Trucks

Dokáží nákladní vozidla poháněná plynem vyhovět potřebám dálkové přepravy?

Lars Mårtensson
2025-02-24
Author
Lars Mårtensson
Environment and Innovation Director at Volvo Trucks

S rostoucím zájmem o alternativní paliva se LNG i bio-LNG prezentují jako jedna z nejschůdnějších alternativ k naftě. Dokáží však poskytnout dojezd a výkon, který potřebují přepravci pro dálkovou dopravu?

 

LNG a bio-LNG jsou potenciálně nositeli zásadních změn v oblasti nákladní dopravy, ale úspěch nákladních vozidel s pohonem na zemní plyn závisí na množství faktorů, které není tak snadné předvídat. Plyn je realistickou alternativou k naftě, alespoň v některých oblastech, protože se může používat v motorech s kompresním zapalováním s vysokou účinností.

 

Výsledkem je, že nákladní vozidla poháněná plynem nabízejí stejný výkon jako jejich ekvivalenty s naftovým pohonem. Vozidla dnes dostupná na trhu dokáží poskytovat výkon až 500 koní a dosáhnout dojezdu až 1,000 km, díky čemuž jsou ideální pro dálkovou přepravu.


Hlavním rozdílem je jejich vliv na klima. U LNG jsou emise CO2 "od nádrže po kolo" přibližně o 15–20% nižší ve srovnání s naftou či bio-LNG (a HVO) jsou emise prakticky nulové.

 

 

Klimaticky neutrální dálková přeprava: má plyn potenciál?


Počet čerpacích stanic LNG rychle roste a v době psaní tohoto článku je momentálně v Evropě 780 čerpacích stanic na LNG (ve srovnání s 200 v roce 2019). Mezitím několik významných výrobců nákladních vozidel vyvinulo a uvedlo na trh modely poháněné plynem se silnějšími motory a větší kapacitou nádrží, které budou vyhovovat delším trasám.

 

Pro některé dopravní společnosti je zřejmé, že dostupná síť tankování LNG je dostatečná k tomu, aby umožnila nákladním vozidlům poháněným plynem nahradit konvenční naftu. Výsledkem bude výrazné snížení jejich emisí CO2.
 

V dlouhodobějším horizontu při nárůstu produkce bio-LNG bude možné postupně přejít na nulové čisté emise. Je to proto, že nákladní vozidla s pohonem na zemní plyn mohou jezdit na LNG i bio-LNG, či dokonce na kombinaci obou, přičemž pro obě mohou být použity stejné tankovací vybavení.

 

Je plyn životaschopným dlouhodobým řešením?

Jsem plně přesvědčen, že jsme se dostali do bodu, kdy je LNG životaschopnou alternativou paliva v celé Evropě. Podobný scénář se očekává v Číně a Indii. Je třeba brát v úvahu, že různé země mají odlišné podmínky. To, co může být nejschůdnější alternativou paliva v severských zemích, nemusí fungovat v Německu nebo naopak. Přirozeně hodně závisí na cenách a na závazku jednotlivých vládních orgánů investovat do dalšího rozvoje infrastruktury LNG.

 

 

Je zde jedna věc, kterou si můžeme být jisti. Vzhledem k tomu, že Evropská unie a další světové organizace stanovují přísné cíle týkající se emisí CO2, dochází k eliminaci naftových vozidel ve městech po celé EU i mimo ni. I když tyto zákazy ještě nebyly rozšířeny na nákladní vozidla a autobusy, mohou být začleněny do právních předpisů, které stanoví rok 2030 jako konečný termín pro snížení emisí.

 

Mnoho provozovatelů nákladních vozidel bude muset naftu nahradit jiným palivem. A plyn se v tomto kontextu jeví jako nejoptimálnější volba.