Trucks

Věrné barvy

Automatické roboty spolu s týmem techniků zajišťují v lakovně společnosti Volvo Trucks to, že kabiny, které odsud odjíždějí, mají hladký a vysoce kvalitní povrch s dokonalou barvou.
Sprejem nalakovaná kabina
V továrně společnosti Volvo Trucks ve městě Umeå se denně nalakuje až 350 kabin – každá z nich ve velice přesně definovaném barevném odstínu.

Než se kabiny pro těžká nákladní vozidla dostanou z továrny společnosti Volvo Trucks v severošvédském městě Umeå na hlavní montážní linky, musí kvalitu jejich laku schválit pracovníci lakovny a laboratoře. Zajištění vysoce kvalitního povrchu bez jakýchkoliv vad je dlouhý proces, který vyžaduje pečlivost. Úplné nalakování kabiny zabere celý den a spotřebuje se při něm přes devět kilogramů laku. „Zákazníci předpokládají, že lak bude mít barvu, kterou si objednali. Pokud bychom jim dodali něco nepatrně odlišného, budou velmi nespokojeni,“ říká Andreas Bask, vedoucí laboratoře lakovny v montážním závodě kabin ve městě Umeå.

Na začátku je zákazník. Ten si může vybrat z více než 800 různých odstínů, které má společnost Volvo Trucks momentálně ve vzorníku. Navzdory obrovské paletě možností, ze kterých lze vybírat, je zdaleka nejoblíbenější barvou bílá – konkrétně bílá Winter White. Tou je nalakována téměř polovina veškerých kabin, které továrna v Umeå vyrobí. Různé odstíny bílé tvoří i velkou část té druhé poloviny.

S výjimkou bílé Winter White se všechny laky míchají přímo v továrně. Každý týden se jich namíchá přibližně 4 000 litrů. „Pokud některý ze zákazníků požaduje barvu, kterou nemáme ve vzorníku, obvykle ji na přání navrhnou a namíchají technici z laboratoře lakovny. Lidé nám jako vzorky posílají například kusy látek, kryty mobilních telefonů a lak na nehty,“ dodává Andreas Bask. „Ve většině případů dokážeme zákazníkům nabídnout barvy, které se od těch poptávaných liší jen nepatrně. Pokud to však nestačí, dokážeme namíchat i barvu zcela novou. Pouze v několika málo případech musíme poptávaný odstín zamítnout. Děje se to tehdy, kdy by lak neměl požadované vlastnosti.“

Lakování jako takové zde od roku 2000 provádějí roboty. Dnes už je celý postup kompletně zautomatizovaný. Pod hlavním prostorem pro lakování se nachází úložný prostor s nespočtem nádob obsahujících laky různých barev. Každou nádobu je možné identifikovat podle čárového kódu a každá je potrubím spojena s roboty nahoře. Úložný prostor obsahuje dostatečné množství laku na pokrytí dvou až tří dnů výroby.

 

Zákazníci předpokládají, že lak bude mít barvu, kterou si objednali. Pokud jim dodáme něco odlišného (i když třeba jen nepatrně), budou velmi nespokojeni.

Pokročilý plně automatický systém čerpá lak z konkrétní nádoby podobně, jako když pijeme brčkem. Systém minimalizuje plýtvání a zajišťuje, že se použije přesně takové množství laku, jaké je zapotřebí. Po lakování se potrubí vyčistí ředidlem, což brání nežádoucímu znečištění jednoho laku tím druhým.

V poslední době lakovna s velkým úsilím pracuje na zmírnění dopadu výroby na životní prostředí. Ubírá se hlavně cestou snižování množství spotřebovaného ředidla. Na třech z pěti výrobních linek se používají vodou ředitelné laky. Linky mají i pokročilý čisticí systém, navržený s ohledem na minimalizaci spotřeby čisticích prostředků.

K nalakování veškerých vrstev laku jedné kabiny je zapotřebí celkem zhruba devíti kilogramů laku. První dvě vrstvy jsou antikorozní ochrana. Na ně se nanáší vrstva plniče, která zaručuje lepší přilnavost i odolnost dalšího sledu vrstev. Plnič už však také vytváří správný podkladový odstín. Jako další vrstva následuje buď barevný odstín, na který se nanáší lak čirý, případně je možné přímo na podkladový lak nanést svrchní vrstvu v barevném odstínu. Zákazníkem požadovaný konečný odstín a mechanické vlastnosti laku závisí právě na těchto lakovaných vrstvách. 

Spolu s kabinou se nalakuje ještě malá kovová tabulka, která má zásadní roli při kontrole kvality laku. Když je tabulka hotová, pracovníci laboratoře lakovny ji vloží do spektrofotometru a srovnají její barvu se vzorem, který je pro danou barvu uložen v hlavní databázi. Spousta barev a odstínů si je navzájem podobná a lidskému oku případný malý rozdíl snadno unikne. Pokud spektrofotometr odhalí nějakou odlišnost, putuje kabina zpět na linku, kde se přelakuje.

Konečná kontrola má podobu vizuální prohlídky, kterou provádí pracovník lakovny pod silným zářivkovým světlem. Tato kontrola zjistí jakákoli nenalakovaná místa nebo jiné vady. Pracovníci kontroly kvality také po lakovaném povrchu přejíždí rukou. Tím ověřují, zda je lak bez nerovností či škrábanců, případně jsou-li všechny plochy nalakovány stejnoměrně. 

Teprve když projde všemi definovanými zkouškami, je kabina připravena k odeslání na hlavní montážní linku.

800 Počet barev, které momentálně obsahuje vzorník společnosti Volvo Trucks.
250–350 Počet kabin, které se denně nalakují v továrně ve městě Umeå.
64 000 Počet kabin nalakovaných v roce 2016.
9 Počet kilogramů laku, které jsou potřeba k nalakování jedné kabiny.