Trucks

Jak může dobrá strategie nabíjení prodloužit dojezd elektrického nákladního vozidla

| 3 min
Elektrická nákladní vozidla otevírají nové možnosti díky nízké hlučnosti a nulovým emisím výfukových plynů. Dobré plánování tras, časů jízdy a odpočinku i možnosti nabíjení udržují produktivitu na vysoké úrovni.
Ruční nabíjení nákladního vozidla.
Při dobrém plánování může mít elektrické nákladní vozidlo stejnou produktivitu jako vozidlo konvenční.

Při plánování trasy je důležité vědět, kolik energie potřebujete, a také kdy a kde můžete vozidlo nabít. Se správnou strategií nabíjení může mít vaše elektrické vozidlo stejnou produktivitu jako konvenční nákladní vozidlo.

Kde se v současnosti dá elektrické nákladní vozidlo nabíjet?

Zpočátku bude třeba nabíjet většinu elektrických nákladních vozidel přes noc na jejich domovské základně. Pomocí palubní nabíječky na střídavý proud (43 kW) bude nabití akumulátoru z vybitého na plný trvat přibližně deset hodin. Pomocí stejnosměrné nabíječky (max. 250 kW) lze nabíjení zkrátit na pouhé dvě hodiny. Pokud se použije nabíjení vysokým výkonem, bude to s největší pravděpodobností na krátkou dobu ve chvílích, kdy je nutné nabít akumulátory takovým množstvím energie, které zaručí dokončení přepravního úkolu.

Nejsnáze se proto s elektromobilem absolvují trasy, které nevyžadují velké energetické nároky ani nevedou na dlouhé vzdálenosti.

„Například, pokud provozujete vozidla na svoz odpadu, která jezdí jen několik hodin denně nízkou rychlostí, pak bude pravděpodobně dostačující nabíjení přes noc,“ říká Henrik Engdahl, ředitel pro obchodní rozvoj ve společnosti Volvo Trucks. „Ale pokud působíte v regionální dopravě, kde musíte překonávat delší vzdálenosti, možná budete muset najít na vaší trase další možnosti nabíjení.“

Pokud například nákladní vozidlo pravidelně jezdí mezi dvěma 300 km vzdálenými stanovišti, nabíjecí stanice v každém z nich by pro nepřetržitý provoz elektromobilu měla stačit. Podobné nastavení aktuálně zkouší společnost DHL. Další možností, jak zvýšit dojezd elektrického nákladního vozidla, je kombinace nabíjení střídavým a stejnosměrným proudem. Při využití střídavého nabíjení přes noc a stejnosměrného nabíjení během dne při přestávce řidiče může elektrické nákladní vozidlo urazit delší vzdálenost.  

Rozsáhlejší nabíjecí sítě umožňují i více možností nabíjení

Investice do veřejné nabíjecí infrastruktury – z veřejného i soukromého sektoru – rostou NABÍJECÍ INFRASTRUKTURA. V příštích letech se dočkáme více nabíjecích stanic, které budou řidičům nákladních vozidel k dispozici. Více nabíječek bude instalovaných i v oblastech, kde nákladní vozidla často stojí – například na nakládacích rampách a parkovištích. V červenci 2021 oznámila skupina Volvo Group svůj záměr stát se součástí společného podniku, jehož cílem je do pěti let nainstalovat a provozovat nejméně 1700 nabíjecích stanic.

„Skvělým řešením pro prodloužení dojezdu elektrického nákladního vozidla je doplňkové nabíjení tam, kde vozidlo stejně musí zastavit – nakládání, vykládání, přestávka řidiče atd. Nesnižuje se tak produktivita ani doba provozuschopnosti,“ říká Henrik.

V nadcházejících letech, jak se technologie neustále zdokonaluje, aby umožnila rychlejší nabíjení a nabíjecí stanice se staly běžnějšími, bude začlenění možností nabíjení do plánování tras snazší.

To souvisí s dalšími textovými podklady, které v současné době s Magnusem Brobackem vytváříme.

Související články