Trucks

Henrik Engdahl
2022-12-22
Elektromobilita
Author
Henrik Engdahl
Customer Charging Manager

Jak mohou elektrická nákladní vozidla s delším dojezdem pokrýt velkou část dnešních přepravních potřeb

Vzhledem k současnému omezenému dojezdu elektrických nákladních vozidel je mnozí rychle odmítají jako vhodnou volbu pro jízdu na delší vzdálenosti. Přitom přibližně 45 % zboží, které se dnes v Evropě přepravuje, urazí menší vzdálenost, což naznačuje, že elektrická nákladní vozidla s delším dojezdem jsou schopna zvládnout mnohem více, než si lidé uvědomují.

 

Na první pohled je jasné, proč mohou být lidé skeptičtí k používání elektrických nákladních vozidel na delší vzdálenosti. Pokud nákladní vozidlo ujede denně až 600 km, je logické, že jej nemůže nahradit vozidlo s maximálním dojezdem 300 km. Bližší pohled na dnešní logistické sítě však ukazuje, že ve skutečnosti již existuje mnoho příležitostí pro využití elektrických nákladních vozidel pro delší úkoly s využitím současných technologií.

 

Proč může být dojezd elektrického nákladního vozidla delší, než si myslíte

Podle statistik Eurostatu urazí přibližně 45 % veškerého zboží přepravovaného po silnici v Evropě méně než 300 km. To naznačuje, že při inteligentním plánování a rozvržení tras je možné přepravovat velkou část tohoto zboží pomocí elektrických nákladních vozidel.     
Nedávný výzkum společnosti Volvo Trucks také ukázal, že 45 % nákladních vozidel používaných v Evropě urazí denně vzdálenost kratší než 350 km. V mezinárodním měřítku překonává 33 % nákladních vozidel denní vzdálenost 500 km nebo méně.
 

„Velkou část přepravy na střední vzdálenosti mohou již dnes zajišťovat elektrická nákladní vozidla,“ vysvětluje Anders Grauers, docent v oboru hybridních a elektrických systémů vozidel na Chalmersově technické univerzitě. „Nejnáročnější doprava na dlouhé vzdálenosti zatím není připravena, a to především kvůli chybějící veřejné nabíjecí infrastruktuře, příliš malým akumulátorům a příliš nízkému nabíjecímu výkonu nákladních vozidel. Je však téměř jisté, že se dočkáme elektrických nákladních vozidel pro dálkovou přepravu, protože to bude cenově nejvýhodnější řešení. Je to proto, že elektřina je mnohem levnější než nafta.“

 

Plánování dobíjení a prodloužení dojezdu vozidla

Klíčem k prodloužení dojezdu elektrického nákladního vozidla za hranici 300 km je schopnost implementovat do jeho plánu možnosti dobíjení. Strategicky umístěná nabíječka – ideálně na místě a v době, kdy vozidlo stejně musí zastavit – má významný vliv na dojezd nákladního vozidla.
 

„V Evropě mají řidiči ze zákona povinnost zastavit na přestávku maximálně po čtyřech a půl hodinách a ve skutečnosti mají obvykle přestávku po 3 až 4 hodinách. Vzhledem k tomu, že vzdálenost ujetá za tuto dobu bude menší než 300 km, pokud najdete řešení, jak nákladní vozidlo dobíjet během přestávky řidiče, je to opravdu efektivní způsob prodloužení dojezdu nákladního vozidla, aniž by se prodloužila jeho směna,“ objasňuje ředitel pro obchodní rozvoj ve společnosti Volvo Trucks.
 

Zpočátku jsou pro elektrická nákladní vozidla s dlouhým dojezdem nejvhodnější plány, které se drží stejných, pravidelných tras, protože umožňují zastavovat na stejných místech. Díky dvěma strategicky umístěným dobíjecím stanicím například společnost DHL Freight v současné době využívá elektrická nákladní vozidla k přepravě zboží mezi Göteborgem a Jönköpingem ve Švédsku, které jsou od sebe vzdálené 150 km. Nákladní vozy uvezou až 60 tun celkové hmotnosti soupravy a ujedou 450 km denně.
 

Znovu ve Švédsku umožní nová veřejná dobíjecí stanice pro těžké nákladní automobily, která byla vybudována u dealerství Volvo Trucks v Helsingborgu, elektrickým nákladním vozidlům absolvovat dvě zpáteční jízdy mezi městy Göteborg a Malmö, což je vzdálenost 270 km. Podle navrhované trasy může plně nabitý nákladní automobil dojet z přístavu v Göteborgu do Malmö, odpojit přívěs a mít ještě dostatek energie na cestu k dobíjecí stanici v Helsingborgu (severně od Malmö a na trase zpět do Göteborgu). Poté bude potřebovat 90 minut na dobití, což se shoduje s přestávkou řidiče, než se bude moci vrátit do Göteborgu. To vše – včetně přestávky řidiče – lze zvládnout během osmihodinové směny, než vozidlo převezme druhý řidič, který ve stejný den vykoná další zpáteční cestu.
 

„Vozidlo, které se spoléhá na jedno noční dobití, bude omezeno na provoz v okruhu 120 km od svého domovského depa, aby mělo bezpečnou rezervu pro návrat před vybitím akumulátoru,“ vysvětluje Henrik. „Ale přístup k jedné další dobíjecí stanici může výrazně rozšířit váš operační prostor a umožnit vám dojet ještě dál.“

Velkou část přepravy středního dosahu lze již dnes provádět elektrickými nákladními vozidly. Je téměř jisté, že se dočkáme elektrických dálkových nákladních vozidel, protože budou cenově nejvýhodnějším řešením.

Více nabíjecích stanic, více možností prodloužení dojezdu

V mnoha zemích již probíhají rozsáhlé investice, které mají v nadcházejících letech zajistit rychlý růst počtu veřejných dobíjecích stanic pro elektrická nákladní vozidla s dlouhým dojezdem. Například v Německu budou v rámci projektu HoLa vybudovány nové dobíjecí stanice pro těžké nákladní automobily na čtyřech místech na dálnici A2 mezi Berlínem a Porúřím.
 

Ve Švédsku stát financuje výstavbu více než 100 dobíjecích stanic pro těžké nákladní vozy, které mají být dokončeny do roku 2023. Až bude plánovaná síť dokončena, umožní provoz elektrických nákladních vozidel po celé zemi.
 

V dlouhodobém horizontu je společnost Volvo Trucks součástí společného podniku, který plánuje instalovat a provozovat nejméně 1700 dobíjecích stanic v blízkosti dálnic a logistických uzlů po celé Evropě. Po shromáždění a analýze souřadnic GPS z přibližně 400 000 nákladních vozidel provozovaných po celé Evropě vytipovala Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) více než 40 000 míst vhodných pro dobíjecí stanice, které by podpořily vytvoření celoevropské sítě.
 

S otevřením každé nové dobíjecí stanice se exponenciálně rozšíří možnosti využití již provozovaných elektrických nákladních vozidel. V příštích letech se očekává také zlepšení kapacity akumulátorů a dojezdů vozidel, ale i s využitím dnes dostupných technologií je v zemích, kde se investuje do veřejné dobíjecí infrastruktury, potenciál mnohem větší, než si mnozí uvědomují.
 

„V přepočtu na kilometr je levnější nabíjet elektrické nákladní vozidlo než kupovat palivo pro nákladní vozidlo se vznětovým motorem,“ vysvětluje Anders Grauers. „Obecně platí, že náklady na elektřinu jsou jen asi čtvrtinou nákladů na naftu. Takže i kdyby se cena elektřiny zdvojnásobila, stále by byla levnější než nafta. To znamená, že elektrické nákladní vozidlo je tím výhodnější, čím více se s ním jezdí, takže byste měli začít s elektrifikací nákladních vozidel, se kterými se jezdí hodně.“
 

Vyslechněte si více informací od docenta Anderse Grauerse o tom, jak vidí budoucnost elektrických nákladních vozidel a dopravy na dlouhé vzdálenosti, včetně:

●      Které aplikace s dlouhým dojezdem budou pravděpodobně elektrifikovány jako první.

●      Proč rostoucí ceny elektřiny pravděpodobně nezpomalí přechod na elektrifikaci.

●      Proč bude veřejná dobíjecí infrastruktura pro elektrická nákladní vozidla tak důležitá.

Celý rozhovor můžete zhlédnout zde