Bezpečnost jako prostředek k úspoře nákladů

Volvo FH, jedno z nejbezpečnějších nákladních vozidel na světě, stojí v čele inovací v oblasti vysoce kvalitních bezpečnostních prvků. Investování do bezpečnostních prvků v kombinaci s uvědomělým postojem řidiče k bezpečnosti může přepravním společnostem přispět k úsporám nákladů. Chtěli jsme zjistit, jak na to, proto jsme se setkali s Carlem Johanem Almqvistem, ředitelem oddělení bezpečnosti provozu a produktů společnosti Volvo Trucks.
Carl Johan Almqvist a Volvo FH

Carl Johan Almqvist, ředitel oddělení bezpečnosti provozu a produktů, Volvo Trucks

Bezpečnost byla pro společnost Volvo Trucks vždy charakteristickým znakem. Vždy byla pro tuto společnost jednou z hlavních hodnot počínaje tříbodovým bezpečnostním pásem až po dnešní moderní bezpečnostní technologie, jako je funkce Volvo Dynamic Steering. K bezpečnosti rovněž výrazně přispívá brzdový systém s kotoučovými brzdami, které významně snižují brzdnou dráhu. Navíc jsou vozidla vybavena také elektronickým stabilizačním systémem, který snižuje riziko smyku a převrácení v ostrých zatáčkách. Díky přísnému testování a neustálému vývoji se nákladní vozidla Volvo stále řadí mezi nejbezpečnější na světě. Volvo FH není výjimkou.

„Bezpečnostní funkce, které nabízíme, hrají velmi důležitou roli při zajišťování lepšího a bezpečnějšího provozu pro zákazníky a řidiče. Ale je třeba si uvědomit, že dokonalé bude toto řešení teprve v případě, že se zkombinují nejnovější bezpečnostní inovace s bezpečným chováním řidiče,” říká Carl Johan Almqvist.

Podle zprávy o bezpečnosti Volvo Trucks za rok 2017 existuje pouze jeden přijatelný počet dopravních nehod. Nula. Chceme-li snižovat rizika dopravních nehod, znamená to postavit bezpečnost při každodenní přepravě na první místo a vysvětlit totéž všem zainteresovaným osobám a rovněž přepravním společnostem a veřejnosti. K dalšímu snižování počtu dopravních nehod nejvýznamněji přispívá schopnost zajistit bezpečné vozidlo a bezpečí pro řidiče. Už to jsou silné podněty k investování do Volva FH, nákladního vozidla, jež ztělesňuje bezpečnost a pomáhá zachraňovat životy. Ale jde o víc. I drobné nehody mají své důsledky – především pro zúčastněné osoby, ale také pro dopravní společnosti a veřejnost.

„Skutečnost je taková, že investice do bezpečnosti mohou snížit náklady a prostoje. Následující obrázek * ukazuje, jak lze snadno změřit přímé náklady – rekonvalescence řidiče, náklady na opravu vozidla a výpadek vozidla během jeho opravy. Ty však představují pouze malou část celkových nákladů souvisejících s nehodami. Nepřímé náklady jsou často výrazně vyšší. Spadá do nich například poškozené zboží, odtah vozidla a rekonvalescence či úmrtí řidiče včetně narušení běžného každodenního podnikání, které vede ke zpoždění v dodávkách. Jsou to skryté náklady, jimž by se bylo možné vyhnout, kdyby v první řadě nedocházelo k nehodám. Jednoduše řečeno, investování do bezpečnosti znamená zvýšení produktivity a provozuschopnosti,” vysvětluje Carl Johan Almqvist.

Obrázek znázorňující náklady související s dopravními nehodami

* Obrázek znázorňující náklady související s dopravními nehodami.


V podnikání, jako je přepravní společnost, jsou výpadky kritické. Podle Carla Johana Almqvista může riziko ztráty peněz fungovat stejně dobře jako jakýkoli jiný podnět k posunutí bezpečnosti na první místo.

„Prioritizace bezpečnosti představuje v podstatě oboustrannou výhru. Pokud máte jen málo nehod nebo vůbec žádné, jste více provozuschopní, a tak můžete, řečeno narovinu, snížit náklady. Navíc tak bude ve větším bezpečí váš řidič i další řidiči, také cyklisti a chodci. V neposlední řadě se také vyvarujete takzvaných přidaných nákladů, např. poškození dobré pověsti nebo image.”

Jak bylo ovšem zmíněno výše, bezpečnostní prvky samy o sobě nestačí. Carl Johan Almqvist zdůrazňuje, že vždy musí jít o souhru mezi systémy a řidičem (nejdůležitějším prvkem).

„Bezpečnostní prvky společnosti Volvo Trucks nejsou primárně určeny k pohodlí, nýbrž vytvářejí podpůrný systém pro řidiče. Pro každého, kdo má co do činění s bezpečností silničního provozu, je nejdůležitější školit řidiče a soustředit se na jejich bezpečnost. Všechno záleží na řidičích a na klíčové roli, kterou hrají, pokud jde o bezpečnost, spotřebu paliva a produktivitu. V podstatě na řidičích závisí celkový obchodní úspěch.”

Uvědomit si, že řidič má být na prvním místě, však někdy docela trvá a občas na to upozorní až dopravní nehoda. Carl Johan Almqvist dále vysvětluje:

„Chápeme, že investovat do bezpečných nákladních vozidel jde snáze po nehodě, kdy společnost zaznamená úmrtí. Což poukazuje na to, že bezpečnost je v mnoha ohledech propojena s emocionálními hodnotami. Byli bychom rádi, kdyby více společností myslelo dopředu a do bezpečnosti investovalo dříve, než se něco přihodí.”

Společnost Volvo Trucks hodlá v tomto směru zvyšovat povědomí, proto spolupracuje s kampaněmi typu „Stop Look Wave” a „See and Be Seen”, jejichž cílem je pomoci dětem pochopit, jak mají komunikovat s řidičem nákladního automobilu, aby se v provozu cítily bezpečněji.

„Dokážou u lidí zařídit změnu postoje. Zapojit se musíme všichni. S vysoce kvalitními bezpečnostními prvky našich nákladních vozidel jsme na dobré cestě k naší vizi nulové nehodovosti a současné úspory nákladů. To znamená opět úspěch na obou frontách,” uzavírá Carl Johan Almqvist.

4 revoluční bezpečnostní prvky společnosti Volvo Trucks

Vozidla Volvo jsou připojena ke komunikaci cloud-to-cloud


Systém Connected Safety
Se systémem Connected Safety si vozidla Volvo mohou vzájemně vyměňovat informace. To je důležitý klíč ke zlepšení bezpečnosti silničního provozu. Mohou si vyměňovat informace o dopravní situaci, což snižuje riziko nehod. Se systémem Connected Safety otevírá Volvo dveře do budoucnosti. V současnosti je tento systém k dispozici ve Švédsku a Norsku.

Obě ruce na volantu


Volvo Dynamic Steering
Průlomový systém Volvo Dynamic Steering byl představen v roce 2013 a od té doby už od základu změnil jízdní styl mnoha řidičů. Dokonalá stabilita ve vysokých rychlostech, absolutně přesné ovládání v těch nízkých a značná úleva od namáhání svalů i kloubů. Systém se zapojuje prostřednictvím podpory jízdy v pruhu a pomáhá řidiči vrátit se do pruhu ve chvíli, kdy se jeho vozidlo neúmyslně přiblíží ke značení jízdních pruhů. Spolu s podporou stability pomáhá minimalizovat riziko smyku. Systém tím přispívá k vyšší bezpečnosti provozu a zároveň snižuje pravděpodobnost vzniku pracovního úrazu.

Volvo FH s kamerou a radarem pro detekci objektů vpředu


Systém varování před kolizí s funkcí nouzového brzdění
V roce 2012 společnost Volvo Trucks představila systém varování před kolizí s funkcí nouzového brzdění. Je to aktivní bezpečnostní prvek, v němž se spojuje funkce radaru a kamery. Tyto dvě jednotky společně rozpoznávají vozidla jedoucí vpředu. Pokud se nákladní vozidlo dostane příliš blízko k vozidlu vpředu, systém varování před kolizí s funkcí nouzového brzdění zasáhne a upozorní řidiče. Pokud je to nutné, systém aktivuje brzdy, aby nedošlo ke srážce.

Muž si zapíná bezpečnostní pás


Bezpečnostní pás
Používání bezpečnostního pásu představuje snadný způsob, jak zachovat bezpečnost v případě nehody. Ve vozidlech společnosti Volvo Trucks byly bezpečnostní pásy zavedeny v roce 1979.

Related News

Generace se setkávají v továrně na výrobu motorů Volvo v Skövde

Když bylo v roce 1993 na trh uvedeno první Volvo FH, ještě ani nebyla na světě.
On tou dobou už roky pracoval na montážní lince.
Seznamte se s Nesmou a Danielem, kteří jsou nyní kolegy v továrně na výrobu motorů Volvo ve ...

Motor D12 – změna koncepce

Když byl v roce 1993 uveden na trh motor D12, byl to opravdu revoluční krok. Někteří říkali, že společnost Volvo o deset let předběhla svou dobu. Göran Nyholm, inženýr společnosti Volvo v důchodu, nám povykládá celý příběh od začátku....

Volvo FH – slaví 25. výročí

Model Volvo FH zaznamenal nesmírný úspěch. Veškeré inovace, z nichž profitují řidiči, dopravci, bezpečnost i celý obor podnikání, neustále mění pravidla hry. „Je nutno podporovat prostředí, které lidem umožní zkoušet nové nápady. A strukturu, která ...