Trucks

Lars Mårtensson
2023-02-23
4 min.
Alternativní paliva
Author
Lars Mårtensson
Environment and Innovation Director at Volvo Trucks

8 nejčastějších otázek o nákladních vozidlech na bioplyn a na plynový pohon

Aby se vypořádaly s rostoucími náklady na naftu a nahradily fosilní paliva v dopravě, mohou dopravní podniky nyní uvažovat o nákladních vozidlech na plynový pohon poháněných zkapalněným bioplynem (bio LNG). To může snížit emise až o 100 % a dostupnost biopaliv za výhodnou cenu roste. Jaký je však rozdíl mezi jednotlivými druhy plynu, jaké jsou náklady a jaké způsoby přepravy jsou nejvhodnější? 
 

V současné době je zapotřebí různých typů paliv a pohonů, aby bylo možné vyhovět potřebám přechodu na ekologické pohonné hmoty. Bioplyn je jednou z alternativ, která může dekarbonizovat sektor těžkých nákladních vozidel a zároveň představuje dlouhodobé energetické řešení.

Počet čerpacích stanic na zkapalněný plyn v současné době roste, zejména v Evropě, a plyn je již životaschopnou alternativou k naftě, a to i na delší trasy. V současné době se více než 60 % kapacity výroby bioplynu nachází v Evropě a Severní Americe. Evropa je v současné době vedoucím regionem s 20 000 bioplynovými stanicemi.
 

Čína produkuje téměř třetinu celosvětového objemu a jejím cílem je rozšířit výrobu bioplynu na venkově a zároveň zlepšit postupy nakládání s odpady, aby do roku 2030 vyprodukovala téměř 17 milionů tun ropného ekvivalentu (Mtoe) (ze současných přibližně 7 Mtoe). Indie mezitím poskytne finanční podporu místním kogeneračním zařízením na výrobu bioplynu. Objem bioplynu roste také v zemích, jako je Indonésie, Malajsie a Thajsko, kde využijí obrovské množství dostupných průmyslových zbytků.
 

V roce 2022 Evropská komise představila plán REPowerEU, jehož cílem je snížit závislost na ruských fosilních palivech mnohem dříve než v roce 2030 a který zahrnuje urychlené zavádění energie z obnovitelných zdrojů. Akční plán pro biometan stanoví nástroje včetně nového průmyslového partnerství pro biometan a finančních pobídek k desetinásobnému zvýšení produkce (ve srovnání s rokem 2021) na 35 miliard metrů krychlových do roku 2030, aby bylo možné nahradit fosilní paliva v odvětví dopravy. 

Jaký je však rozdíl mezi jednotlivými druhy pohonných hmot a jaké je jejich srovnání s naftou?
Zde je 8 nejčastějších otázek týkajících se plynu:

1. Co je zkapalněný bioplyn (bio LNG)?

Bio LNG, známý také jako zkapalněný bioplyn, se stejně jako LNG skládá především z metanu. Bio LNG je nefosilní palivo vyráběné procesem, při němž se bioplyn z organických odpadů, jako je zvířecí hnůj, kaly a potravinářský odpad, přeměňuje na vysoce kvalitní biometan a zkapalňuje se na -162 °C. Ve srovnání s LNG má bio LNG výrazně nižší emise CO₂. Má také vyšší potenciál paliva (schopnost nahradit naftu) než jiné alternativy, například bionafta. Bio LNG lze také vyrábět na místě, což šetří náklady na dopravu a emise uhlíku a přispívá k energetické bezpečnosti.
 

2. Co je zkapalněný zemní plyn (LNG)?

Zkapalněný zemní plyn je zemní plyn, který byl pro účely přepravy a skladování ochlazen do kapalné formy. Zemní plyn je sice fosilní palivo, ale zkapalněný zemní plyn (LNG) může snížit emise CO₂ o 10–20 % ve srovnání s naftou, protože na jednotku energie připadá méně uhlíku. S LNG se obchoduje celosvětově, což znamená, že je součástí celosvětového obchodu s energiemi a přepravuje se po celém světě.

3. Co je stlačený bioplyn (bio CNG) a zemní plyn (CNG)?

Jediný rozdíl mezi bio LNG / LNG a bio CNG / CNG spočívá v tom, že bio LNG / LNG je stlačován pod vysokým tlakem a skladován v nádržích na nákladním vozidle. Nevýhodou stlačeného plynu je kratší dojezd nákladního vozidla než při jízdě na zkapalněný plyn. Stejně jako v případě bio LNG lze stlačený bioplyn (bio CNG) vyrábět na místě a jedná se o nefosilní palivo, zatímco CNG je fosilní palivo.

4. Jak daleko můžete dojet s nákladním vozidlem na plynový pohon?

V současné době mohou nákladní vozidla poháněná LNG a bio LNG ujet až 1000 km před tankováním, což z něj činí životaschopné palivo pro dálkové aplikace. CNG má kratší dojezd a používá se spíše pro místní přepravu.

5. Jaký druh přepravy je vhodný pro nákladní vozidla na plyn?

CNG a bio CNG se tradičně používají pro místní dopravu, jako je distribuce a svoz odpadu v městském prostředí. Elektrická nákladní vozidla se ve městech stávají konkurenceschopnou alternativou, což otevírá nové možnosti využití bioplynu, například v dálkových nákladních vozidlech jako bio LNG. Stejně jako LNG má i bio LNG vysokou hustotu energie, a proto jsou plynové vozy vhodné pro dálkovou přepravu. Z dlouhodobého hlediska budou nákladní vozidla na plynový pohon doplňovat elektrická nákladní vozidla. Zejména při provozu na bioplyn. 


6. Jaká je nejlevnější alternativa – plyn, nebo nafta?

Záleží na několika faktorech a specifických tržních podmínkách. Nákladní vozidla na plynový pohon je dražší než nákladní vozidlo na naftu, ale celkové náklady na provoz mohou být nižší buď díky nízkým cenám plynu, nebo různým pobídkám, jako jsou silniční poplatky nebo daně. Nákladní vozidla poháněná bioplynem mohou být také předpokladem pro udržení nebo získání nových obchodních příležitostí vzhledem k rostoucím požadavkům na ochranu životního prostředí.
 

7. Jak se vyvíjí infrastruktura pro plyn – například dostupnost, tankování a nadcházející investice?

Infrastruktura pro nákladní vozidla na plynový pohon rychle roste a nákladní vozidla se neustále vyvíjejí. Bioplyn a biometan jsou nejrychleji rostoucími formami bioenergie, a přestože většina produkce bioplynu se nachází v Evropě a Severní Americe, Mezinárodní energetická agentura (IEA) se domnívá, že jejich celosvětový podíl na celkové poptávce po bioenergii vzroste ze současných 5 % na 12–20 % v závislosti na budoucích scénářích.

V Evropě již dnes existuje více než 600 stanic na LNG / bio LNG. Ten se za rok rozrostl o více než 100 stanic. Investuje se také do produkce bio LNG a hlavní aktéři přecházejí na bio LNG kvůli potřebě přechodu na nefosilní paliva. Pokud jde o tankování, je časově podobné jako u nafty, ale kvůli studenému zkapalněnému plynu je třeba dodržovat standardní bezpečnostní opatření.
 

8. Měli byste investovat do nákladního vozidla na plynový pohon?

Nákladní vozidla na plynový pohon mohou být konkurenceschopnou alternativou k naftě a tato technologie se neustále zlepšuje, pokud jde o účinnost a dojezd. A bioplyn (bio LNG) má oběhové a klimatické výhody, které požaduje stále více zákazníků v dopravním průmyslu. Jedná se také o alternativní palivo, které je již dnes na mnoha místech dostupné.


Přečtěte si více informací o nákladních vozidlech na plynový pohon zde nebo se obraťte na místního prodejce.

Nejčastější dotazy týkající se bio LNG

Související články