Jízda do kopce s plně naloženým vozidlem, na sněhu a po hrbolatých silničkách, kde zrovna začíná tát námraza – to je pro řidiče Larse Lindgrena každodenní realita. Každý týden přepraví náklad z města Luleå v severním Švédsku do různých destinací v Norsku. Lars Lindgren byl jedním z řidičů, kteří testovali dvouspojkovou převodovku I-Shift před jejím uvedením na trh v roce 2014. „Když jsem poprvé řídil nákladní vozidlo s dvouspojkovou převodovkou, neskutečně mě to ohromilo. Při řízení jsem si vlastně ani nevšiml, kdy vozidlo přeřadilo,“ říká a rozhlíží se po norské krajině.
Převodovku I-Shift DC si lze zjednodušeně představit jako dvě paralelní převodovky, které mají každá svou spojku. „Mám-li to říci jednoduše, tak jedna převodovka se stará o liché rychlostní stupně a druhá o sudé. Jednu rychlost máte zrovna zařazenu díky první převodovce a další stupeň už je připraven díky té druhé. Při samotném přeřazování tak nedochází k žádné ztrátě rychlosti,“ vysvětluje Astrid Drewsenová pracující u společnosti Volvo Trucks. Díky tomu, že nedochází k přerušení přenosu síly, je jízda na tratích vyžadujících časté přeřazování nejen efektivnější, ale také mnohem pohodlnější. „Dvouspojková převodovka I-Shift, kterou jsme vyvinuli pro dálkovou přepravu, je naprosto fantastická. Oceníte ji zejména ve strmých stoupáních, na klikatých silničkách nebo na zrádných místech, v nichž by se snadno dalo uváznout. Pokud například jedete s plně naloženým vozidlem uprostřed lesa, nechcete riskovat, že zůstanete někde viset, protože vozidlo zrovna přeřadilo. S převodovkou I-Shift DC se vám to však nestane, protože řazení probíhá naprosto plynule,“ dodává Astrid Drewsenová. Dvouspojková převodovka I-Shift dokáže přeřadit kdykoliv, aniž by došlo ke ztrátě přenášeného výkonu.
Nová převodovka je naprosto fantastická. Oceníte ji zejména ve strmých stoupáních, na klikatých silničkách nebo na zrádných místech, v nichž by se snadno dalo uváznout.
Skvělá ovladatelnost a vyšší pohodlí řidiče
V situacích, kdy je výhodnější, když převodovka přeskočí několik rychlostních stupňů, převodovka přeřazuje jako standardní převodovka I-Shift. Dvouspojková převodovka I-Shift může řadit rychlostní stupně bez přerušení točivého momentu na každém rychlostním stupni, s výjimkou přeřazování mezi 6. a 7. rychlostním stupněm (přeřazování mezi malou a velkou řadou). Kromě jízdních vlastností se zlepšuje i pohodlí řidiče. Díky tiššímu prostředí v kabině a plynulému přeřazování se totiž řidič tolik neunaví. „Plynulá jízda bez trhavých pohybů doprovázejících běžné řazení, působí příznivě i na samotné vozidlo a náklad. Při nerovnoměrné jízdě není totiž námaze vystavován jen řidič či hnací ústrojí, nýbrž celé vozidlo. Přepravujete-li zvířata nebo třeba tekutý náklad v cisterně, platí, že čím méně se bude náklad pohybovat, tím lépe,“ říká Astrid Drewsenová.
První testy v 90. letech
Technologie dvouspojkové převodovky není nic nového. Používá se už poměrně dlouho, zejména u sportovních osobních automobilů. Inženýři společnosti Volvo Trucks začali o převodovce se dvěma spojkami uvažovat už před více než 25 lety. „V 90. letech minulého století jsme testovali převodovku se dvěma spojkami, šlo však pouze o prototyp se spoustou nejrůznějších doplňků, který by nikdy v praxi nefungoval a který bychom nebyli schopni zavést do sériové výroby,“ vysvětluje Björn Lyngsö ze společnosti Volvo Trucks. Největším problémem, pokud jde o přizpůsobení technologie dvouspojkové spojky nákladním vozidlům, je to, že nákladní vozidla jezdí v tak rozmanitých podmínkách a v různých prostředích – od malých klikatých lesních cest až po dálnice. Převodovka musí fungovat stejně dobře, když je vozidlo prázdné i plně naložené. Musí odolat extrémnímu teplu i mrazu a vydržet tisíce kilometrů, aniž by ji začaly trápit poruchy. Velká část práce tedy spočívala v důkladném testování a optimalizaci hardwaru i softwaru, dokud si konstruktéři nebyli jisti, že převodovka I-Shift DC bude fungovat ve všech podmínkách, za každé situace a 365 dní v roce.
2007, uvedení dvouspojkové převodovky Volvo I-Shift na trh
V roce 2007 podnikla společnost Volvo Trucks první kroky směrem k dvouspojkové převodovce I-Shift. Při jejím vývoji hrálo přitom velmi důležitou roli to, že klasická převodovka I-Shift patřila už od roku 2002 k nejlepším automatizovaným převodovkám pro těžká nákladní vozidla na světě. „Vývojový tým, který stojí za softwarem i hardwarem převodovky I-Shift DC, se skládá z lidí, kteří se podíleli již na vývoji tradiční převodovky I-Shift. Bez znalostí a zkušeností nabytých při vývoji převodovky I-Shift by se nám nikdy nepodařilo dvouspojkovou převodovku I-Shift DC vyvinout,“ dodává Björn Lyngsö. Zvenčí vypadá převodovka I-Shift DC jako klasická převodovka I-Shift. Jediný rozdíl lze spatřit v její přední části, která je o 12 centimetrů delší. Zadní část je téměř totožná se zadní částí klasické převodovky I-Shift a pomocné pohony jsou zcela identické. Vnitřní ústrojí je však o poznání rozdílnější – přibližně 100 z více než 300 součástí se u nové dvouspojkové převodovky I-Shift v porovnání s tradiční převodovkou I-Shift liší.
Vozidlo s dvouspojkovou převodovkou I-Shift udržuje stálou rychlost a pneumatiky zároveň udržují na povrchu vozovky stálý záběr. Když víte, že pneumatiky neztratí trakci, máte pocit bezpečné jízdy i na zimních silnicích.
Vnitřní mechanismus dvouspojkové převodovky I-Shift lze přirovnat k důmyslné skládačce, která využívá každičký milimetr dostupného místa a jejíž díly byly optimalizovány tak, aby zabraly co nejméně prostoru. „Je fantastické, že se nám všechny funkce podařilo vměstnat do pouhých 12 centimetrů. Byla k tomu zapotřebí velká dávka vynalézavosti,“ prohlašuje Björn Lyngsö. Testovací řidič Lars Lindgren se v severním Norsku pohodlně usadil za volant svého Volva FH o výkonu 540 koňských sil a vydal se na jedno z nejprudších stoupání v této oblasti. Některé z kopců zde mají až 10procentní sklon, což je pro plně naložené 48tunové vozidlo opravdová výzva.
„Vozidlo s dvouspojkovou převodovkou I-Shift udržuje stálou rychlost a pneumatiky zároveň udržují na povrchu vozovky stálý záběr. Když víte, že pneumatiky neztratí trakci, máte pocit bezpečné jízdy i na zimních silnicích,“ říká. Podle Larse Lindgrena je jízda s vozidlem s dvouspojkovou převodovkou I-Shift mnohem plynulejší jak na okresních a vedlejších komunikacích, tak i ve městech. „Nákladní vozidla řídím už od roku 1979 a měl jsem potíže s rameny a krkem. Faktem je, že od té doby, co řídím s dvouspojkovou převodovkou I-Shift DC, mě tyto problémy netrápí. Což je fantastické,“ dodává. Díky tomu, že při přeřazování nedochází k přerušení přenosu síly, si vozidlo udržuje vyšší a hlavně stabilnější rychlost, a to i na silnicích, na nichž se řidiči běžně hodně zapotí. Výhody přináší převodovka I-Shift DC také při jízdě z kopce, protože při přeřazování není přerušen účinek motorové brzdy. „Za směnu, která trvá čtyři a půl hodiny, dokážu ušetřit až 10 minut. Pokud si to přepočítáte na celý pracovní týden, je to docela dost času.“
Jak to celé funguje – Dvouspojková převodovka I-Shift
Na plynulém řazení dvouspojkovou převodovkou I-Shift se podílí dvě spojky a dvě vstupní hřídele. Více se o dvouspojkové převodovce I-Shift dozvíte v této epizodě série „Jedna minuta“ – seriálu, který všem fanouškům nákladních vozidel během jediné minuty představuje zajímavá témata.