Z důvodu nedostatku řidičů v dopravním průmyslu jsou řidiči nákladních vozidel nedostatkovým zbožím. Nedávný výzkum prokázal, že noví řidiči čerstvě po zaškolení narážejí při hledání práce na překážky, protože mají jen omezené profesní zkušenosti. A to i přesto, že je nedostatek řidičů závažným problémem. Proč k tomu dochází a co s tím provozovatelé nákladních vozidel mohou dělat?
Přilákání nových řidičů je pro dopravní průmysl po celém světě zásadní. Každoroční průzkum mezi řidiči za rok 2022, který si nechala provést Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU), nedostatek řidičů globálně jen potvrdil. Současně ale platí (podle interního výzkumu z roku 2021, který proběhl v angličtině, němčině, francouzštině a švédštině), že má 22 % řidičů, co se týče zaměstnatelnosti, negativní zkušenosti. Jeden z nových řidičů se o tom vyjádřil takto:
„Udělal jsem si školení, abych rozjel novou kariéru. Měl jsem za to, že by mělo být docela snadné najít si práci. Přece všichni pořád říkají, jak je řidičů málo. Skutečnost ale byla šokující –musíte se hlásit agenturám, rozesílat životopisy a podávat další a další žádosti o práci, ale obvykle se vám dostane nulové reakce, případně po vás chtějí, abyste měli minimálně dva roky praxe.“
Když dopravní průmysl tlačí na snižování cen a nejraději by ještě snižoval i termíny doručení, negativně to ovlivní zejména nové řidiče a zájemce o tuto profesi. Dieter De Waele pracuje jako manažer pro rozvoj řidičů. Poukazuje na to, že každý chce samozřejmě kvalitně proškolené řidiče s desetiletou praxí. Realita je ale jiná.
„Inzeráty dokážou každého snadno vyděsit. Soustřeďte se víc na to, co jako provozovatel můžete řidičům nabídnout, než abyste se primárně zaměřovali na požadavky na ně. Při náboru se ujistěte, že se řidiči cítí bezpečně a mají správné informace, a pak jim nabídněte příjemné pracovní prostředí. Taky buďte připraveni investovat do řádného zaškolování. To se z dlouhodobého hlediska prostě vyplatí,“ vysvětluje Dieter.
Výsledky výzkumu prokazují*, že zaškolovací programy i školení financovaná firmami si mezi novými řidiči získávala oblibu a měla pro ně význam v okamžiku rozhodování, u koho se nechají poprvé zaměstnat. Díky uhrazenému školení bylo ekonomicky výhodné se vzdělávat a jednoduší začít pracovat v oboru. Někteří nicméně vyjadřovali obavy a nejistotu ohledně školení.
„Po proškolení sice dostanete řidičskou licenci, za volantem ale strávíte jen málo času. Ne vždycky vás připraví na skutečný svět a na mentální a fyzické výzvy, které na vás můžou čekat. Součástí řešení může být možnost učit se od zkušeného řidiče a mluvit s ním ve skutečném provozu a pracovních podmínkách,“ říká k tomu Dieter De Waele.
Fakta hovoří jasně: Nejčastěji vyhledávaným tématem nových řidičů (30 procent) je poradenství. Sem řadíme i všeobecné otázky ohledně oboru a povolání řidiče nákladního vozidla. I když mzda byla důležitým faktorem (prioritu na ni kladlo 11 procent), školení a zaměstnatelnost dělají lidem ještě větší hlavu.
Někteří řidiči měli pocit, že hned po zaškolení nemají dostatečné zkušenosti, aby se uměli vypořádat s požadavky oboru. Intenzivní tlak ze strany zaměstnavatele na rychlé dodání zboží v kombinaci s nejistotou spojenou s manévrováním s nákladním vozidlem v hustém provozu a strachem z nehod je přiměly zvážit brzký odchod ze zaměstnání kvůli stresu.
„Chápu, že noví řidiči mají ze všech požadavků těžkou hlavu a pocit nejistoty. Je důležité, aby školení řidičů odpovídalo realitě. Vedení by si mělo taky uvědomovat, jaké různé výhody jim školení přináší. Kromě toho, že z toho bude profitovat firma, tak si taky lépe udrží řidiče,“ prohlašuje Dieter.
Dieter si taky myslí, že dalším stresujícím faktorem může být, když se při zaškolování používá jiná specifikace nákladního vozidla a značka než v praktickém pracovním životě. Mezi aspekty, které mohou řidičům usnadnit zaškolování do jejich první práce a přimět je, aby v ní zůstali, je zabezpečení nákladu, manévrování a parkování v náročných situacích, potenciální školení v oblasti administrativy nezbytné pro výkon práce i zkušenosti stávajících řidičů.
Asi nikoho nepřekvapí, že jedním z hlavních motivačních faktorů, který se u nových řidičů považoval za zásadní, je konkurenceschopná mzda. Když se neuspokojivá mzda spojí s dalšími demotivujícími faktory (jako je stres a nedostatečné zaškolení), není těžké hledat důvody, proč řidiči hledají nového zaměstnavatele. Několik mladších řidičů se ale také ptalo, jak si v průběhu let zvýšit plat a vydělat na dobré živobytí. Rádi by si v tomto odvětví vybudovali kariéru a zůstali v něm dlouhodobě. Druhým nejdůležitějším motivačním faktorem bylo školení. Výsledky výzkumu ukázaly, že pokud existuje možnost zaškolení, můžou v oboru začít pracovat lidi ze širokého spektra různých prostředí a slušně si v něm vydělávat.
„Mzda hraje významnou roli. Důležitým faktorem ale také je, jaké značky máte, v jakém stavu jsou vozidla a jestli se dokážete postarat o to, aby se vaši řidiči cítili vítáni, bezpečně a byli kvalitně informováni. A protože noví řidiči bývají zpočátku ve stresu, výzkum i zkušenosti z praxe ukazují, že školení řidičů napomáhá nejen k tomu, abyste měli klidné a jisté řidiče, ale také zvyšuje pravděpodobnost, že k vám budou cítit loajalitu a v práci zůstanou,“ vysvětluje Dieter.
Tady si můžete přečíst něco víc o tom, jak podporujeme řidiče a staráme se o jejich rozvoj, případně se obraťte na svého obchodního zástupce či školitele Volvo.
* Interní výzkum společnosti Volvo Trucks z roku 2021, který proběhl v angličtině, němčině, francouzštině a švédštině.