Uvažujete nad rozšířením vozového parku o nákladní vozidla s alternativním pohonem? Změny v předpisech a vývoj nových technologií činí z nákladních vozidel poháněných plynem – využívající LNG nebo bio-LNG – stále životaschopnější možnost pro mnohé dopravce.
Výkon vozidel s plynovým pohonem se v uplynulých letech díky nové technologii motorů zlepšil. Nejnovější Volvo FH Aero s plynovým pohonem může například nabídnout výkon až 500 koní a točivý moment 2,500 Nm, což je srovnatelné s běžným Volvo FH Aero s naftovým motorem. V současnosti dokáží přepravit kombinovaný náklad o hmotnosti až do 60 tun s dojezdem až 1,500 km, díky čemuž jsou ideální pro dálkovou přepravu.
Výroba LNG i bio-LNG zažívá momentálně rozmach, protože potřeba lidstva přejít na ekologičtější paliva roste na celém světě, jakož i počet různých vládních programů a pobídek na jejich podporu. Celosvětové množství výrobní kapacity by mělo podle odhadů dokonce vzrůst do roku 2028 až o 40%.
Jako příklad lze uvést Čínu, kde vede kombinace vládních dotací, přísnějších emisních kontrol a nízkých cen k prudkému nárůstu prodeje nákladních vozidel s plynovým pohonem. Rovněž Indie plánuje projet až u třetiny všech těžkých nákladních vozidel v zemi na LNG, a to v horizontu 5-7 let.
V Evropě sice poptávka po LNG klesá, protože Evropská unie se snaží snížit závislost na ruském plynu, což je součástí plánu REPowerEU, ale v rámci tohoto plánu si zároveň stanovila za cíl zvýšit výrobu biometanu (který po zkapalnění lze využít k výrobě bio-LNG) a dosáhnout do roku 2030 úrovně 35 miliard metrů krychlových. Rychlým tempem roste i infrastruktura čerpacích stanic s LNG pro nákladní vozidla – v době psaní tohoto článku existovalo již 780 stanic.
V USA řada vládních pobídek a programů, jako jsou Standard obnovitelného paliva (RFS) a Zákon o snižování inflace (IRA), také podporuje silný růst výroby bioplynu.
LNG (zkapalněný zemní plyn) se vyrábí z čistého zemního plynu, který se ochlazuje na teplotu -161°C, během čehož dochází ke kondenzaci a zkapalnění. Při tomto procesu se objem zemního plynu zmenší přibližně 600násobně, díky čemuž se snadněji přepravuje a používá jako palivo. Ve srovnání s naftou produkuje jako palivo pro těžká nákladní vozidla až o 20% méně CO2.
Bio-LNG (zkapalněný biometan) se vyrábí stejným způsobem jako LNG, rozdíl je pouze v základní surovině, kterou je v tomto případě ne klasický zemní, ale biologický plyn. Bioplyn se získává z organického odpadu, jako je potravinový odpad z domácností, zemědělský odpad či hnůj, takže jde o obnovitelné cirkulární palivo. Při použití jako palivo pro těžká nákladní vozidla jsou jeho emise CO2 „od nádrže po kola“ téměř nulové.
LNG i bio-LNG jsou prakticky identické chemicky, takže mohou být použity ve stejné infrastruktuře pro tankování, přepravu a skladování i pro pohon stejných vozidel. Ve skutečnosti lze obě paliva smíchat, což koncert Shell v současnosti nabízí v Nizozemí a Německu.