Přestože dnes elektrické nákladní vozidlo stojí více než konvenční vozidlo, nízký počet pohyblivých součástí elektrického motoru často zaručuje delší životnost a vyžaduje také méně údržby. Mezitím cena akumulátorů klesá tempem, které překonává očekávání většiny analytiků. Pokračující investice do sektoru obnovitelných zdrojů energie snižují náklady na výrobu elektřiny do bodu, kdy provoz nákladního vozidla s pohonem na elektřinu bude představovat zlomek ceny provozu na naftu.
S rostoucí poptávkou po elektrických vozidlech se zrychlují i inovace akumulátorů. Lehčí lithium-iontové akumulátory mají ve srovnání s těmi olověnými asi třetinovou hmotnost a poloviční objem. S vylepšováním technologií se navíc stávají stále lehčími a výkonnějšími. Dalšího pokroku by bylo možné dosáhnout s nadcházející generací akumulátorů, známých jako polovodičové. Tyto akumulátory se nabíjejí rychleji, jsou bezpečnější a poskytují až dvojnásobnou hustotu energie než dnešní lithium-iontové baterie, což by mohlo potenciálně zdvojnásobit dojezd.
Elektrické nákladního vozidlo pro úkoly s kratším dojezdem se v současnosti dá snadno nabít přes noc. Infrastruktura pro rychlé nabíjení nákladních vozidel je stále malá, ale rozšiřuje se. Města, logistická centra, automobilky a čerpací stanice se totiž snaží uspokojit vznikající poptávku. A nové technologie včetně inteligentních nabíječek a inteligentních akumulátorů umožňují ultrarychlé nabíjení v širším rozsahu podmínek. Nové objevy také ukazují, že rychlost nabíjení se výrazně zvýší také díky vylepšením lithium-iontových akumulátorů.
Vzhledem k tomu, že cena elektrických vozidel klesá, pro výběr pohonu na elektřinu by kromě udržitelnosti a nákladů mohly mluvit i další argumenty. Elektrická nákladní vozidla jsou mezi řidiči oblíbená také proto, že generují méně vibrací než tradiční naftová vozidla. Snadněji se s nimi manévruje i parkuje, takže se dobře hodí pro rozvážku a dodávky v městském prostředí. Jakožto nízkouhlíková varianta bez emisí z výfuku se elektrická nákladní vozidla osvědčila u společností, které chtějí fungovat udržitelněji.
Přechod na elektrická vozidla by mohl být rychlejší, než mnozí očekávali. Přinejmenším existuje mnoho indicií, které tento vývoj naznačují. A elektrická nákladní vozidla už se v současném silničním provozu vyskytují.
Lars Mårtensson
Environment and Innovation Director at Volvo Trucks