Trucks

Pán lesa

V letošním světovém finále soutěže Volvo Trucks Challenge určené pro řidiče se umístil na druhém místě a je skutečným mistrem úsporné jízdy. Řidič a majitel soupravy na svážení dřeva Bert „Knatte“ Johansson ví, jak maximálně využít každou kapku paliva. Svá vozidla Volvo zná totiž opravdu dokonale.
Přeprava dřeva ve Švédsku
Díky 30 letům, která strávil za volantem 64tunových souprav na klikatých lesních cestách, dokáže Bert ‘Knatte’ Johansson řídit opravdu s velkou přesností.

V hlubokých lesích uprostřed Švédska je právě nádherný podzimní den. Bert Johansson, který má již od dětství přezdívku Knatte, sedí v kabině jeřábu. Právě nakládá 60 tun dřeva a osmimetrové rameno jeřábu se pohybuje rychle a precizně. Drapák obratně uchopí kmeny a přenese je z hromady na zemi na přívěs. Pohybuje se jako prodloužená ruka Knatteho.

Pořád musíme sledovat spotřebu paliva a optimalizovat ji, protože jsme neustále plně naloženi.

Přepravě dřeva se Knatte věnuje již třicet let a přesně ví, jak kmeny umístit na přívěs a jak se pohybovat po klikatých lesních cestách, když si jede pro náklad. Pravidelné manévrování v těsném prostoru ho vycvičilo v přesnosti a za ty roky již získal celou řadu ocenění na každoroční švédské přehlídce automobilů Elmia. V roce 2009 vyhrál soutěž Super Eco Driver Volvo, kterou se inspirovala současná podoba soutěže Volvo Trucks Challenge. V letošním světovém finále získal mezi 32 soutěžícími z mnoha zemí druhou příčku. Mnozí z ostatních soutěžících, kteří ve švédském finále usilovali o nejvyšší příčky, také svážejí dřevo a Knatte má vlastní teorii, proč je se svými kolegy z tohoto oboru tolik úspěšný.
 

„Řidič svážející dřevo musí přesně vědět, kde mu vozidlo končí a kde je přívěs. Jinak může snadno někde uváznout a zůstat sám v lese. A neustále musíme sledovat spotřebu paliva a optimalizovat ji, protože jsme neustále plně naloženi,“ vysvětluje.

Od devatenácti let, kdy začal pracovat u dopravní společnosti Sommens Transport, která tehdy patřila jeho otci, Knatte pozorně sleduje vývoj nákladních vozidel a přívěsů. V té době ještě jeřáb žádnou kabinu neměl, a tak Knatte a jeho kolegové museli při nakládání a vykládání sedět venku, v malém přístřešku, po celý rok. Vozidla měla tehdy také méně výkonné motory, takže se častěji stávalo, že někde uvázla. Než se objevil systém Dynafleet s možností určování polohy, díky kterému lze každé vozidlo sledovat na dálku, byli uvázlí řidiči v lese odkázáni jen sami na sebe. Knatte si vybavuje, kolikrát se vydávali hledat spolupracovníky, kteří se na konci směny nevrátili.

„Nejhorší byla nejistota. Dneska vím, kde vozidla jsou, a vidím, zda jsou v pohybu, nebo stojí. To je nesmírně uklidňující, jak pro mě, tak pro mé zaměstnance,“ říká.

Dnešní Knatteho nákladní soupravy Volvo FH16 mají motory o výkonu 750 hp, díky čemuž je rozjíždění 64tunové soupravy v náročném terénu jednodušší. Převodovku I-Shift zařadil do výbavy hned, jak se objevila na trhu, a věří, že společně s dynamickým řízením Volvo přispěla ke komfortnější a klidnější jízdě.

„Dnes jsem po práci mnohem méně unavený, než když jsem jako řidič začínal,“ říká, když vylézá z kabiny jeřábu.

Dnes je to už druhá Knatteho nakládka. V práci je od čtyř hodin ráno a teď si dal krátkou přestávku, aby se podíval po okolí. Kanceláře společnosti v Tranåsu jsou odtud sice jen 30 kilometrů, ale v této oblasti ještě nebyl. Řada majitelů lesa kácí stromy v určité lokalitě jen jednou za život, takže dřevo se nakládá každý den někde jinde. Vůči svým zákazníkům cítí Knatte velkou odpovědnost, protože přepravuje jejich živobytí. A také věří, že hraje klíčovou roli v přepravním řetězci.

„Lesy mi byly vždycky blízké, protože jsou pro Švédsko tak důležité. Každý potřebuje stavební materiál na dům a papír na záchodě. V lese miluji pocit klidu a volnosti – to je pro mě velmi důležité,“ prohlásí a vrací se zpět do kabiny vozidla, aby se znovu vydal na cestu.
 

Míří na pilu Bergs Timber v Mörlundě, která je odsud asi 150 kilometrů. Jakmile překoná nejobtížnější úsek lesních cest a vyjede na zpevněnou okresku, zapíná tempomat I-Cruise. Zároveň aktivuje program úspory paliva I-See, který sleduje situaci před vozidlem a přizpůsobuje jízdu tak, aby byla co nejhospodárnější.

„Na okresních silnicích a dálnicích využívám tyto programy 99 procent času. Když máte zapnutý tempomat, funguje systém I-See perfektně, protože myslí za vás. Kdybych se při manuálním řízení pokusil dosáhnout tak efektivní spotřeby paliva, jako to umí tenhle systém, musel bych se na to soustředit celý den. Takovou míru pozornosti a tak dlouho stejně nedokážu udržet,“ říká.

Abyste dosáhli opravdu úsporné jízdy, je třeba se vyhýbat plynovému pedálu, co to jen jde. Setrvačností to vozidlo zvládne mnohem dál, než by většina lidí čekala. Snaží se také dozvědět co nejvíc o tom, jak technologie v nákladním vozidle fungují, a pak se testováním různých systémů pokouší získat z nich co nejvíce.

Knatte ukazuje na displej a vysvětluje, jak funguje systém I-See: „Teď už dlouho dojíždím setrvačností, ale normálně bych nohu z plynu tak brzy nikdy nesundal. Společnost Volvo vytvořila opravdu chytrý systém,“ prohlašuje.
 

Po asi dvou hodinách jízdy dorazí Knatte na pilu a vykládá svůj náklad. Ve vzduchu poletují piliny a obrovský závod voní čerstvým dřevem. Všude jsou obrovské hromady klád, které mají na koncích značku a jsou opatřeny známkami, které uvádějí číslo objednávky, dodavatele a jméno vlastníka lesa. Než se vydá na zpáteční cestu, Knatte takto označí i svůj náklad.

Dnes pojede zpátky bez nákladu, čemuž se obvykle snaží vyhnout. Ještě před pár lety byla poblíž Tranåsu pila, ale po jejím uzavření musel Knatte hledat nové zákazníky, aby si zajistil náklad na cestu domů. Někdy například dodává materiál společnosti Eksjöhus, výrobci prefabrikovaných domů, který má vlastní pilu 50 kilometrů od Tranåsu.

Když jede bez nákladu, důsledně využívá ke snížení spotřeby paliva funkci zvedání dvojité nápravy. Dlouhodobě to má velký vliv, protože všech sedm nákladních vozidel jezdí ve 24hodinovém provozu tam a zpět.

Když máte zapnutý tempomat, funguje systém I-See perfektně, protože myslí za vás.

Knatte přiznává, že není reálné neustále dodržovat přísná pravidla a že někdy musí on i jeho zaměstnanci dělat ve spotřebě paliva kompromisy, nejvíc v těžkých dnech, kdy je hodně práce.

„Pak je důležité, abychom takovou ztrátu dokázali kompenzovat vyšší produktivitou. To je základní princip, který se vždycky snažím vysvětlit mým řidičům,“ tvrdí.

Tím, kdo Knattemu dokáže vždy poradit, jak nejlépe využít technologii nákladních vozidel Volvo, je místní prodejce Johan Ejdehage ze společnosti Rejmes. Johanův otec prodával nákladní vozidla Knatteho otci Bertilovi celých 24 let a od té doby, co oba převzali podniky svých otců, spolupracují již více než dvě dekády. Když se Knatte účastní některé ze soutěží Volvo pro řidiče, Johan ho obvykle doprovází a společně řeší, jak dosáhnout těch nejlepších výsledků.

„Při světovém finále Volvo Trucks Challenge jsem si všiml, že většina ostatních soutěžících řadí manuálně, ale já ne. Manuálně jsem přeřadil jen jednou při stoupání do kopce! To dokazuje, jak dobře funguje technologie ve vozidlech Volvo,“ říká Knatte. 

Systém I-See ušetří až 5 % pohonných hmot.


1. Vytváření pohybové energie
Systém I-See rozpozná, že přijde stoupání, takže zrychlí a ponechá déle zařazený vyšší rychlostní stupeň.

2. Předcházení podřazení
Systém I-See zabraňuje zbytečnému podřazování, takže do kopce vyjedete plynuleji a s nižší spotřebou paliva.

3. Zpomalení na horizontu
Před začátkem klesání systém I-See zabrání zbytečnému zrychlování.

4. Klesání na volnoběh
Těsně před začátkem klesání systém I-See dočasně odpojí hnací ústrojí, aby ušetřil energii a omezil brzdění.

5. Ovládání brzdění při jízdě z kopce
Systém I-See rozpozná, kde končí klesání a začíná další stoupání. Pomocné brzdy použije tak, aby dosáhl maximální účinnosti.