Trucks

Elektrická nákladní vozidla mohou mít podporu v solární či větrné energii.

Akumulátorová elektrická vozidla (BEV) jsou již dnes samozřejmou součástí našeho dopravního prostředí, zatímco nákladní vozidla s tímto pohonem postupně vstupují na scénu pro místní a regionální přepravu. Na naší cestě za elektrifikací je nejtěžším úkolem vyřešit těžkou dálkovou přepravu. Z tohoto důvodu jsou elektrická nákladní vozidla na vodíkové palivové články výbornou alternativou k dosažení nulových emisí výfukových plynů.

Akumulátorová elektrická nákladní vozidla v Evropě zastřešují distribuci ve městech a manipulaci s odpadem. Dalším krokem bude prodej středně těžkých elektrických nákladních vozidel pro regionální přepravu. Následovat budou těžká elektrická vozidla s palivovými články (FCEV) na dlouhé vzdálenosti.

 

Objevily se také informace, že akumulátorové a palivové články si navzájem konkurují, ale ve skutečnosti je opak pravdou. V případě kamionové dopravy budou technologie fungovat tak, že se budou navzájem doplňovat, přičemž palivové články budou sloužit pro skutečně dlouhé vzdálenosti a manipulace s bateriemi bude kratší.

 

Je nám proto zřejmé, že kombinace akumulátorových elektrických nákladních vozidel pro regionální přepravu a elektrických nákladních vozidel s palivovými články na dlouhé vzdálenosti bude důležitým řešením v oblasti elektromobility k dosažení udržitelné přepravy. A na otázku, zda pro elektromobilitu potřebujeme obě technologie, je jednoznačná odpověď „ano“.

 

Důležitější výzvou, pokud chceme splnit dlouhodobé požadavky na udržitelnou přepravu díky řešením na elektrický pohon a vodíkovým palivovým článkům, je to, že použitá elektřina i vodík musí být zelené (bez fosilních zdrojů) a snadno dostupné - vyrobeny z obnovitelných zdrojů energie a přístupné ve velkých množstvích.

 

Vodík může hrát rozhodující roli při podpoře solární a větrné energie

Velkou výzvou zelené elektřiny ze zdrojů, jako jsou solární panely a větrné turbíny, je nedostatek předvídatelnosti. Ne vždy fouká vítr a ne vždy svítí slunce. Bezvětří nebo oblačno znamená nižší produktivitu. Dnes se musí většina solární nebo větrné elektřiny spotřebovat současně s její výrobou, přičemž baterie umožňují uskladnění jen jejího malého množství.

 

Použitím obnovitelné elektřiny pro výrobu zeleného vodíku je však nejen možné energii ve velkém měřítku skladovat, ale i vyrábět, aniž bychom čelili výzvám a omezením kapacity sítě. Tímto způsobem může zelený vodík pozitivně zvýšit efektivní a spolehlivý růst sluneční a větrné energie a také pomoci vyrovnat nabídku a poptávku po elektřině. Toto jsou jednoznačně hlavní výhody a důležité chybějící prvky v celé skládačce nabídky a poptávky po elektřině z obnovitelných zdrojů.

 

Rozvoj zeleného vodíku může být stimulován i zvýšenou poptávkou výrobních odvětví. Například společnost Volvo Group spolupracuje se švédským ocelářským podnikem SSAB na výrobě vozidel vyrobených z nerezavějící oceli. Volvo začne vyrábět první koncepční vozidla a stroje s ocelí od společnosti SSAB na vodík již v roce 2021.

 

Technologie pro udržitelnou přepravu je na dosah

Kdy budou dostupná elektrická nákladní vozidla na palivové články? Naším cílem je rozjet testování díky našim zákazníkům před rokem 2025 a sériově je vyrábět ve druhé polovině tohoto desetiletí.

 

Dnes je na dosah velká část technologie potřebné pro udržitelnější nákladní přepravu. Naší výzvou je co nejlépe spojit všechny kousky této dynamické skládačky. Každý den postupujeme – spolu s našimi zákazníky – a určitě máme před sebou zajímavé a vzrušující časy!