Trucks

Měla by vaše firma využívat sociální sítě?

| 8 min
Ať už jde o propagaci vašeho podnikání v oblasti přepravy, zlepšení vztahů se zákazníky nebo přilákání nových řidičů, existuje mnoho důvodů, proč do svého podnikání začlenit sociální média. Bez řádného plánování a odhodlání by se však vaše snahy na sociálních sítích mohly snadno obrátit proti vám a způsobit více škody než užitku. Jako manažer sociálních sítí vedu kanály sociálních médií společnosti Volvo Trucks již více než 10 let. Zde je pohled na některé z věcí, které byste měli zvážit, než začnete pracovat se sociálními sítěmi.

Víte, proč chcete být na socicálních sítích?

Jako u každého nového projektu začíná vstup do sociálních médií stanovením jasného cíle. Jaký je účel vaší přítomnosti na sociálních sítích? Je to pro zvýšení povědomí a marketingu? Nebo jde o zlepšení služeb zákazníkům a zvýšení prodeje? Nebo je to spíše o budování značky a pomoci při hledání nových zaměstnanců? Ať už je váš cíl jakýkoli, měl by přímo souviset s vašimi celkovými obchodními cíli a měl by být také promyšlený (konkrétní, měřitelný, dosažitelný, relevantní a časově omezený). Příkladem promyšleného cíle může být v tomto čtvrtletí přivést na váš web o 20 % vyšší návštěvnost ze sociálních sítí.

 

Věnujte sociálním sítím čas a finance

Dále musíte přemýšlet o čase a zdrojích, protože správa sociálních médií pro firmu vyžaduje obojí. Zřídit si účet na platformě je poměrně snadné, ale vytváření relevance a příležitostí k zapojení s vaší cílovou skupinou je těžká práce. Vyžaduje to porozumění osobám, se kterými chcete komunikovat, konzistentnost obsahu a hlasu a velmi pevné pochopení toho, co vaše značka a podnikání znamená.

 

To vše je časově náročné, ale bez těchto základů nebude žádný kanál sociálních médií schopen smysluplně přispět k vašemu podnikání. Ve skutečnosti by to mohlo dokonce poškodit vaši značku, pokud je vaše přítomnost na sociálních sítích matoucí a lidé, které se snažíte zaujmout, příliš dobře nerozumí hodnotové nabídce vaší značky.

 

Kdo jsou vaši zákazníci a konkurenti?

Pokud máte čas a zdroje, musíte se zamyslet nad tím, kde chcete být přítomni. Při své práci manažera sociálních médií jsem viděl, jak se příliš mnoho značek rozšiřovalo příliš tenkým zřízením více sociálních účtů najednou nebo spouštěním iniciativ bez definované síťové strategie. Pro začátek vždy doporučuji položit si otázku: ‚Kde jsou moji zákazníci?‘ a ‚Kde jsou moji konkurenti?‘ Chcete-li zjistit, kde jsou vaši zákazníci, budete muset prozkoumat demografické údaje hlavních kanálů sociálních médií. Měli byste si vybrat kanál, který odráží zájem, věk a online chování vašich cílových osob.

 

Například ve společnosti Volvo Trucks používáme Facebook k propojení s komunitou řidičů po celém světě, zatímco náš účet LinkedIn je více zaměřen na vlastníky a provozovatele dopravy. Většina kanálů sociálních médií vám poskytne rozpis jejich publika, ale můžete si také udělat svůj vlastní průzkum čtením průmyslových zpráv a průzkumů nebo se obrátit na dodavatele, který se specializuje na marketing sociálních médií. Ať už si vyberete cokoli, nezapomeňte, že to nemusíte dělat všechno najednou; začněte s jednou nebo dvěma klíčovými sítěmi a postupně rozvíjejte své marketingové úsilí na sociálních sítích.

 

Vytvářejte účelný obsah

Jakmile se rozhodnete pro nějaký kanál (kanály), měli byste se zamyslet nad tím, jaký druh obsahu chcete produkovat. A to začíná pochopením toho, co vaše cílová osobnost zajímá a čeho chcete svým obsahem dosáhnout. Chcete se vzdělávat a zvyšovat povědomí o konkrétní problematice? Nebo má obsah propagovat vaši firmu nebo služby? Na sociálních sítích můžete vytvářet obsah pro každý krok kupujícího na cestě, ale je důležité vyvážit obsah, který sdílíte, tak, aby byl směsí informativních a zábavných položek s malým procentem přidaného propagačního materiálu. Kalendář obsahu je skvělý způsob abyste to zmapovali a věděli, kdy co sdílet, abyste dosáhli maximálního účinku.

 

Jak si nastavíte kalendář na sociálních sítích, je samozřejmě věcí osobních preferencí. Obecně však doporučuji, aby kalendář sociálních médií obsahoval data a časy, kdy budete publikovat obsah na kterém kanálu a s jakým dopadem. Jednou z největších chyb, kterou společnosti na sociálních sítích dělají, je to, že působí matoucím dojmem, protože nemají koherentní obsahovou strategii nebo že se sociálními médii zacházejí jako s tržištěm, aniž by chápali hodnotu budování komunity, loajality a důvěry.

 

Určete nejlepší způsob distribuce

S vaší obsahovou strategií se zamyslete nad tím, jak ji budete distribuovat. Existují dva způsoby, jak to provést; zveřejňovat organicky nebo platit za reklamy na sociálních sítích. Podle mého názoru potřebuje dobrá distribuční strategie obojí. Organické příspěvky jsou skvělým způsobem, jak porozumět tomu, co se vašemu publiku líbí, zvýšit povědomí a vytvořit zapojení.

 

 

Ale snažit se růst pouze na zadní straně organických příspěvků může být velmi omezující – protože jste omezeni algoritmem a můžete se zahrabat hluboko pod obsah ostatních. Zde může placená distribuce skutečně přidat hodnotu tím, že vám umožní oslovit relevantní potenciální zákazníky na základě jejich aktivity, místa, věku a podobně. Může také pomoci zvláště dobrému obsahu rezonovat u mnohem širšího publika. (Chcete vědět více? Zde je užitečný článek o placené vs. organické distribuci na sociálních sítích).

Measure and act on the results

With your social media strategy pretty well defined, you need to think about how you will measure your success. Of course you should track likes and followers but there are other others metrics like retention, reach, share of voice and referrals that can give a better view on how your audience is engaging with your content. As you implement your social strategy, it’s important to keep track of what works and what doesn’t to that you can then fine-tune your efforts and improve results.  
 

These are just a few of the tips to help you get started with basic social media marketing. If you are interested in learning more, download my guide which has more useful tips including:
 

  • Step by step guide for setting up your business on social media with examples from Volvo Trucks various social media platforms
  • A checklist to successfully implement social media marketing for your business
     

Learn more about using social media in your business

Tobias Engvall

Tobias is Global Social Media Manager for Volvo Trucks.

Related Articles