Trucks

První Volvo FH16 v Řecku

Dopad řecké dluhové krize na logistické odvětví byl tvrdý. Navzdory obtížné situaci se však společnost Marinos Vasilopoulos International Transport rozrůstá.
Elias Marinos
Elias Marinos, majitel firmy Marinos Vasilopoulos International Transport, přežil se svým podnikáním řeckou ekonomickou krizi a jeho společnost se teď dokonce rozrůstá.

Vliv řecké dluhové krize zasáhl logistické odvětví jako silný vítr. Navzdory obtížné situaci se však společnost Marinos Vasilopoulos International Transport rozrůstá.

Dluhová krize už tu trvá šest let a Řecko se kvůli ní ocitlo nad propastí. Banky dříve půjčovaly místním podnikům peníze za velkorysých podmínek. Teď ale zdroje úvěrů vyschly. Obchodní prostředí je teď v Řecku tvrdé.

 

„Dopad krize samozřejmě pociťujeme,“ říká Elias Marinos, majitel firmy Marinos Vasilopoulos International Transport. 

Celkový počet společností registrovaných v největším řeckém fondu sociálního zabezpečení „IKA“ klesl od roku 2008 o 119 000 registrovaných, to je o 38 procent. 

Co se týká logistiky samotné, stovky přepravních společností musely se svým podnikáním skončit. I v proudu této přílivové vlny ekonomického propadu však existují společnosti, které se drží nad hladinou a daří se jim i růst. Jednou z nich je i Marinos Vasilopoulos International Transport – společnost, která provozuje 62 vozidel a po celé Evropě rozváží mražené potraviny. 

Aby řecké přepravní společnosti krizi přečkaly, musely se zdokonalit z hlediska vnitřní organizace i řízení nákladů. My se však těmto oblastem věnujeme nepřetržitě. Vždy jsme postupovali velice opatrně. Rostli jsme postupně a středem našeho zájmu bylo získávat kvalitní zákazníky.“

Společnost sídlí asi 50 kilometrů od Atén, ve městě Megara. Krizi dokázala vzdorovat, překonala ji a teď dále roste. V letech 2008 až 2014 se její vozový park rozrostl o pět nových nákladních vozidel. Ve vozovém parku společnosti Marinos Vasilopoulos International Transport tak mezi 62 vozidly je s počtem 15 kusů zastoupena i značka Volvo. Nedávno společnost dokonce koupila zbrusu nové Volvo FH16 – úplně první v Řecku. 

V době, kdy nebylo těžké získat úvěr, si některé řecké přepravní společnosti ze štědrých bankovních půjček kupovaly vozidla navíc – pouze z touhy dát najevo svůj status. Elias Marinos naopak vždy vyčkal, až bude mít pro zamýšlená vozidla zajištěné dostatek zakázek.

Díky tomu, že jsme byli obezřetní v době, kdy ostatní utráceli, nás krize nestáhla dolů.

Společnost Marinos Vasilopoulos si vůbec první vozidlo Volvo (model F12) pořídila v roce 1985 – společnost rostla a chtěla se více věnovat mezinárodní přepravě. V té době společnost vlastnil otec Eliase Marinose, Dimitrios Marinos. Elias tehdy ve společnosti pracoval jako řidič. Proč Elias spolupracuje se společností Volvo i po 30 letech od doby, kdy se v rodinném vozovém parku ocitl první model této značky? Důvodem je kromě kvality vozidel Volvo také pevné a funkční partnerství se společností Saracakis Brothers, která se v Řecku stará o dovoz a distribuci vozidel značky Volvo.

„Je možné koupit i levnější použité vozidlo, ale vozidla Volvo obstojí i ve velmi tvrdých podmínkách. Kvalita je u nich znát na každé maličkosti – výjimečně kvalitní je kupříkladu převodovka.“ 

Když Elias mluví o novém modelu FH16, prvním v Řecku, září mu oči. Téměř hned po jeho koupi, na sklonku roku 2013, začíná přemýšlet, že koupí ještě jeden. 

Provozovat v Řecku logistickou společnost nebylo nikdy snadné. Silnice jsou v této zemi úzké, terén kopcovitý a doprava, která míří do hlavního města Atén, kde žije 3,8 milionu lidí, se často úplně zastaví. Spojení mezi jednotlivými ostrovy zajišťují trajekty, což znamená, že řidiči musí vždy jezdit na čas. Jinak jim hrozí nebezpečí, že pojedou až za několik hodin další lodí.

Rád řeším problémy a miluji i tlak, který s touto prací souvisí. Je to jako hrát šachy.

Krize má jeden hlavní následek – velký tlak, který v řecké přepravě existoval, je teď ještě větší. Kvůli problémům s hotovostí museli mnozí ze zákazníků odložit objednávky až na ten nejzazší termín.

„Často čekají až do chvíle, kdy získají nějaké peníze. Pokud je nemají, neposílají objednávky a my se o objednávce dozvíme často až na poslední chvíli.“

Za posledních pět krizových let se razantně změnilo také maloobchodní prostředí. Z řeckého maloobchodního trhu zmizely dříve převládající menší rodinné podniky a celé odvětví teď stále více ovládají velké firmy. V konkurenčním boji přepravních společností o dobré zákazníky jde o bytí a nebytí. Boj o to, abychom mohli začít spolupracovat s velkoobchodními řetězci, jako jsou Makro nebo Voudouris (největší řecký producent masných výrobků), je tvrdý. Získat a udržet si tyto větší zákazníky je naprosto zásadní.

„Rád řeším problémy a miluji i tlak, který s touto prací souvisí. Spojovat si k sobě jednotlivé souvislosti je jako hrát šachy,“ říká Elias Marinos, který se šachu také skutečně věnuje. Důkazem je šachovnice, která se ozdobena zlatými a stříbrnými figurkami skví v jeho kanceláři.

Tvrdá a často vyčerpávající práce mu nevadí. Jako mladistvý totiž jezdil jako „závozník“ a po překročení dvaceti let věku se sám stal řidičem. Díky těmto zkušenostem se na život a na práci díval jinak než jeho vrstevníci. 

„Získal jsem tak náhled z vyšší perspektivy. Naučil jsem se, že je zapotřebí tvrdě pracovat.“

 

Vozový park

Vozidla: 62 nákladních vozidel, 15 z nich (vizte níže) je značky Volvo

  • Jeden nový tahač Volvo FH16 s pohonem 4×2, kabinou XL a motorem Euro 5 o výkonu 750 koňských sil
  • Dva tahače FH16 classic s pohonem 4×2, kabinou XL a motorem Euro 5 o výkonu 700 koňských sil
  • Čtyři tahače FH16 classic s pohonem 4×2, kabinou XL a motorem Euro 5 o výkonu 600 koňských sil
  • Šest tahačů FH s pohonem 6×2, kabinou XL a motorem Euro 5 o výkonu 480 koňských sil

Většina tahačů je osazena převodovkou I-Shift.