Trucks

Motor D12 – změna koncepce

Když byl v roce 1993 uveden na trh motor D12, byl to opravdu revoluční krok. Někteří říkali, že společnost Volvo o deset let předběhla svou dobu. Göran Nyholm, inženýr společnosti Volvo v důchodu, nám povykládá celý příběh od začátku.
Göran Nyholm před motorem D12
Göran Nyholm se podílel na vývoji motoru D12.

Jasně si vzpomíná na uvedení nákladního vozidla FH na tiskové konferenci. Bylo to v září 1993 a novináři z celého světa se sešli, aby byli přítomni odhalení další generace nákladních vozidel. Jedna věc zaujala novináře víc než cokoli jiného, říká Göran Nyholm, který sehrál důležitou roli při vývoji motoru společně s oddělením výzkumu a vývoje v Göteborgu a výrobním závodem ve Skövde.

„Novináře ohromil motor D12. Někteří mi říkali, že jsme celou Evropu předběhli o deset let. Pro začátek se nám podařilo předvídat emisní normy, které se v té době ještě ani nepoužívaly, a důrazně jsme zvýšili kvalitu hlavy válců a přidali elektronické řízení a motorovou brzdu Volvo,” popisuje.

V Evropě šlo o záležitosti nevídané, ale v USA s nimi již nějaké zkušenosti měli. Na začátku projektu D12, kdy byly koncem osmdesátých let nové funkce plánovány, znamenal nedostatek evropských zkušeností jisté problémy, prozrazuje Göran Nyholm.

„Obzvlášť náročné bylo správně vytvarovat hlavu válce, která musela být tentokrát delší. Musíte si představit, že prostor ve stávajícím válci byl těsný. Snažili jsme se, seč to šlo, ale nedařilo se nám to udělat správně.”

Ovšem vzdát to nepřipadalo v úvahu. Místo toho si tým sbalil batohy a vydal se do sídla společnosti Cummins, což je partner společnosti Volvo v USA. Tam jsme vyrobili jak elektronické řízení, tak nový typ hlavy válce.

„Ukázalo se, že to jde. Klíčová byla na celém procesu spolupráce s Američany ve společnosti Cummins,” říká Göran.

Nová, delší hlava válce přinesla vyšší kvalitu, pokud jde o optimální výměnu plynů a spalování. Tyto prvky spolu s elektrickým řízením přispěly k okamžitému úspěchu nákladního vozidla FH.

„V továrně jsme zaměstnali spoustu nových lidí, a protože jsme přišli s novými, složitějšími prvky, najali jsme více osob se znalostmi v oblasti IT.“ 

Bylo to moje, a naše, dítě. Jsem velmi rád, že nákladní vozidlo a motor měly tak velký úspěch. Znamenalo to změnu koncepce v automobilovém průmyslu.

Motor D12 byl od samého počátku vyvíjen speciálně pro nákladní vozidla FH. Koncem 90. let
byl tento motor zaveden do jiných oblastí výroby v rámci společnosti Volvo, například do společnosti Volvo Penta. Motor D12 také prošel v průběhu desetiletí různými změnami, často se tak dělo po vydání nových emisních předpisů. 

„Je to tak. Aby motor splňoval normy, má dnes spoustu dalších funkcí. Rovněž je třeba mít na paměti, že v různých zemích platí různé normy. Takže je třeba se jim přizpůsobit.“

Göran Nyholm pracoval jako technik ve společnosti Volvo a do důchodu odešel před devíti lety. Setkat se s ním a mluvit o letech, kdy celý projekt FH začínal, je jako otevřít zlatý důl. 

„Bylo to moje, a naše, dítě. Jsem velmi rád, že nákladní vozidlo a motor měly tak velký úspěch. Znamenalo to změnu koncepce v automobilovém průmyslu,” uzavírá. 

Cesta stále pokračuje dál, nyní už bez Görana. Dnes se ve výrobní hale ve Skövde vyrábí 100 000 motorů ročně, z toho přibližně 90 % činí motory D13. To, co začalo na počátku 90. let, vydrží řadu dalších desetiletí.