Budou města blízké budoucnosti potřebovat nákladní vozy?

Tempo urbanizace neustává, města po celém světě se rozrůstají a stejným tempem rostou i požadavky na přepravu. Obrovské problémy zároveň působí znečištění vzduchu a dopravní zácpy. Potřeba nalezení čistších a efektivnějších přepravních systémů je zjevná. Otázkou tedy je: Vejdou se nákladní vozy do měst blízké budoucnosti?
Volvo Trucks ve městech

Počet obyvatel světa stále roste. Podle údajů Organizace spojených národů má počet obyvatel planety vzrůst ze 7 miliard v roce 2014 na cca 9 miliard do roku 2050. OSN odhaduje, že dvě třetiny všech lidí budou do roku 2050 žít ve městech. Dnes je to pro srovnání jen něco přes jednu polovinu. Spolu s procesem urbanizace budou hrát velkou roli měnící se spotřebitelské návyky, které ústí v růst objemu elektronických obchodů a rozvážek do domu, což také znamená, že společnost musí hledat efektivní řešení přepravy. 

„Abychom překonali problémy spojené s dopravou, které negativně ovlivňují kvalitu ovzduší, tedy emise škodlivin a dopravní zácpy, musíme se chovat chytře. Musíme uvažovat to, že doprava zabírá prostor v našich ulicích a že tím také spotřebovává zdroje energie,“ říká Lars Mårtensson, ředitel oddělení pro životní prostředí a inovace ve společnosti Volvo Trucks.

Někteří lidé tvrdí, že v blízké budoucnosti budou řešení přepravních nároků ve městech představovat menší dodávky, avšak není to tak jednoduché, vysvětluje Lars Mårtensson. 

„V některých oblastech to tak možná bude. Avšak obecně je prostorově efektivním způsobem přepravy plně naložené nákladní vozidlo. Momentálně má rozvážkové nákladní vozidlo zhruba desetkrát větší kapacitu než menší dodávka.“  

Elektrifikovaná nákladní vozidla mohou efektivitu přepravy ještě dále zvýšit. Nízká hladina jejich hlučnosti vytváří předpoklady pro provádění širokého spektra přepravních výkonů v době mimo špičku, tj. brzy ráno, pozdě večer nebo v noci. Tím se snižuje dopravní zatížení komunikací během dopravních špiček. Elektrická nákladní vozidla bez emisí výfukových plynů lze používat v krytých terminálech a ekologických zónách. 

„Pokud bychom dokázali přesměrovat více přepravy mimo dopravní špičky, v denní době, kdy více lidí potřebuje využívat prostor v ulicích, by se pohybovalo méně vozidel a zácpy by se tvořily méně často. Působilo by to příznivě také na bezpečnostní situaci. Města blízké budoucnosti budou muset využívat zdroje, tj. energii, prostor a čas, efektivněji než dnes a elektrifikovaná nákladní vozidla k tomu mohou jen přispět,“ uzavírá Lars Mårtensson.

Související články