Trucks

Je ocel s nízkým obsahem CO2 dalším krokem na cestě ke klimaticky neutrálnímu nákladnímu vozidlu?

Harsha Ar Håkan Björklund
2024-12-02
Udržitelnost Low-emission steel in trucks Net-zero supply chain
Authors
Harsha Ar
Lead Engineer
Håkan Björklund
Product Architect

Ocel tvoří 47 % typického nákladního vozidla s dieselovým motorem a představuje přibližně 44 % emisí CO2 vznikajících při jeho výrobě. Co kdyby se ale všechna ta ocel dala nahradit alternativou s nízkými emisemi CO2?

V roce 2025 začne společnost Volvo Trucks ve větší míře zavádět ocel s nízkými emisemi CO2 do své sériové výroby. To představuje významný krok směrem k cíli společnosti mít do roku 2040 dodavatelský řetězec s nulovými emisemi.
 

Nová ocel s nízkým obsahem CO2 využívá k výrobě recyklovaný materiál a obnovitelnou energii, což snižuje emise přibližně o 80 % oproti běžné oceli.

 

Od příštího roku se bude nová ocel s nízkým obsahem CO2 používat na nosníky rámů přibližně 12 000 nákladních vozidel Volvo FH a Volvo FM, čímž se ušetří přibližně 6 600 tun CO2. To odpovídá očekávaným ročním emisím CO2 910 evropských občanů.
 

Proč je ocel s nízkým obsahem CO2 klíčem k nákladním vozidlům s nulovými emisemi?

Pokud chce společnost Volvo Trucks splnit své klimatické cíle, včetně dodavatelského řetězce s nulovými emisemi, je alternativa konvenční oceli s nízkým obsahem CO2 nezbytná.
 

„Vzhledem k tomu, že ocel je největším konstrukčním materiálem nákladních vozidel a její výroba je nejnáročnější na klima, je schopnost implementovat alternativu s nízkými emisemi CO2 do sériové výroby opravdu důležitá pro splnění našich klimatických cílů,“ říká Håkan Björklund, produktový architekt společnosti Volvo Trucks.
 

V roce 2022 se společnost Volvo Trucks stane prvním výrobcem nákladních vozidel na světě, který bude používat ocel bez fosilních paliv. Tato ocel byla vyrobena pomocí nové technologie, která k redukci železné rudy využívá místo uhlí vodík, čímž se účinně eliminují emise CO2. Tato technologie je však stále ve vývoji a zatím není komerčně dostupná ve velkém množství. Společnost Volvo Trucks zatím zkoumá možnosti, jak již nyní využívat recyklovanou ocel ke snížení uhlíkové stopy svých nákladních vozidel.

Nyní, když jsme lépe porozuměli oceli s nízkým obsahem CO2, je dalším krokem nahrazení oceli v různých částech vozidla. Tento plán se již připravuje.

Jak může ocel s nízkými emisemi CO2 ovlivnit budoucnost nákladní dopravy?

 

Než mohla společnost Volvo Trucks zavést novou ocel s nízkým obsahem CO2 do výroby, musela otestovat a ověřit její kvalitu. „Potřebovali jsme ocel lépe pochopit z technologického hlediska,“ vysvětluje Harsha Ar, vedoucí inženýr společnosti Volvo Trucks.„Protože se jedná o recyklovaný materiál, existují určité rozdíly v jeho vlastnostech. A pak jsme museli zajistit, aby prošel všemi našimi interními ověřeními odolnosti a povrchové úpravy a fungoval stejně dobře jako běžná ocel. Teprve poté jsme se rozhodli zavést jej do naší výroby.“

 

Vzhledem k tomu, že se jedná o nově vyvinutý výrobek, jsou objemy této nové oceli stále relativně nízké. Dodavatel však zvyšuje výrobu všech typů oceli, takže společnost Volvo Trucks doufá, že ji bude více využívat k nahrazení spotřeby konvenční oceli.

 

„Naší strategií bylo začít s jednou ocelí o jedné tloušťce jako pilot, ale plánem bylo vždy rozšíření, pokud bude výsledek úspěšný,“ říká Harsha. „Nyní, když ocel lépe známe a osvědčila se, je dalším krokem její aplikace na různé druhy a tloušťky oceli a nahrazení oceli v různých částech vozu. Tento plán se již připravuje.“

 

Úspěch oceli s nízkým obsahem CO2 odstraňuje jednu z největších překážek na cestě k výrobě těžkých nákladních vozidel s nulovými emisemi. Zavedením této oceli činí společnost Volvo Trucks důležitý krok vpřed na cestě ke splnění svého klimatického cíle.

 

Přečtěte si více o některých dalších iniciativách společnosti Volvo Trucks, jejichž cílem je dosáhnout nulových emisí CO2 do roku 2040:

 

●      Jak může obchodní zastoupení Volvo Trucks snížit své emise CO2 a pomoci vašemu podnikání?

 

●      Proč jsou obnovené díly pro nákladní vozidla udržitelnou volbou

 

 

 

V roce 2025 bude nová nízkoemisní ocel použita pro nosníky rámů přibližně 12 000 nákladních vozidel Volvo FH a Volvo FM.