Trucks

Opravdu velký náklad

Ve Švédsku se právě staví zařízení na výrobu papírových obalů, které bude jedním z největších na světě. Rakouský řidič nákladních vozidel Roland Lehbrunner se vydal na cestu – musí doručit zásobníky o délce 22 m na staveniště ve městě Grums.
Přeprava zásobníků po mostě
Dvě nákladní vozidla Volvo FH16 společnosti Prangl pomalu převážejí dva zásobníky o délce 22 m přes švédský venkov.

Je krátce po poledni a nacházíme se v přístavu v Kielu. Roland Lehbrunner se právě probouzí ve svém vozidle, které stojí na parkovišti. On i druhý řidič Janos Szilagyi sem během několika nocí dopravili 22 metrů dlouhá sila z továrny ve městě Sigharting u rakouských hranic. Projeli přitom úplně celé Německo. Teď už se těší, že se budou moci nalodit na trajekt, který je převeze do Göteborgu, kde začíná další část jejich jedenáctidenní cesty. 

„Tohle je poprvé, kdy pojedu s nákladním vozidlem trajektem. Je to něco nového a to je přesně to, co mám na ježdění rád,“ říká Roland Lehbrunner. „Pro většinu řidičů jsou zakázky zpravidla pořád stejné. Já to mám ale úplně jinak. Jednou můžu vézt stavební materiál na jih do Salcburku, podruhé zase třeba obrovské strojní součásti na sever Německa. Pokaždé jiná cesta i jiný náklad.“

Tohle je poprvé, kdy pojedu s nákladním vozidlem trajektem. Je to něco nového a to je přesně to, co mám na ježdění rád.

Proměnlivá a náročná povaha přepravy speciálních nákladů je přesně to, co jej téměř před deseti lety za volant nákladního vozidla přivedlo. Předtím pracoval na plný úvazek jako tesař v jedné rakouské společnosti, která také přepravovala své výrobky nákladním vozidlem přes celou zemi. Jednou bylo zapotřebí doručit velkou a opravdu důležitou zakázku, ale nenašel se nikdo, kdo by se toho úkolu mohl ujmout. „Proč ne, mohl bych to zkusit,“ řekl si Roland a přijal tak svůj první úkol jako řidič. Dnes už sedmým rokem pracuje jako řidič z povolání u rakouské společnosti Prangl. Za tuto dobu už stihl přepravit několik opravdu extrémních nákladů. Jedním z nich byl například 160tunový stroj na zpracování papíru, který bylo třeba dopravit ze střední části Rakouska do maďarské Budapešti. Podobnou zakázkou byla i přeprava šest metrů širokého nákladu lodních dílů po úzkých horských silničkách. Takové zakázky důkladně prověří Rolandovu trpělivost i soustředěnost.

Ačkoliv se Roland i jeho zaměstnavatel na přepravu nadměrného nákladu přímo specializují, tato zakázka je pro ně jedinečná – trasa z Rakouska do středního Švédska je dlouhá a přepravovaný náklad rozměrný. Roland říká, že je na neobvyklé věci připravený, ale dodává, že mezi zakázkami nejsou žádné dvě stejné. 

„Zakázky se liší typem přepravovaného zboží, velikostí, hmotností, délkou, vzdáleností nebo podmínkami, které mohou na trase být. I když si myslíte, že jste naplánovali úplně všechno, zpravidla se stane něco, s čím jste vůbec nepočítali. Hlavně je třeba zůstat v klidu a normálně přemýšlet,“ říká Roland.

Během první noci v úseku mezi rakouským městem Sigharting a německým Magdeburgem museli Roland a Janos jet hustým deštěm. Na území Německa se ještě zpozdili kvůli silničním uzavírkám. Následovala dvoudenní přestávka na parkovišti a poté mohli oba opět vyrazit na cestu. Teď už jsou oba rádi, že se jim podařilo dojet až do Kielu, odkud budou pokračovat dále do Švédska.

Naloďování obou vozidel řídí personál trajektu, který je pomalu navádí dovnitř a dává pozor, aby nedošlo k poškození ostatních vozidel nebo stěn lodi. Kvůli rozměrům nákladu potřebuje každé z nákladních vozidel čtyřikrát více místa než běžná souprava a Roland je tak vděčný za každou pomoc. Po časném obědě jde Roland spát. Chce být svěží a připravený na další den, kdy jej a jeho Volvo FH16 čeká dalších 220 kilometrů z Göteborgu do města Grums, které je místem vykládky.

„Raději řídím ve dne, protože při jízdě mohu obdivovat krajinu, kterou projíždím. Nejvíce se mi líbí krajina s krásnými kopci nebo horami. Ve Švédsku jsem ještě nikdy nebyl, takže se tam opravdu těším!“ svěřuje se Roland při vyjíždění z trajektu v Göteborgu. Na parkovišti, které se podobá parkovišti v Kielu, potom nákladní vozidlo před další jízdou zkontroluje, prověří hydrauliku, elektronické systémy, náklad i jeho upevnění.

„Z věcí, které si na trase můžete zajistit přímo vy sami, je nejdůležitější důkladná kontrola soupravy. Pokud vozidlo nezkontrolujete, neměli byste s ním pokračovat v jízdě,“ říká Roland. 

Na cestě do města Grums jede před soupravami, které řídí Roland a Janos, ještě švédská skupina doprovodných vozidel. Celý konvoj se v hustém dešti a docela silném větru vydává na cestu asi v devět hodin dopoledne. Rolanda znervózňuje především vítr – na trase bude totiž nutné přejet několik vysokých mostů. Vítr, déšť, těžký náklad a kopcovitý terén nutí konvoj pohybovat se velmi pomalu.

„Za takových podmínek je skvělé, pokud se u nákladního vozidla můžete opřít o jeho systém řízení a o systém automatického řazení. Za volantem jste pak v klidu a bez jakýchkoliv obav se soustředíte na cestu,“ dodává Roland.

I když panují drsné povětrnostní podmínky, Rolandovi je nadšený ze švédských silnic. Ty považuje za jedny z nejlepších, po kterých kdy jel. Konvoji nestojí v cestě žádné překážky a ve tři hodiny odpoledne už se na obzoru začíná jevit místo určení – velká továrna švédské společnosti BillerudKorsnäs ve městě Gruvön. 

V přepravní společnosti jsem se nechal zaměstnat proto, že jsem hledal novou výzvu. Teď si nových výzev užívám každodenně.

V roce 2019 se zde bude rozběhne linka na udržitelnou výrobu papírových obalů, která bude největší na světě. Teď je ale celá továrna teprve ve výstavbě. Roland veze svůj náklad právě do této části staveniště. Mobilním jeřábem se pak přepravovaný díl přemístí ze soupravy přímo do továrny.

„Když jsme ve Sighartingu sila nakládali, zabralo nám to i s pomocí vysokozdvižného vozíku a mobilního jeřábu šest hodin. Doufám, že vykládka tak dlouho trvat nebude – už se opravdu těším na cestu zpátky domů za manželkou a dětmi,“ přiznává Roland.

Celkem vzato se Rolandovi tato zakázka líbila a věří, že nejvíc si z ní bude pamatovat ohromnou vzdálenost, kterou bylo potřeba překonat. Teď je nějakých 2 200 kilometrů od domova, který má se svou rodinou v malém rakouském městě Haag. Až se dostane zpět, bude za sebou mít jedenáct dní cesty. Některé úseky trasy Rolanda prověřily, ale on říká, že jinak by ho to snad ani nebavilo.

„V přepravní společnosti jsem se nechal zaměstnat proto, že jsem hledal nové výzvy – teď si je užívám každodenně,“ říká se smíchem.

Společnost Billerudkorsnäs – fakta

Společnost BillerudKorsnäs je špičkou v oblasti recyklovatelných balicích materiálů a řešení. Ve svém průmyslovém odvětví má již 150leté zkušenosti.

Zařízení na papírovou lepenku označuje jako největší investici ve své historii a také jako zařízení, které je největší svého druhu na světě. Zařízení bude na délku měřit 350 metrů a společnost jej umístí do haly o délce 400 a šířce 60 metrů. Tato hala je momentálně ve výstavbě.

V práci

Dvě nákladní vozidla společnosti Prangl: vozidlo Volvo FH16 6 x 4, rok výroby 2017, s motorem Volvo D16 o výkonu 550 k, s převodovkou Volvo I-Shift s plazivými převody a s dynamickým řízením Volvo,
vozidlo Volvo FH16 6 x 4, rok výroby 2013, s motorem Volvo D16 o výkonu 750 k a s převodovkou Volvo I-Shift.
Návěsy: trojnápravové plato společnosti Faymonville s hydraulicky ovládanými nápravami a samostatným ručním řízením. Délka plata použitého při zakázce: 22,9 m. 
Náklad: rozměrné nádoby, rozměry: délka 22 m, šířka 3,8 m, výška 3,8 m, hmotnost: vždy cca 5 000 kg.
Celkové parametry soupravy: délka 35 m x šířka 3,8 m x výška 4,15 m, hmotnost: 38 000 kg.

Společnost Prangl GmbH

Založeno: 1965.
Vlastník: Mag. Christian Prangl.
Celkový počet kusů vybavení: 3 400 (mobilní jeřáby, tahače a návěsy, vysokozdvižné plošiny, teleskopická ramena atd.).
Počet nákladních vozidel a návěsů: 330, z toho značky Volvo: 90.
Počet zaměstnanců: 650.
Hlavní druhy přepravovaného zboží: těžký a nadměrný náklad, dílce pro elektrárny a větrné elektrárny, strojní součásti, nadměrné konstrukční dílce z betonu a oceli, stroje, železniční dílce, dřevěné trámy a průmyslový náklad.