanghaje za konferenčním stolem vyrobeným z kořene stromu starého 1 500 let. Nalévá čaj tradičním čínským způsobem, podle kterého se musí čajové listy nejprve namočit a opláchnout. Poté je třeba listy v šálcích opět zalít vodou a postup opakovat tolikrát, kolikrát je zapotřebí pro dosažení dokonalé chuti. Za tímto stolem se Čou setkává také se svými dodavateli a zákazníky.

Úspěch naší značky jsme vystavěli na nákladních vozidlech Volvo. Jsou spolehlivá, což je z hlediska získávání zakázek důležité.

Na první pohled je Čou Č'-li mužem tradičního vzezření. U podobných stolů pili čaj a pořádali setkání také státníci z dynastie Tchang, a to už v 7. století. S kulatým obličejem a dozadu sčesanými vlasy připomíná Čou i jinou z historických postav, a sice Mao Ce-tunga, jenž je vypodobněn na čínských bankovkách i veřejných prostranstvích.

Ve skutečnosti je však Čou důkazem obrovských změn, které se za posledních třicet let udály a změnily tvář moderní Číny.

Kdysi býval zemědělcem v jednom z nejchudších čínských regionů. Na začátku 90. let si ale od přátel a rodiny půjčil peníze a koupil za ně nákladní vozidlo, jehož řízením si začal vydělávat peníze.

„Byl jsem tak šťastný, že první noc po koupi jsem ve vozidle i přespal,“ říká Čou se širokým úsměvem.

Odtud se Čou vypracoval až na vedoucího vozového parku tehdy ještě státem vlastněné společnosti Sanxiao. Když se logistická divize společnosti osamostatnila a stal se z ní nezávislý poskytovatel logistických služeb, stal se Čou jejím prezidentem.

Dnes už je Sanxiao Logistics masově rozšířenou společností, která v Číně provozuje více než 20 logistických středisek a vlastní vozový park s 500 vozidly, z nichž stále více nese značku Volvo. Majitelem prvního nového modelu Volvo FH, který se v Číně prodal, se stal právě Čou. V současnosti už je v jeho vozovém parku model FH zastoupen osmi kusy.

Podnik, jehož je Čou prezidentem, je příkladem pružnosti, s jakou se změnám v Číně dokážou přizpůsobit i takto velké společnosti.

Ještě před šesti měsíci se společnost Sanxiao Logistics dodávkami zboží nakoupeného na internetu kupodivu téměř vůbec nezabývala. Dnes už však takové zakázky tvoří přes 50 procent její obchodní činnosti.

Pro takový typ podnikání jsou vozidla Volvo nepostradatelná, říká Čou Č'-li: „Úspěch naší značky jsme vystavěli na nákladních vozidlech Volvo. Jsou spolehlivá, což je z hlediska získávání zakázek důležité.“

Může se zdát, že v tak velké a rychle rostoucí ekonomice, jakou je ta čínská, lze vlastní podnikání rozvíjet relativně snadno. Navzdory velikosti trhu i rychle rostoucí ekonomice se však přeprava v Číně potýká s problémy způsobenými neefektivitou a nadbytečnou kapacitou celého odvětví. Mnoho přepravců tak má potíže vůbec vydělat peníze.

V reakci na vládou podporované projekty rozvoje infrastruktury, jejichž cílem bylo omezit dopad celosvětové finanční krize na čínské hospodářství, prudce narostl trh s nákladními vozidly. Největších hodnot dosáhl v roce 2010, kdy počet prodaných nákladních vozidel dosáhl 1,3 milionu.

Čínská doprava se v současnosti s nedostatkem nákladních vozidel v žádném případě nepotýká. Výsledkem ale je, že vozidla často nečinně stojí na předměstích a čekají na zakázku. Třetina vozidel po doručení zásilky jezdí nazpět bez nákladu.

Společnost Sanxiao Logistics na zdejším tvrdém trhu uspěla především díky tomu, že se soustředí na zakázky vyžadující dodání v přesně stanoveném termínu a na dopravu zboží zakoupeného na internetu.

Mojí filozofií je měnit prostředí, nikoli jít ve stopách těch, kteří už je změnili.

Aby společnost Sanxiao fungovala efektivněji a lépe čelila složitostem tohoto druhu podnikání, přijala do svých řad talentované pracovníky. Jedním z nich je i současný správce vozového parku s logistickou praxí z mezinárodní společnosti TNT. Mnozí z konkurentů svá vozidla přetěžují a jezdí s nimi až do doby, než začne být jejich provoz neefektivní, případně se vozidlo porouchá přímo na cestě. Ve společnosti Sanxiao je však každé vozidlo Volvo kryto servisní smlouvou Volvo Gold, která zaručuje co nejvyšší provozuschopnost při co nejnižší spotřebě paliva.

„Momentálně předpokládáme, že každé z našich vozidel najede měsíčně 40 000 km: vozidla jezdí nepřetržitě,“ říká Čou.

Nakupování na internetu je v Číně tolik rozšířené i díky ohromné rozloze, kterou tato země má. Na síti se dnes k módnímu zboží, které je oblíbené v kosmopolitní Šanghaji, mohou dostat i lidé z odlehlých západních oblastí.

Obsloužit takto velký trh není vůbec snadné. Velké vzdálenosti jsou však zároveň faktorem, díky kterému společnost Sanxiao vzkvétá. Přeprava na takovou vzdálenost je totiž právě tím typem činnosti, u které se vyplatí investovat do vozidel s vysokou hospodárností využití paliva a s vysokou provozuschopností. Například první černé Volvo FH, které společnost Sanxiao zakoupila, ujede na své trase ze Šanghaje na dálný čínský západ vzdálenost 4 000 kilometrů.

Čou sám ví, že svůj podnik může rozvíjet jen tehdy, pokud takovéto výzvy překoná. „Výzvy jsou rovněž šancemi,“ zdůrazňuje Čou. „Mojí filozofií je měnit prostředí, nikoli jít ve stopách těch, kteří už je změnili.“

 

VOZOVÝ PARK:

Volvo se vším všudy

Vozidla: 8 tahačů FH 440 6×2, 6 tahačů FH 480 6×2 a 8 tahačů FH 460 6×2 z nové modelové řady
Pracovní prostředí: jízda na dlouhé vzdálenosti ve všech klimatických pásmech Zatímco jižní část Číny leží v subtropickém pásmu, na severozápadě země teploty klesají až k −20 °C.
Parametry vozidel: Všechna vozidla Volvo jsou vybavena převodovkou I-Shift a dvěma lůžky. Osm tahačů FH 460 6×2 je rovněž vybaveno funkcemi jako dynamické řízení Volvo, ochrana proti vyjetí z jízdního pruhu a adaptivní tempomat.
Spotřeba paliva: U vozidel s celkovou hmotností soupravy 55 tun se rovná hodnotě 37 litrů/100 km.