Společnost Volvo Trucks dále zlepšuje aerodynamiku svých vozidel, což se příznivě projevuje na jejich spotřebě paliva, resp. energie. Tyto inovace se inspirovaly konceptem, který se osvědčil v letectví a nyní nachází uplatnění i u těžkých nákladních vozidel.
Překonávání aerodynamického odporu vzduchu má obrovský vliv na spotřebu paliva nákladního vozidla, a to zejména v dálkové přepravě. Proto je zlepšení aerodynamického designu pro inženýry společnosti Volvo Trucks již dlouho prioritou. Uvedení modelu Volvo FH Aero v roce 2024 přineslo celou řadu aerodynamických vylepšení, mj. prodloužení přídě nebo nahrazení vnějších zpětných zrcátek kamerovým monitorovacím systémem. Tyto změny zase vytvořily příležitosti pro další vylepšení, včetně těchto nejnovějších upgradů.
Nejvýznamnější novinku v aerodynamice nákladního vozidla představují stabilizátory proudění vzduchu kolem kabiny, které se nacházejí v horních rozích kabiny vedle čelního skla. Pomocí pečlivě navrženého vzoru sestávajícího z malých šikmých lopatek řídí stabilizátory proudění vzduchu a brání jeho odtržení od povrchu vozidla při obtékání hran kabiny.
„Horní rohy kabiny v oblasti zrcátek jsou místem, kde v našich simulacích vidíme velké rezervy v obtékání a proudění vzduchu podél kabiny.“ „Až donedávna jsme se však do této konkrétní oblasti nemohli dostat kvůli přítomnosti bočních zrcátek,“ vysvětluje Anders Tenstam, hlavní technologický expert pro aerodynamiku ve společnosti Volvo Trucks. „Teď, když jsou odstraněna, máme více možností pracovat na této oblasti, která je z hlediska proudění vzduchu velmi citlivá.“ Rychlost proudění vzduchu v této oblasti je velmi vysoká a i malá změna může mít motýlí efekt. Pomocí těchto malých lopatek je možné detailně řídit proudění vzduchu tak, aby výsledný efekt měl výrazný vliv na celkovou aerodynamiku nákladního vozidla.“
Tato technologie - obecně známá jako generátor vírů, je dobře známá z leteckého průmyslu a využívá se nejen v letadlech, ale i v závodních vozech Formule 1 a na větrných turbínách. Díky stabilizátorům proudění vzduchu okolo kabiny se nyní tento koncept uplatňuje i u těžkých nákladních vozidel.
Díky stabilizátorům proudění vzduchu kolem kabiny, které zlepšují aerodynamiku na přídi vozidla, fungují účinněji i dva další vylepšené aerodynamické prvky: prodloužené deflektory vzduchu a upravené kryty podvozku. Prodloužené deflektory vzduchu zmenšují mezeru mezi kabinou a návěsem, což se velmi příznivě projevuje při jízdě v silném bočním větru. Upravené kryty podvozku vytvářejí lepší sladění se zadním blatníkem.
I když by každá z těchto vylepšení byla možná i bez stabilizátorů proudění vzduchu v kabině, ani jedna by nepřinesla stejný aerodynamický přínos. Stručně řečeno, všechny tři fungují lépe v kombinaci.
„Naší strategií je optimalizovat přední část vozidla, abychom maximalizovali účinky dále po proudu,“ vysvětluje Mattias Hejdesten, hlavní technický expert na aerodynamiku ve společnosti Volvo Trucks. „Přidání stabilizátorů proudění vzduchu kolem kabiny posiluje účinek prodloužených deflektorů vzduchu a upravených proudnicových krytů podvozku.“
Ústředním principem, který společnost Volvo Trucks uplatňuje v aerodynamice, je optimalizace. Konstruktéři při ní přistupují k celému vozidlu jako celku. Namísto izolovaného řešení pro každé aerodynamické vylepšení se jednotlivé části vozidla považují za propojené a vzájemně závislé.
„Je to případ 1 + 1 = 3,“ říká Anders. „Snažíme se vytvořit balíček vylepšení, která se vzájemně doplňují, takže celkový dopad je větší než součet všech částí.“
Tato strategie v posledních letech vedla k vývoji vylepšené aerodynamiky, kde každá modernizace zesiluje a urychluje účinky předchozích modernizací a zároveň vytváří předpoklady pro další vylepšení. Například mnoho aerodynamických vylepšení zavedených v roce 2022 (mj. nová těsnění, rozšíření dveří, rozšířené blatníky a kryty držáků zrcátek) se dočkalo optimalizace a posíleného účinku díky vylepšením představeným v roce 2024 (prodloužená příď kabiny, kamerový monitorovací systém).
„Stejný princip platí i nyní,“ říká Mattias. „Až implementujeme tato nová vylepšení, uvidíme další výhody z dřívějších změn.“ A v blízké budoucnosti také umožníme zavedení dalších aerodynamických konceptů.“
Kumulativním efektem těchto cílených aerodynamických vylepšení je nižší spotřeba paliva a snížení emisí CO2. V případě akumulátorových elektrických nákladních vozidel se pak tato vylepšení promítají do zlepšené energetické účinnosti a delšího dojezdu. Proto hraje aerodynamický vývoj tak ústřední roli v neustálém úsilí společnosti Volvo Trucks o zlepšení palivové a energetické účinnosti jejích vozidel.
Pokud se chcete dozvědět více o důležitosti aerodynamiky a jejím vlivu na palivovou a energetickou účinnost, mohlo by vás zajímat:
● Jak design nákladního vozidla ovlivňuje spotřebu
● Pozadí vývoje modelu Volvo FH Aero
● Jak systém kamerového monitoru přispívá ke zlepšení aerodynamiky